ROM: [GT-I9300][4.2.2] CyanogenMod 10.1

Diskussion i 'Galaxy S3 - ROM-filer och utveckling' startad av Gilgamesh, 17 jul 2012.

1. ostress

ostress Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag går in i recovery genom att hålla in power + home + volume up tills jag kommer till recovery. Sen väljer jag backup bara. Man ska väll inte göra något annat? Jag vill göra det genom cwm eftersom jag gillar appen. Man kan flasha cm10 direkt utan att koppla in till datorn. Tycker det är väldigt smidigt. Men jag vill ju först klart ha en backup på hela min stock rom

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

2. Watson

Watson Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Om jag vill köra in CM10 från CM9, är det något speciellt som behöver göras?

Antar att man kan backa tillbaka till en recovery på CM9 om man vill backa?

3. bvb

bvb Solbränd Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Ja det går! Den ersätter dock den vanliga kameraappen i CM10!

Terrawatt gillar detta.
  4. bvb

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Jag rekomenderar en full wipe. Men annars är det väl bara tuta och köra! Vet inte hur det är med backup från CM10 till CM9 men på SGS var det inga problem att gå upp och ner :)

5. ostress

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Så här ser det ut efter min backup:
    Backup filen är bara 17 mb så det måste vara något fel. Det står även efter backupen att mina apps inte har kopierats. Vad är det som är fel?

6. thexps

thexps Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    276

MINA ENHETER

Jag har ett konstigt problem.
    Jag skriver in ganska mycket i min kalender och man får ju påminnelse 10 min innan. Men jag får alltid dubbla påminnelser, påminnelse signalen låter lite konstigt precis som den spelar upp samma signal 2 ggr samtidigt samt att i notificationsfältet är där 2 påminnelser av samma typ.
    Har varit så sedan ett par nightlys tillbaka, och har provat full wipe.
    Någon annan med samma problem eller är de någon inställning jag missat?

7. Julmust

Julmust Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Tack så mycket! :D fungerade perfekt! :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

bvb gillar detta.
  8. bvb

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Kan ju vara något i Google kalender. Att du har påminnelser till både mail och popup men att du har råkat ändra till popupp x2. Kolla i GKalender på datorn och se :)

9. Eeelgen

Eeelgen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

De lagras väl i något mystiskt blobsformat i miljoner olika filer med CWM >6. Vet inte om man kan se storleken på sin backup med file explorer

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

10. ostress

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jaha då kanske allt gick som det skulle? Hur gör ni med era backuper då? Är det inte farligt att ha det på internminnet ifall den raderas? Kan man synka med dropbox eller något?

11. Terrawatt

Terrawatt Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

MINA ENHETER

Telefon:
    OP8T
    Min nandroid backup mapp innehåller totalt ca 900Mb. Kollade nyss.

12. Eeelgen

Eeelgen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

När jag gör backups i CWM 6 så gör den klart backup innan den inser att den inte har nån backup handler och den avbryter, kvar blir en "blobs"-folder som inte går att ta bort och som gör att min media scanner får fnatt så man får smyga in med .nomedia filer överallt.

Kör med TWRP för tillfället, tycker den känns bra och sen har den en del andra fina funktioner som zip-queue när du flashar flera filer i följd osv

13. Watson

Watson Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Är det någon som i CM10 pillat med Performance/Processor/CPU governor? Om någon har gjort det, ser ni någon batteriförbättring om man kör med en inställning som ska spara ström?

14. bvb

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    CM 10.1 Status Update

"So we continue to work through the merger of 4.2 code and our CM enhancements. A branch in our github repos called mr1-staging has been created to facilitate the merger and is the target for core CM items (not features).

mr1-staging is not meant to be compile-able, its only purpose is to be a staging grounds for our core work. Chances are, it is useless for independent builders.

CM 10.0 (4.1.2) code is in jellybean-stable, if you are working on a bug-fix for the last stable release, patches should be submitted against that branch. If/when we do another 4.1.2 release (ie CM 10.0.x), it will originate from code in this branch.

Once staging is done in mr1-staging, we will push all that code to a 'CM10.1' branch, and eventually back to our primary 'jellybean' branch. This process is in place to make sure that we effectively move forward from CM 10.0 code, instead of starting over as was seen with the jump from Gingerbread to ICS. Patches from gerrit will be accepted towards CM 10.1, but for now, please have patience while we work through mr1-staging.

While the 4.2 updates are on a smaller scale, they do present some changes that will need to be considered and will effect our implementation of features. Just to name them briefly: Telephony Split, Multi-User, Quick Settings, and Lock-Screen Widgets. These items will be a strong focus when the initial CM10.1 branch is created.

On the feature front, +David van Tonder decided to make his weekend productive, and has already worked on the code for the majority of our MMS enhancements: Emoji support, sms split, gestures and templates, quick messaging. Notably MMS auto retrieve is not being forward ported as Google fixed that themselves. As stated above, patches will hit gerrit review after this staging process is completed.

As always, a timeline isn't and won't be available. We will continue to provide updates as we have them."

https://plus.google.com/+CyanogenMod/posts

15. ostress

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Tja! Jag tänkte flasha cm10 nu för första gången och har lite amatör frågor.

1. Måste man först flasha cm9 stable innan? Tror jag läste det någonstans.

2. Eftersom jag använder Mac till det mesta så tänkte jag flasha direkt i mobilen genom rom manager men jag har hört att twrp recovery är bättre än cwm och jag gillar faktiskt twrp bättre. Så frågan är, finns det en twrp recovery app där man kan ladda ner cm10 precis som rom manager? Jag vet att mobile odin är ett sätt att flasha men då måste man väll ladda ner cm10 från hemsidan?

3. Jag flashade cwm direkt i appen rom manager. Kan man göra samma sak med twrp eller måste jag använda odin på datorn? Går det att flasha över twrp direkt på cwm?

4. Vad jag förstår så är cm10 nightly tillräckligt stabil för daglig användning. När cm10 övergår från nightly till stable kommer det vara en vanlig uppdatering då som varje nightly?

5. Uppdateras gapps samtidigt som cm10? Dvs om gapps från 4.2 kommer ut. Kommer det ingå i uppdateringen från cm10? Om det inte gör det. Kan man flasha gapps 4.2 över den nuvarande cm10 versionen?

Det var alla frågor jag hade :)
    Är tacksam för all hjälp jag kan få. Jag är haj på det mesta nu då jag läst på väldigt mycket. Detta är mina sista frågor innan jag börjar flasha som en galning ;)

16. freddestarfighter

freddestarfighter Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

1. Flasha en Stock-ICS ROM innan och aktivera Wifi och NFC. Ta exempelvis Checkrom V5 så kan du flasha via CWM.

4. Nighlys nu är mycket stabila. Jag har faktiskt mindre problem (bortsett från kamera) med CM10 än med Stock då mitt Wifi för en gångs skull fungerar klanderfritt.

5. Gapps ingår inte i CM10, och ja då är det är bara att flasha över om det nu är kompatibelt.

17. Terrawatt

Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

MINA ENHETER

Telefon:
    OP8T
    Stämmer det att en AOSP idag aldrig kan bli lite rapp och har mer lagg än vad en stock launcher på sgs3 har?
    Är det för att en aosp kommer från Nexus som idag inte är samsung hårdvara och för att samsung inte släpper på alla koder...Eller är jag helt ute och cyklar?
    Nu släpps ju 4.2 och snart säkert till cm10 Nightly om det inte redan gjort det(inte kollat). Har försökt goolga för att hitta någon källa med info. Någon som har bättre koll?
    Personligen tycker jag att en aosp som cm10 har mer lagg än med tex vikingWay (TW). Inget ont om CM10. Dock sjukt marginellt..... men tänker man på det så märker man små lagg.

18. bvb

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    1, Det sägs att folk inte har fått WIFI att fungera om man inte kommer från en ICSbaserad rom innan. Detta stämmer dock inte för mig och jag har inte haft några problem!

2, Om du använder mac så är det bara att ladda ned CM10 här och sen föra över den till telefonen. Sen i fortsättningen så kan man använda sig av OTA updates vilket är ganska najs!

Odin används bara för att flasha stock firmwares.

3, Läs så har du svar på frågor. Men det ska inte vara något problem med att flasha över vad jag vet!

4, Ja absolut! CM10 är oerhört stabil och det kommer en "stable" inom snar framtid. stabila builds kommer då och då medan en nightly görs varje dag ungefär.

5, GApps kommer inte tillsammans med CM10 utan måste flashas separat direkt efter flashning av CM. Här har du GApps!

Jag tycker AOSP är oerhört rapp och väldigt smooth, jämfört med Samsungs touchwiz som är rena sandpappret! AOSP kommer inte från Nexus, möjligtvis vissa saker men annars är det byggt från scratch. Läs lite tidigare i tråden så har du CyanogenMod's senaste statusuppdatering på hur arbetet med CM10.1 går!

ostress gillar detta.
  19. Terrawatt

Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

MINA ENHETER

Telefon:
    OP8T
    Men jag tycker inte att TW är som sandpapper. I alla fall inte på Viking.

20. ostress

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Tack som fan för svaren! Jag löste det med Twrp recovery genom appen goomanager från playstore. Nu ska jag göra en backup och flasha lite. Jag testar att flasha cm10 direkt från min stock jb.
    Jag är intresserad av vad du skrev på punkt 2 om OTA updates. Går det att uppdatera nightlys OTA? Hur gör man det?