GUI lagg

Diskussion i 'Nexus S - Allmänt' startad av urbanlarsson, 2 sept 2011.

1. urbanlarsson

urbanlarsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Finns det någon ROM som minimerar GUI lagget. Det har definitivt blivit bättre med senare Android-versioner jämfört med <2.2, men kan fortfarande känna av att det hackar ibland.

Kör Oxygen just nu med LaucherPro (betal-versionen) som launcher.

2. xclusiv8

xclusiv8 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag upplever inget hack med Oxygen 2.2.2. Vad kör du för kernel?

3. urbanlarsson

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Kör kernel 2.6.35.13-netarchy, verkar dock som launcherpro med firefox inte var den bästa combon, bytte till Zeam och stock browser, fungerar bättre nu.

Upplever dock fortfarande att det kan lagga till inne i spel, flyter på bra om jag överklockar processorn till 1,2GHz och sätter CPU Governorn till high-perfomance, men det är inte direkt en inställning man kan köra med permanent. Vore skönt att slippa ändra i menyer när man ska spela något krävande spel, typ fruit ninja.

4. xclusiv8

xclusiv8 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Det var konstigt. Jag har helt ärligt inte någon av problemen du beskriver. Kör med launcher pro men jag använder inte firefox, annars har jag samma setup. Oxygen 2.2.2, samma kernel. Har inte överklockat heller utan kör med 1ghz stock men som governor använder jag ONDEMAND.
    Brukar själv köra fruit ninja och har aldrig sett något lagg. Har du möjligtvis många appar igång i bakgrunden som inte stängs ner när det behövs.

urbanlarsson gillar detta.
  5. urbanlarsson

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Testade med att döda allt och det flöt näst intill problemlöst då, startade om telefonen, startade allt jag brukar ha igång och testade igen, och då hackade det till ibland igen. Dödade en app i taget och hittade till sist att Trillian var appen som skapade problemet.

otto gillar detta.
  6. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Det lär inte gå att hitta en viss applikation som alltid är källan till "lagg". Användargränssnittet fryser i regel när Dalvikvm garbage collector körs. Detta beror snarare på alla applikationer snarare än en enskild.

Sent from my Nexus S using Tapatalk

Last edited: 11 sept 2011
  7. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Men Ics löser gui lagget på Nexus S sen eller?

8. urbanlarsson

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

I mitt fall så var det största problemet att Fruit Ninja hackade till medan jag spelade det, och det var Trillian som orsakade det.
    Antar att det gjorde något periodiskt i bakgrunden som skapade problemet.
    Dom "stora" hacken när jag scrollade i menyer försvann också efter jag dumpade trillian.

Dock så installerade jag om ROMet då jag hade FC problem, bytte från Oxygen till Cyanogenmod nightly (build 180), det känns som en ny telefon nu.
    Interfacet är riktigt rappt, allt lagg i menyerna och i browsern (som jag inte ens märkte att jag hade när jag körde oxygen) är borta så jag är riktigt riktigt nöjd nu.

Last edited: 12 sept 2011
  9. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Vet inte, men jag skulle tro det eftersom grafikrenderingen och GCn "körs i olika kärnor". Förutsatt att Ica har hårdvaruaccelererad grafik.