Guide för den ovetande roota din Magic32A första gången.

Diskussion i 'Magic' startad av indika, 23 okt 2010.

  1. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Hej,

    om du liksom jag har bestämt dig för att roota din telefon men känner dig vilsen bland alla forum på nätet så har jag gjort en egen begriplig guide på svenska för just dig.

    Jag antar att du inte har någon koll på någonting alls precis som det var för mig och börjar man läsa forum så kastas man rakt in i skärselden känns det som. Det kastas ord och förkortningar hit och dit och man sitter framför sin dator och blöder ur ögonen tillslut.

    Denna guiden förutsätter att du har en Magic32A. Om du har HTC loggan på baksidan utav telefonen och har köpt den i norden så är det en sådan MEN vi ska ändå dubbelkolla först.

    Stäng av telefonen och tryck på BACK+POWER, du kommer då till ett läge som kallas för fastboot läget. Du ser då denna information (som inte alls behöver vara likadan som exemplet nedan förutom 32A):

    SAPPHIRE PVT 32A SHIP S-ON H
    HBOOT-1.76.0009 (SAPP10000)
    CPLD-12
    RADIO-6.35.08.29
    Dec 8 2009, 17:38:48

    Bingo! 32A.

    Innan vi sätter igång så är det en del filer vi kommer att behöva ladda ner till vår dator. Det är bra att känna till vad dessa gör för framtida ingrepp i mjukvaran:
    Rom= när vi talar om ROMs i android sammanhang menar vi ditt operativsystem kan man säga.
    SPL= är typ instruktioner för hur din ROM ska laddas när telefonen startar. Det är viktigt att du tar reda på vilken SPL som passar med vilken ROM om du tänker ladda ner custom ROMs i framtiden.
    Recovery= är en fil som innehåller en egen liten meny som du kan gå in på när du ska uppdatera telefonen eller återställa/göra backup på telefonen.
    Radio= denna fil innehåller instruktioner för hur din telefon ska sköta kommunikationen mellan telefonnätet och din hårdvara. En radio-fil ifrån tex Kina får ingen kontakt med nätet i Sverige till exempel. Vi kommer inte att uppdatera någon radio-fil just nu men det är ändå bra att känna till vad Radio-filen är för någonting.

    Googla efter följande filer och spara ned dem i datorn:

    *RUU_Sapphire_HTC_Europe_3.05.401.1_test_signed_NoDriver.exe
    (http://tinyurl.com/38nyoeu eller http://www.mediafire.com/?jj0z8c2w0h2d7iz - tack till DrLaban)

    *recovery-RA-Magic32A-6.35-v1.6.2.img (http://tinyurl.com/2w9zl7e)

    *update-hboot-1762007-signed.zip (http://tinyurl.com/2wvk9y8)

    Du har nu dragit ned ett stort paket ifrån Htc som innehåller ROM+RECOVERY+SPL+RADIO. Det är ROM:en vi vill ha från HTC paketet, SPL(HBoot) och RECOVERY som vi laddat ned separat är två custombyggda filer som vi kommer att använda för att skriva över det som ingår i HTC uppdateringen. Det är också viktigt att verkligen säkerställa att du har RUU_Sapphire_HTC_Europe_3.05.401.1_test_signed_NoDriver.exe och inte den som heter 3.04!

    Du behöver även ha HTC Sync installerat för den första uppdateringen. dra ned det ifrån HTC.com eller googla direkt på HTC_Sync 2.0.40.exe . Avinstallera det senare om du inte vill ha det. Ingen skada skedd. Får du problem med HTC Sync, vilket inte alls är ovanligt, så avinstallera telefonens drivrutiner från datorn och låt den ominstallera sig själv igen. I en post nedanför så berättar Sinkin hur man gör.

    Ta en backup på dina kontakter och bilder/filmer osv.
    Jag rekommenderar att du formaterar ditt minneskort.

    (OBSERVERA att din telefon kan hänga sig och bli förstörd när du gör detta. Din garanti SLUTAR att gälla när du byter någon utav dessa filer. Du gör ALLT detta på EGEN RISK och förstår vad SOM KAN HÄNDA MED telefonen)

    okej då kör vi då.

    1) Telefonen är påslagen och usb debugging / usb felsökning är aktiverat. Telefonen sitter kopplad till datorn via USB, HTC Sync har kontakt med telefonen. Kör programmet RUU_Sapphire_HTC_Europe_3.05.401.1_test_signed_NoDriver.exe . När telefonen så småningom startar om så kommer det att ta längre tid än vanligt. Grips inte utav panik.

    2) Gå in på market/butiken och ladda ned Terminal Emulator i telefonen.
    För att använda market/butiken behöver du ställa in ditt google konto. Telefonen säger till om det när du öppnar market/butiken om det inte redan är inställt. Terminal Emulator är en basic konsol som låter dig kommunicera med telefonen och ge kommandon till linux (yes android bygger på linux).

    3) Mounta ditt sd-kort till datorn och öppna det i utforskaren. Lägg filen recovery-RA-Magic32A-6.35-v1.6.2.img direkt på minneskortet, INTE i någon mapp utan rakt på roten. Döp om den till något som är lätt att skriva snabbt typ "glas.img" eller "whatever.img"

    4) Se till att sd-kortet inte är mountat till datorn längre. Öppna programmet Terminal Emulator. Du kommer att se ett § tecken uppe i hörnet och bakom en promt. Skriv su och tryck på enter (du får fram tangentbordet genom att håller ned Menu länge). Promten hoppar ned ett steg och ist för § är det nu ett # tecken.
    Bakom # skriver du;
    flash_image recovery /sdcard/recovery-RA-Magic32A-6.35-v1.6.2.img eller om du döpte om filen i steg 3 till något annat som tex glas så skriver du; flash_image recovery /sdcard/glas.img.

    det ska se ut såhär:
    § su
    # flash_image recovery /sdcard/glas.img

    Efter att du har tryckt på enter så tar det typ 2 sekunder så är du tillbaka på promten. Du får ingen bekräftelse på att du har lyckats byta ut recovery filen men om det däremot blir fel så står det tydligt.

    5) Mounta sd-kortet till datorn igen och lägg filen update-hboot-1762007-signed.zip direkt på kortet. INTE i någon mapp eller liknande utan rakt på roten. Döp om filen till update.zip. Packa inte upp den, det är meningen att telefonen ska göra det själv senare. Mounta tillbaka sd-kortet till telefonen och stäng av den.

    6) Nu ska vi ladda recovery filen som vi flashade i steg 4. Gör det genom att trycka på HOME+POWER när du startar telefonen. Jag brukar hålla dem nedtryckta ända tills jag kommer till recovery menyn.

    I recovery menyn välj först alternativet "Backup/Restore". Därinne väljer du "Nand backup" när det är klart backar du ut till huvudmenyn igen.

    Där väljer du " Flash zip from sdcard" du får nu välja *.zip fil, välj den som du döpte till Update.zip i steg 5.

    Telefonen kommer att börja jobba nu och det kan ta tid, säkert 10 minuter utan problem. Låt bara luren ligga i fred, håll inte på att fippla runt med den.

    Det händer att telefonen hänger sig när den håller på med detta ofta när det står "formatting cache" men du kan alltid starta om telefonen eller i värsta fall ladda din backup fil från recovery skärmen och testa igen. Testa först om den startar överhuvudtaget. Gör den det så är den klar ändå.

    Grattis din telefon är nu "rootad" samt uppdaterad med custom recovery och SPL. Nu kan du köra sköna program som överklockningsprogram för cpu:n eller annonsblockerare för din gratisappar :)

    Som referens ska din telefon nu se ut såhär:
    SAPPHIRE PVT 32A ENG S-OFF H
    HBOOT-1.76.2007 (SAPP10000)
    CPLD-12
    RADIO-6.35.08.29
    Aug 21 2009, 18:19:15
    --------------------------------------------------------------------------

    kom ihåg när du ska börja på allvar sen att läsa på ordentligt innan du gör något annat ingrepp i telefonen. Tex byta Radio för att testa CM6 lr liknande.

    // Indika
     
    Last edited: 19 dec 2010
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    cc

    reserverad
     
  3. Sinkin

    Sinkin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejhej,

    Efter att ha läst den här guiden bestämde jag mig för att äntligen roota min telefon, men redan på första steget gör jag fast.

    "Telefonen är påslagen och usb debugging / usb felsökning är aktiverat. Telefonen sitter kopplad till datorn via USB, HTC Sync har kontakt med telefonen. Kör programmet RUU_Sapphire_HTC_Europe_3.05.401.1_test_signed_NoD river.exe ."

    Telefonen har kontakt med HTC Sync (ikonen är grön och fin) när jag startar programmet men den tappar konsekvent kontakten efter en liten stund, det hela skiter sig under "Verifying information on your Android phone. Please wait..." och resulterar i ERROR[170:( USB CONNECTION ERROR.

    Några förslag på vad jag gör fel?

    Tack på förhand!

    /Sinkin

    [EDIT]
    Hittade lösningen här:
    http://androidforums.com/267173-post20.html

    1. Navigate to Control Panel - Devices and Printers
    2. Locate 'Android Phone' under Devices
    3. Right click on the icon and select properties.
    4. Click on the hardware tab.
    5. Listed will probably be 'HTC Dream composite interface' or similar.
    6. Highlight this entry and click on properties.
    7. In the properties dialogue box under the general tab at the bottom click 'change settings'.
    8. When the dialogue box reappears click on the 'Driver' tab.
    9. Select the 'Update Driver' option.
    10. On the first screen select the second option 'Browse my computer for driver software'.
    11. In the next screen select the second option 'Let me pick from a list of device drivers on my computer'.
    12. You should then be faced with 2 options on the next screen under Model, either 'HTC Dream Composite ADB Interface' or 'My HTC'.
    13. Select 'My HTC' and that will install the correct drivers and then you should be good to go.


    Det här är säkert gammal skåpmat för er alla men det är ju inte omöjligt att det kommer fler obildade fånar till den här tråden efter mig :)

    /Sinkin
     
    Last edited: 9 nov 2010
  4. Sinkin

    Sinkin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej igen,

    tyvärr gick det inte så bra nu heller, vid första försöket efter att ha bytt driver så kom jag lite längre. Nu tappades kontakten först efter att telefonen nått den vita sidan med 3st skateboardåkare på. Nu är jag dock tillbaka till att kontakten tappas omgående.

    Kanske skulle köpa en ny telefon istälet :)

    /Sinkin
     
  5. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Hmm, min kompis har precis samma problem med sin HTC Hero (han har också Win7 x64) och jag försöker komma underfund med vad det är det beror på.

    Fråga: Ända sedan du testade att utföra drivrutinsgrejen, hittar HTC Sync din telefon varje gång nu eller har det också gått sönder? Eller du kan inte ens starta mobilen längre?

    Vi kanske kan få ordning på det här, även om jag sitter på Hero-sidan av det.

    Jag själv har en rootad Magic sedan tidigare så jag har inte behövt göra den här nedgraderingen på ca 100 år, så därför kommer jag inte ihåg hur jag gjorde den gången. :P
     
  6. Sinkin

    Sinkin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejhej,

    Jag har "löst" problemet, jag körde helt enkelt bara om RUU_Sapphire_HTC_Europe_3.05.401.1_test_signed_NoD river.exe med några minuters mellanrum och kom vidare något steg varje gång. Nu skall jag fortsätta med steg 2!

    /Sinkin
     
  7. Thorseeeen

    Thorseeeen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag får ERROR [132:( SIGNARURE ERROR och ja det står signarure inte signature, telefonen är inte rootad då det här va det första steget i guiden till att roota den. Någon som vet vad jag ska göra?
     
  8. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    I mitt fall lyckades jag lösa det med Universalandroot, ADB, flash_image och Amon_RA:s recovery.
    Så länge man håller tungan i rätt mun när man flashar via adb så var det rätt så rakt på sak.
     
  9. Dibbe75

    Dibbe75 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jättebra tråd... ska genast försöka mig på detta! har gett upp med någon officiell uppdatering av mobilen!

    Körde dock på lite problem direkt, hittar inte alla filer man ska ladda hem!? någon som har bra länkar att posta?
     
  10. pingo

    pingo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

  11. Dibbe75

    Dibbe75 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Oki testade detta nu... allt gick som väntat utom när jag skulle flasha update.zip!

    tog någon sekund och sen ville den att jag skulle starta om för att fortsätta uppdateringen

    fastnade efter ca 1 sekund medans den höll på med formating cache... gjorde en till omstart och då startade telefonen upp som vanligt! ska det verkligen gå så snabbt att flasha?

    håller jag in back/power så ser det ut såhär nu

    SAPPHIRE PVT 32A ENG S-OFF H
    HBOOT 1.76.2007 (SAPP10000)
    CPLD-12
    RADIO-6.35.08.29
    Aug 21 2009,18:19:15

    Är den rootad nu?
     
  12. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Det jag ser änsålänge är att du bytt ut din SPL/Bootloader.

    Jag kan nog förtydliga vad du lyckats göra för att försöka lära ut lite om det här med vad alla de här momenten innebär;

    * Goldcard - Sättet att försöka komma åt att flasha ett mycket inlåst system, såsom de senare varianterna av Perfect SPL. Denna metod har till uppgift att försöka byta ut de delar av telefonsystemet som tillser att man inte flashar in, av telefontillverkaren icke tillåtna, SPL:er, Recoveries och ROM:ar
    * SPL - Den delen av telefonen som visar tre styckern skateboardandroider. Detta brukar vara det första hindret till att få lägga in custom ROM:ar och den tuffaste nöten att knäcka
    * Recovery - Den del av telefonen som tillåter att man kan ta backup på NAND-minnet och som tillser att man kan flasha custom ROM:ar
    * Root - Är ofta (enligt mig) felaktigt synonymt med att man lyckats byta ut sin SPL, Recovery eller flashat en Custom ROM. Att roota innebär i slutskedet att man kan, via adb eller inne i Android, tex med kommandot "su" (och flertalet andra sätt), komma åt de annars skyddade systemfilerna i Android OS.

    Om man ska ta reda på om telefonen är "rootad" är det enklaste sättet att helt enkelt ladda ner en Custom ROM (ta en som är för-rootad) och installera den.

    Om man ska ta reda på om man kan installera Custom ROM:ar överlag, då är det enklaste sättet att ladda ner en Custom ROM, lägga den på minneskortet, starta upp recoveryn och försöka flasha ROM:en från SD-kortet.

    Jag låter kanske lite torr, men det är bäst att vara saklig så att när de som är nya i det här gamet förstår ungefär vad det är som får pusselbitarna att falla på rätt plats när något strular. Samt att det blir enklare för oss som varit med ett tag att kunna felsöka när saker och ting skiter sig.

    Mer om det här finns på min blogg (jag planerar att utöka det i framtiden då jag lärt mig lite mer): http://www.sandladan.nu/2010/07/07/rooterminologi/
     
  13. Dibbe75

    Dibbe75 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Aha tack för den informationen, mkt bra skrivet!
    Är ganska mkt information att ta in i början och just nu är det dock rätt snurrigt!

    Är ganska säker på att jag gjort en nand backup och då har jag väl gjort rätt med recovery.img eller?

    Vad är det mer som behöver göras om jag vill testa tex CM?
    har läst att man behöver byta radio och recovery... men aldrig riktigt greppat varför och vad man ska använda istället
     
  14. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

  15. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det ser ut som att din telefon är klar med uppdateringen. S-OFF betyder att din användare på telefonen har full tillgång till systemet. ENG engineering, du har inte längre en SHIP, shipment, version at romen. Din hboot har uppdaterat sig korrekt, 1.76.2007, och om du lyckades köra en nandbackup så har din recovery installerat sig som den ska. Det du har nu är en rootad telefon med droid 1.5, sense ui och en spl som kommer låta dig flasha in custom roms utan att bråka med dig. Grattis! :)

    För att hjälpa dig vidare tänkte jag att du ska checka in denna tråd: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=691366

    Läs igenom den noga så att du är med på allting, du kommer behöva uppdatera radio för att 2.2 med cm6 ska funka. Förutsatt att du installerade recovery filen jag instruerade om i guiden i denna post (recovery-RA-Magic32A-6.35-v1.6.2.img) behöver du inte uppdatera den igen för att köra 2.2 med cm6. Du behöver bara uppdatera din Radio-fil (förutom att uppdatera luren med 2.2 såklart)
    Du behöver däremot ladda ner ett verktyg som heter ADB för att kunna följa xda-tråden slaviskt (vilket också underlättar flashningar som bara den). (http://developer.android.com/guide/developing/tools/adb.html)

    Lycka till!
     
    Last edited: 16 nov 2010
  16. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Stäng av telefonen och tryck på BACK+POWER vad står det där?
     
  17. Thorseeeen

    Thorseeeen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Den har S-ON, läste på en annan tråd vad det betyder nyss :)
     
  18. Magic

    Magic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2010
    Inlägg:
    187
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jag har kommit så långt som till steg 6. När jag startar telefonen med H+P så kommer det fram en bild på en varningstriangel och en telefon. Hur går jag vidare nu?

    EDIT: Testade att googla en gång till för säkerhetsskull och hittade detta:

    1. Turn phone off
    2. Hold home key and press power on key - after a short wait (quicker than normal startup) you will see a screen with a Warning triangle and a phone picture
    3. Press Home key and Power on key together- you will see three options

    * reboot
    * apply sdcard:update.zip
    * factory reset

    4. Select with track ball and click as required

    http://www.socialpoints.com/mangobl...oo-many-pattern-attempts-how-to-factory-reset
     
    Last edited: 21 nov 2010
  19. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det kommer fram därför att du inte har lyckats uppdatera din recovery. Det du ser är standard recovery menyn (Om du trycker H+P en gång till när varnings triangeln är på skärmen kommer du in i recovey menyn). Det du behöver göra är att flasha in din recovery fil igen så att du får rätt version. Alltså recovery-RA-Magic32A-6.35-v1.6.2.img. När den fastnar ordentligt kommer din recovery meny att se annorlunda ut. Gå tillbaka till steg 4 i guiden.
     
    Last edited: 21 nov 2010
  20. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Alltså S-ON förstör hela grejen om man försöker göra något kul med telefonen. Den är det första vi måste bli av med om vi ska göra någonting överhuvudtaget.
    För att lyckas bli av med den så tar du hjälp från htc-paketet. Filen du ska börja att köra i guiden uppdaterar din telefon på ett "officiellt" sätt men det är en läckt ENGineering version som har S-OFF.
    Om den installeras ordentligt har du root acess och kan uppdatera din Recovery och SPL i steg 2 och 5.
     
    Last edited: 21 nov 2010