[GUIDE] App2SD på din mini/mini pro med 2.1 - Updaterad 2011-02-17

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av TpS, 6 nov 2010.

  1. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Update 2011-01-23: Lagt till lösning på problemet med att "private apps" (T.ex SVTplay och Paypal) inte går att installera. Se längst ner i posten.

    Update 2011-02-17
    Nu laddas bara adb.rar ner istället för att hela Android SDK som tydligen har gjort om i sin filstruktur.


    GUIDE
    Dyker titt som tätt upp frågor om App2SD så tänkte skriva ner en guide för att kanske räta ut en del frågetecken. Fyller även på med Q & A när såna dyker upp..

    Först och främst: som vanligt så tar jag inget ansvar för vad var och en gör med sin telefon, allt sker på egen risk! Läs även igenom hela guiden innan du börjar.


    Förutsättningar:
    1. Root, detta görs enklast genom att följa denna guide.
    2. Grundläggande kunskap om ADB, kan man få här. Och ladda ner ADB gör du här.


    Då kör vi...

    Börja med att partitionera ditt minneskort, finns redan en mycket välskriven guide om detta på xda-developers.com
    OBS! Kom ihåg att göra en backup av innehållet på SD-kortet innan du börjar då allt kommer att raderas!

    Ladda ner följande fil: http://www.teamst.se/android/Apps2SD2.1.rar
    Packa sedan upp innehållet till roten av ditt minneskort.

    Packa upp innehållet i adb.rar som du laddade ner nyss.
    Starta kommandotolken i din dator (Kör... i Startmenyn och sedan cmd) och navigera dig fram till mappen som du packade upp adb.rar i.
    Skriv adb shell och tryck enter.
    Skriv sedan su och tryck enter. (Har du aldrig använt ADB tidigare så bör du vid detta steg slå på skärmen på din telefon innan du trycker enter, detta för att kunna svara Allow när Superuser ställer frågan om root-rättighet.)
    $-tecknet borde ändrats till ett # och detta visar att du har root-rättighet.
    Skriv sh /sdcard/app2sd.sh för att starta scriptet.

    Du får nu tre alternativ Välj 0 för att installera App2SD på fin telefon.
    En del felmeddelanden kommer att visas men detta är helt normalt.
    Telefonen rebootar nu av sig själv och har du gjort allt rätt så ska App2SD fungera nu. För att verifiera detta så använd en filhanterare, lämpligast root explorer och navigera till /data/app, du bör nu ha mycket mer ledigt utrymme än tidigare, se bifogad bild.



    Övrig viktig info!

    Alla apps som fanns tidigare på på telefonen flyttas automatiskt över till minneskortet och raderas därefter från telefonens minne.
    Finns däremot en liten bugg i scriptet, nämligen att alla apps även kopieras till /data/appbak innan innehållet i /data/app raderas, detta får till följd att om det inte finns tillräckligt med plats på telefonen så blir minnet tomt.
    Min rekommendation är alltså att avinstallera dom största appsen så att tillgängligt minne är minst 60mb innan man kör scriptet. Sedan installera dessa på nytt, lämpligast via en backup som tagits med Titanium Backup.


    Ska i enkla drag försöka förklara skriptets funktionen:
    När systemet bootas upp så mountas din ext2-partition till en mapp i filsystemet. samtidigt så tas mappen /data/app bort och ersätts av en länk med samma namn, denna länk hänvisar i sin tur till mappen som ext2 är mountad i. Resultatet blir då att när systemet försöker nå /data/app så visas istället innehållet på ext2-partitionen. Skulle inte det sitta nåt minneskort i läsaren när telefonen bootar så skapas istället en backup-länk till /data/appbak, telefonen kommer alltså inte att krascha eller liknande.

    Tror jag har fått med det mesta, men fråga gärna så ska jag försöka svara så gott jag kan.

    Credits:
    Wolfilein på xda-developers.com som även skrivit original-guiden:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=804574

    Update 2011-01-23:
    För att installera "private apps" (t.ex SVTplay och PayPal) gör följande:
    1. Ladda ner och installera appen från Market precis som vanligt. (Testar man att starta appen så får man FC direkt). Notera vad klockan är när du laddar ner appen.
    2. Använd t.ex Root Explorer och gå till mappen /cache/
    3. Nu ska du hitta en apk-fil som börjar med "downloadfile-" och som är skapad nyligen. (T.ex downloadfile-8.apk, skapad 2011-01-23 kl 16.49)
    4. Kopiera denna fil till valfri mapp på ditt SD-kort
    5. Installera apk-filen som du nyss kopierat till SD-kortet.
    6. Klart! Din nyligen oanvändbara app fungerar nu precis som vanligt.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 20 feb 2011
    espling, Polausson och Fazzolix gillar detta.
  2. felixmillqvist

    felixmillqvist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kan inte insallera några appar efter!!?? Vad är felet?
     
  3. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Lätt att felsöka åt nån annan med sådan bra information...

    * Mer exakt, vad händer när du försöker installera?
    * Bara från Market? Testat installera en apk från minneskortet?
    * Hur ser din /data/app ut? Har du lika mycket utrymme som du skapade i din EXT2-partition?
    * Fungerar dina appar som du hade innan du körde scriptet?
    * Har du någon /data/appbak och finns det några apks där i?
    * Sparat outputen från när scriptet kördes i cmd?
     
  4. felixmillqvist

    felixmillqvist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fattar inte allt men när jag skulle instalera något från market så downloadar den appen sen direkt när den ska installera så står det att det inte gick och från sd kortet så står det bara programmet har inte installerats men jag tog bort app2sd men skulle gärna vilja att det funka ;D
     
  5. felixmillqvist

    felixmillqvist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men vet inte om det var just när jag tog bort app2sd men nu kan jag inte köra några apps som behöver root, ska skulle kringå market så när jag ska köra adb shell så står det
    - exec '/system/bin/sh' failed: Exec format error (8) -
    det gjorde det oxå när jag försökte unroota/roota

    Hjälp tack;D
     
  6. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    OT: underskatta aldrig vikten av skiljetecken i en mening...

    Åter till problemet.
    Om jag fattat detta rätt, du försökte installera app2sd men lyckades inte. Innan du sökt hjälp för att få det att funka så försöker du avinstaller det igen och nu vill inget funka?

    Då du kört uninstall så är ju mycket svårt att kunna säga vad som blev fel.
    Och då uninstallen bygger på ett fungerande app2sd så kan vad som helst ha hänt när det scriptet kördes om inte install gick som det skulle.

    Kan därför inte hjälpa dig mer utan en reset via SEUS är nog det som bör göras...

    Sent from my U20i using Tapatalk
     
  7. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Fråga:
    Jag gjorde detta tidigare, innan jag installerat några som helst appar från market. När jag unmountade mitt minneskort och försökte starta en app så krashade mobilen. Kan det bero på att jag inte hade några kopior i mappen data/appbak?
    Om jag skulle göra om det nu, när jag har appar installerade. Kommer jag att ha lika mycket internminne förbrukat efter att jag flyttat apparna till minneskortet genom App2SD? M a o tar det appar som kopieras av scriptet till data/appbak av internminnet?
    Om jag installerar nya appar efter att ha gjort App2SD, kommer även dessa att kopieras till data/appbak? Om inte, krashar mobilen ifall jag tagit ut minneskortet och försöker öppna en av dessa?
    Om nya appar kopieras in i data/appbak, om detta påverkar internminnet. Blir inte internminnet en begränsning för minneskortet? Dvs när internminnet är fullt så går det inte att lägga fler appar på minneskortet.
    Är det att rekommendera att radera kopierade appar i data/appbak
    Kan man ändra filänderlsen själv på appar som heter .zip till .apk för att då dem att fungera?

    Tack för hjälpen!
     
  8. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Som jag skrev i originaltråden så kopieras de apks som du har installerat till /data/appbak, för att skapa en fallback om du startar utan SD-kort t.ex. Detta gäller alltså de apps du själv har installerat innan du körde app2sd-skriptet.

    Efteråt så läggs inga apps i /data/appbak sålänge du inte lägger i kopior där själv. Du kan alltså ta bort en del apks från den mappen då dom i regel inte ska behöva användas sålänge sd-kortet fungerar som det ska.

    Internminnet kommer däremot ändå att påverkas när du installerar apps då en del inställningar för apps läggs i /data/data/

    Vet inte om detta var svar på din fråga men en bit på vägen iaf...

    Och jag har testat att byta filändelse m.m på SVTplay men har inte fått det att funka..

    Sent from my U20i using Tapatalk
     
  9. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Jo då! Du bekräftade vad jag trodde. Nice! Du är en stor tillgång här på forumet ;-)

    Sent from my U20i using Tapatalk
     
  10. johannes 94

    johannes 94 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hur hittar man till rooten på minnes kortet när man har rotat med programmet du nämner?
     
  11. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Rooten på ditt minneskort är "ursprungsläget", det som visar sig först när du öppnar minneskortet. Det är där du ska lägga .sh filen.
     
  12. johannes 94

    johannes 94 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tack :) när ja ska formatera minneskortet ska jag göra två olika eller bara den som behövs för app2sd? Eller kan man lägga in t.ex filmer i partionen för apps?
     
  13. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    När du partionerar kortet så blir ext2 delen "oläslig" för din dator och din mobil. Systemet på din telefon luras dock att tro att det är internminne. M a o kan du inte lägga filer där själv med utforskan på datorn utan det är din mobil som lägger .apk filer i ext2 partitionen vid installation av apps.

    Sent from my U20i using Tapatalk
     
  14. johannes 94

    johannes 94 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tackar nu fungerade det :) dock försvann alla apps jag hade installerat och alla widgets :O
    Edit: under inställningar minskar minnet ändå när jag instalerar apps ska det de? det är appar som stödjer app2sd.
     
    Last edited: 9 nov 2010
  15. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Detta hände mig när jag gjorde det första gången. Du måste använda rootexplorer för att se så du gjort rätt. Du navigerar in på data/app och ser ifall det står att du har lika mycket minne som du partionerade ext2 delen till. Ja det försvinner lite internminne till olika data från appsen. Lägger sig i data/data. Har du inte gjort rätt så finns det mig veteligen inget annat att göra än att återställa mobilen i PCcompanion :-/ Roota om den. Partitionera minneskortet igen innan och kör scriptet för app2sd. Allt detta gjorde jag innan jag installerade något alls från market. Jag tror att det är titanium backup som gör att det blir strul eftersom detta kräver busybox vilket scriptet ger felmeddelande om. Obs! Jag fick felmeddelande trots att det funkade. När du kör app2sd finns det vissa apps som inte kommer fungera. De med filänderlsen .zip istället för .apk
    Kanske kan någon en simplare lösning? Men börja med att kolla med rootexplorer som sagt (du måste köpa detta program på market)



    Sent from my U20i using Tapatalk
     
  16. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Jag gör så gott jag kan, alltid kul att kunna hjälpa till :D
     
  17. johannes 94

    johannes 94 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Har blåst om hela mobilen ungefär som du sa och nu står det i rootexplorer 3,75 mb used 869 mb free :) Jo busybox ställde nog till det första gången jag försökte men nu verkar det som att jag har lyckats iaf:) Tack en en gång.
     
  18. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
  19. Androiden

    Androiden Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    252
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hur gör man om man har en mac?
     
  20. Androiden

    Androiden Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    252
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Vad ska man skriva för att navigera?
    Dum fråga kanske.
    Det jag skrivit hittills är C:\Users\Tomas>Desktop\android-sdk_r07-windows\android-sdk-windows\tools\
    Jag har testat lite olika
    Jag använder windows