GUI-utveckling, Android kontra iOS

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Cee, 6 mar 2012.

  1. Cee

    Cee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2009
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Satt och funderade på en sak som rör interfaceutveckling för Android och iOS. För iOS har man ett ganska bra verktyg där man med ganska få klick kan sätta ihop ett enkelt grafiskt interface utan några större svårigheter. För Android så...ja, det är ganska långt efter den enkelheten.

    Grejen är ju den att det inte borde vara så jävla svårt att bygga ett grafiskt verktyg som sköter XML-biten för Android, men varför gör ingen det? Varken Google eller någon annan har mig veterligen givit sig på ett sådant projekt än så länge.

    Vad är era tankar runt detta? Tänker då speciellt för er som både jobbar med Android och iOS.
     
  2. foobar17

    foobar17 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Utvecklingsmiljön Intellij har en rikigt bra preview för XML layout. Klart bättre än den som finns för Eclipse. Så fort du ändrar ett attribut, så ser du hur UI:t förändras.
     
  3. mardox

    mardox Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag jobbar både med iOS och android men jag måste säga att jag tycker det faktiskt är enklare till android när man väl har lärt sig det. Känns som man har mycket mer kontroll och så finns allt på ett ställe och inte i massa menyer. Efter ett jag så lär man sig att "se" hur det kommer se ut genom bara koden.

    Dessutom så använder man ofta custom views och även lägger till och tar bort views dynamiskt vilket gör de grafiska layout verktygen rätt så värdelösa enligt mig.