[GUIDE] Byta utseende på Notification-bar

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av TpS, 21 aug 2010.

  1. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Har skrivit ihop en liten guide på hur jag har gjort för att byta till transparent notification-bar samt bytt ut batterisymbolen till Kspec´s Round battery.
    Även ikonerna i listen är transparenta för att få ett bättre utseende vid t.ex blå bakgrund. Jag är däremot ingen grafiker så ikonerna är långt ifrån perfekta.

    Finns två uppsättningar av filerna att ladda ner:
    Blue - Transparent notification-bar och standard-bakgrund (blå)
    Grey - Transparent notification-bar och grå (desaturerad original) standard-bakgrund.


    OBS!! Jag frånsäger mig allt ansvar om nåt skulle gå fel vid användning av denna guide. Då "themening" av våra telefoner är i ett tidigt skede så finns inga garanatier för att allt ska funka tyvärr. Jag har däremot bytt och uppdaterat min framework-res.apk ett flertal gånger enl nedan och aldrig behövt återställa min lur via SEUS eller liknande. En backup med t.ex Titanium backup är att rekommendera.


    Förutsättningar:
    Root
    Android SDK (och grundkunskap om hur du hittar till adb shell t.ex via cmd)
    Telefon inställd på USB-felsökning


    Guide:
    1. Kopiera din framework-res.apk (Hittas i /System/Framework/) till ditt SD-kort via t.ex Root Explorer eller med dessa adb-kommandon:
    Kod:
    su
    mount -o rw,remount /dev/block/mtdblock3 /system
    cat /system/framework/framework-res.apk > /sdcard/framework-res.apk
    2. Anslut telefonen till PC och kopiera sedan din framework-res.apk till valfri mapp på datorn.

    3. Ladda ner valfri fil och packa sedan upp innehållet i samma mapp som du placerade din framework-res.apk:
    www.teamst.se/android/X10-Trans-grey.rar Grå bakgrund
    www.teamst.se/android/X10-Trans-blue.rar Blå bakgrund

    4. Öppna din framework-res.apk med Winrar, du ska nu se filstrukturen innehållande 2 filer och 3 mappar.

    5. Klicka på knappen "Add" (Eller Lägg Till om du har svenska). Du får nu upp en ruta där du ska välja vilka filer du vill lägga till i arkivet, välj mappen "res" som du packade upp efter nedladdningen. Klicka sedan på OK.

    6. I rutan som nu är öppen ska du välja fliken "General" och sedan hitta fältet "Compression method". I listan så väljer du det översta alternativet, dvs "Store". Klicka sedan på OK.

    7. Din uppdaterade framework-res.apk är nu sparad och du kan stänga Winrar. Kopiera sedan tillbaka framework-res.apk till rooten på SD-kortet och skriv över den gamla. (En backup på original-filen skapar vi senare via adb)

    8. Välj att inaktivera usb-delning men låt telefonen sitta kvar på laddning i datorn. Kör cmd och navigera dig fram till den mapp där du har adb. Kör sedan dessa kommandon:
    Kod:
    adb shell
    su
    mount -o rw,remount /dev/block/mtdblock3 /system
    cat /system/framework/framework-res.apk > /sdcard/framework-res-org.apk
    rm /system/framework/framework-res.apk
    cat /sdcard/framework-res.apk > /system/framework/framework-res.apk
    chmod 755 /system/framework/framework-res.apk
    
    9. Skriv exit och sedan exit igen för att gå ut adb shell, starta sedan om telefonen och din nya notification-bar är klar...


    Skulle telefonen vägra starta så testa att köra en hard-reset (mittenknappen + On/Off-knappen i 5 sec). Har stött på detta problem ett fåtal gånger, men bara på första booten efter att jag lagt in en ny framewor-res.apk.

    Jag har heller inte lyckats med att redigera ikonerna som dyker upp till vänster på skärmen, dvs usb-ikonen, datatrafik-ikonen m.m, dom fortsätter att ha blå bakgrund. Kan vara så att dessa ligger någon annanstans i framework-res.apk, men har inte hittat dessa. Tips mottages gärna!

    Kör hårt!!

    //TpS



    Credits:
    Stort tack till baker666 för inspiration och bidrag till original-filerna samt konverteringen av Kspec´s Round battery.
    Forumet på XDA-developers där jag läst mig fram till det mesta.



    Screenshots:
    [​IMG] [​IMG]
     
    Last edited: 21 aug 2010
  2. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Det var väldigt vad den här tråden halkade ner snabbt i listan. Kan inte någon moderator klistra fast den däruppe?

    Bra guide! Härligt med folk som orkar sitta en stund och skriva en vettig guide för att vi andra ska slippa googla så mycket :P

    /Daniel
     
  3. OvE

    OvE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S24 Ultra
    Är det bara rootade telefoner detta funkar på?

    Bra guide för övrigt ;)
     
  4. dekadans

    dekadans Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ja detta är bara för rootade telefoner. :)

     
  5. baker666

    baker666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Ser bra ut!

    En fråga bara , man ser det inte direkt på dessa bilderna. (Eller så vet jag inte vad jag tittar efter).

    Vad är det som blir transparent?
     
  6. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Översta listen, med klocka, wifi osv...

    Det enda jag egentligen ändrat från dina filer är att jag har lagt transparent bakgrund på alla små ikoner.
    Från början så blev det alltså en mörk fyrkant runt t.ex wifi-ikonen på bild 2, nu är den helt transparent istället.
     
  7. OvE

    OvE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S24 Ultra
    Haha ja var nog lite små trött inatt när jag läste och skrev den frågan. Hur kunde jag missat den informationen. Men tack för svaret :P
     
  8. baker666

    baker666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Aha , ok. Ja jag pallade bara se till så att hörnen fortfarande var transparenta. Sen fick jag plocka bort lite svart på batteriikonen för det var lite mörkare än själva statusbaren. Jag trodde ev det var meningen att statusbaren skulle vara transparent typ. Så att man ser wallpaper igenom. Hade varit najs! :cool:
     
  9. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Själva statusbaren är ju delvis transparent.. men borde ju du veta då det är du som gjort den.. ;)
    Bakgrundsfärgen lyser ju igenom i nederkant... På screenshotsen så är ju status svart på den vänstra och grå på den högra.. alltså beroende på vad som är under.

    Tog för övrigt en herrans massa tid att konvertera alla 130 (ca) ikoner så att all bakgrund blev transparent.. :)

    Men skulle tro att det inte går att få en helt transparent statusbar då bakgrunden man valt inte visas hela vägen upp... Har testat att lägga in en ljus bakgrund men status är fortfarande lika mörk, så där går vi nog bet tyvärr...

    Men återigen, man slipper det blåa! :cool:
     
  10. baker666

    baker666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    MM , det kräver nog lite mer haxx. Trodde det var det du gjort. Därför jag undrade typ. :)
     
  11. Richi

    Richi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Tack för en bra guide! :)
     
  12. ZaInT

    ZaInT Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    hallon
    Telefon:
    Motorola Moto G 5G Plus 64 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    hallon
    Telefon:
    Motorola Moto G 5G Plus 64 GB
    ROM:
    Stock januari 2020 & Magisk root
    Info:
    Nova så klart
    En skamlös bump, du har inte hittat resurserna för de vänstra ikonerna eller de andra blå saker som finns kvar?
    Ser fint ut i övrigt, tack för guiden.
     
  13. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Har dessvärre inte lyckats komma på hur man ändrar dessa ikoner.
    Men däremot så används ju dom rätt sällan så det är inget jag stört mig på.