[GUIDE] App2SD på din mini/mini pro med 2.1 - Updaterad 2011-02-17

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av TpS, 6 nov 2010.

  1. realdexter

    realdexter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Jag förstår att viss del installeras i mobilen, men nu när den tydligen är full, vad göra då? Det hjälper ju inte mycket att börja avinstallera apps, har just avinstallerat det mesta jag inte använder + en del förinstallerat under system/apps.
     
  2. realdexter

    realdexter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Hittade just något som låter intressant på xda:

    http://goo.gl/N3SFt

    ingen har ännu kommenterat inlägget ifråga, vad tror experterna här om att deleta allt innehåll i /data/dalvik-cache?
     
  3. Fredrikbra

    Fredrikbra Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Datorn hittar inte sd-kortet nu när jag har partionerat det. Hur ska jag nu överföra de 5 filerna?
     
  4. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Då har du gjort fel någonstans, FAT-partitionen som du skapade ska du se i datorn som vanligt. Läs igenom partitions-guiden igen och se vad du missat.

    Sent from my X10 mini pro using Tapatalk.
     
  5. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Det låter som du råkat partionera hela kortet i ext-format. Du skall endast partionera så mycket i ext-format som du vill att app2sd ska ha i utrymme. Ext kan inte läsas av datorn, och formaterar man i ext så lurar man mobilen att tro att det är internt minne. Om du använder ett 2GB-kort, så skulle jag rekommendera att du tar 1GB som FAT32 (det minne du lagrar vad du vill på) och resten (drygt 900MB) till ext2. Då har du alltså ca. 900MB till app2sd och det är mer än dugligt.

    Guide:

    Börja med att partionera en del av kortet i FAT32, du väljer alltså i den lilla markören 1GB (eller skriver direkt i rutan) och välj sedan primary, sen FAT32. Sen hör du en ny partion och gör den i ext2, och väljer resten av utrymmet.
     
    Last edited: 21 jan 2011
  6. tysk

    tysk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tips: Om man har tillgång till en linux data, så fungera det med programmet "parted" (eller "gparted" med grafiskt gränssnitt) att bara minska existerande FAT32 partitionen om xxx MByte utan att förstöra filerna på den, och sedan lägga ett ext2 filsystem på det så skapade utrymme. En backup på FAT32 partitionen kan ju vara bra ändå för säkerhets skull, men behövs egentligen inte.
     
  7. Fredrikbra

    Fredrikbra Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej, tack för ett snabbt svar ^^
     
  8. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    För er som haft problem med att en del appar inte går att installera pga att dessa är private (T.ex SVTplay och PayPal) så finns nu en lösning i guiden.
    Läs första inlägget och följ uppdateringen längst ner i posten.
     
    PolliSoft och Zkeeter66 gillar detta.
  9. PolliSoft

    PolliSoft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Tack tack tack!:teeth:
     
  10. davidsson

    davidsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Har provat app2sd och verka som allt funkar men kan ej installera något eller uppdatera prgm. Har även provat apk filer jag har på minneskortet.

    Provade att göra en fabriksinställning men det hjälpte ej det eller.
     
  11. damagee

    damagee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Ja då är det min tur att fråga efter att jag läst och provat och läst och provat, få rinte apps2sd att fungera... rootat ,partionerat 600mbtill EXT2 av ett 4 gigs kort... skickar i luren trycker bara ladda, sen provat montera och inte montera, hittar fram till tools(ska jag öppna tools eller bara fram till tools?), skriver jag sen adb shell så säger prompten att det inte är ett giltigt kommando bla bla ni vet... blir galen, sen timme, småbarnspappa och detta gör mig förbannad... fan på desiren var allt så enkelt men icke med denna lilla sak...
     
  12. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Om du får "felaktigt kommando" så är du i fel mapp och skriver. Använd gärna Utforskaren och navigera till din \android-sdk\tools och titta på innehållet, har du en fil där som heter adb.exe så är allt väl så långt.

    Använd sedan kommandoprompten och navigera hela vägen in i tools, dvs du ska ligga t.ex här: C:\android-sdk\tools innan du skriver "adb shell"
     
  13. damagee

    damagee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jag är i rätt mapp det vet jag men adb.exe finns inte där så jag antar att det är problemet... dock så finns en textfil "adb_has_moved" som sägeratt adb har flyttat till platform-tools... ska man installera sdk-managern eller inte? Jag har provat båda men ändå så fungerar det inte...

    Edit: adb.exe ligger i platform-tools nu för tiden så det var det som strulade till det... nu löst!
     
    Last edited: 17 feb 2011
  14. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Märkligt, laddade ner senaste SDK och man måste ju tydligen installera SDKn innan man får tillgång till adb.exe m.m.

    Kommer att uppdatera guiden och lägga upp enbart adb-filerna i en .rar på min server istället. så slipper man problem vid ev nya versioner av SDK.

    EDIT: Guiden uppdaterad...
     
    Last edited: 17 feb 2011
  15. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Orkar inte läsa igenom hela tråden så jag ber om ursäkt om detta har avhandlats tidigare i tråden, men det här med att flytta appar till SD-kortet, det måste väl påverka prestandan på programmet..?
     
  16. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Beror säkert mycket på hur SD-kortet är klassat.
    Jag har inget värsting-kort men har inte känt av nån skillnad före vs efter App2SD.

    Hur andra upplever saken vet jag däremot inte...
     
  17. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Är det inte smidigare egentligen att installera någon ROM med Android 2.2 eller senare, så får man väl App2SD på köpet? Eller är det någon annan form av App2SD?
     
  18. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    1. Finns ännu ingen ROM med 2.2 som fungerar felfritt till mini eller mini pro.
    2. På officiella App2SD så måste appen i sig stödja detta för att kunna bli flyttad till SD-kortet. Denna "ful-version" av App2SD lägger hela /data/app på SD-kortet vilket gör att alla apps blir flyttade.

    Finns ju en annan variant annars, Link2SD med vilken du kan välja vilka Apps du vill flytta till ditt SD-kort, har inte testat den själv men verkar också rätt smidigt.
     
  19. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Ah tack för det tipset, verkar ju faktiskt smidigare med Link2SD, inga script man behöver köra och man behöver inte frigöra minne i telefonen innan.
     
  20. eb990316

    eb990316 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hm...

    Det står:
    sh /sdcard/app2sd.sh
    sh: Can't open /sdcard/app2sd.sh

    Någon som vet vad som är fel? :o