GUIDE förbättra GPSen

Diskussion i 'Galaxy S' startad av tbear, 11 jul 2010.

  1. tbear

    tbear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2009
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hej
    Tack ni som tipsade om XDA tråden (skapar ett nytt inlägg så att det blir lite tydligare, tycker att min förra tråd blev lite rörig)

    Tror jag har lyckats få ordning på GPSen
    Som jag tjatat om här på forumet så använder inte Samsung a-GPS

    Detta går att slå på genom servicemenyn i Samsung

    *#*#1472365#*#*

    Då kommer man in i LbsTestMode
    Klicka på Application Settings

    Ändra Operation Mode från Standalone
    till
    MS Assisted
    Backa till huvudmenyn

    Jag ändrade också SUPL/CP Settings
    från: custom config (www.spirent-lcs.com, port 7275)
    till
    AUTO Config

    Efter detta så får jag mycket snabbare positionering, har testat under hela dagen, även efter omboot, så inställningarna verkar stanna kvar när man satt dem

    Det har pratats om skyhook också, för mig här ute långt från wlan tyckte jag inte att det hjälpte alls lika bra som att slå på a-gps, kan vara så att kombinationer med skyhook och MS-Assisted fungerar ännu bättre.

    Önskar fortfarande att GPSen inte skulle slå av så fort skärmen släcks, detta är fortfarande irriterande, men nu tycker jag att den är användbar i alla fall.

    Testa ni också gärna och säg hur det fungerar för er.

    Tror att man bör uppgradera från ursprungs firmware också till någon av de senare, i orginalfirmware, verkar det som GPSen resettas med jämna mellanrum.

    Besök gärna min blogg
     
  2. reggy

    reggy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 8 pro
    Han hittar mig fortare
     
  3. cmlewan

    cmlewan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    De åtgärder som du föreslår förbättrar inte min GPS-mottagning, men å andra sidan så visar "GPS Test" och andra program (LbsTestMode och GpsCompassMap) att jag aldrig får in några satelliter alls. Jag måste säga att Google Maps är sensationellt smart i att använda trilaterering och Skyhook om den under fem dagar har kunnat dölja för mig detta faktum att min GPS är komplett död och aldrig får in en enda satellit...

    Eller? Jag är förvirrad. Kan det vara fler som har en heldöd GPS och som inte riktigt förstått det ännu? Eller kommer min GPS efter 10 minuter kanske?

    En grej till. Tbear tycks ha rätt så i måtto att följande är förklaring på hur den är inställd och kan vara inställd:

    "Standalone - Your handset has no connection to the network, and uses only the GPS satellite signals it can currently receive to try and establish a location."

    "MS Assisted - Your handset is connected to the network, uses GPS signals + a location signal then relays its 'fix' to the server, which then uses the signal strength from your phone to the network towers to further plot your position. You can still maintain voice communication in this scenario, but not 'Internet/Network service' ie Web Browser, IM, streaming TV etc.."

    Från: http://www.wmexperts.com/articles/gps_vs_agps_a_quick_tutorial.html
     
  4. krofo

    krofo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Har inte provat detta, men min gps funkade ”rätt” bra inomhus hemma igår, idag på jobbet känner den sig plågad.
    Kan man använda en gammal hederlig gps-puck till den? Har en som jag använt förr och den är både snabb och stabil. Det skulle ju kunna vara en lösning till Samsung själva löser det.

    EDIT; ja jag vet, att använda en extern GPS är ett nederlag när man köpt en telefon för dom här pengarna, men jag är hittills väldigt nöjd med det mesta och använder gps relativt sällan. (förnekelse)
     
    Last edited: 12 jul 2010
  5. gimcor

    gimcor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    När jag tar ut sim-kortet och stänger av wifi så kan inte ens Navigon hitta min position efter flera minuter under helklar himmel. Det kan mycket väl ligga något i att GPSen inte bara fungerar dåligt, den fungerar inte alls o_O
     
  6. tbear

    tbear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2009
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER


    Tack :)

    Känns skönt att i alla fall hitta någon logik i GPSen, och den erfarenhet man samlat på sig under alla år...

    En kommanetar ang MS-Assist det går självklart att surfa när det är igång, det stod lite konstigt i den förklaringen som du hittat ang det.

    Låter ju som din GPS är stendöd tyvärr... Har du testat med senare firmware än original, när jag hade orginal, så såg jag iofs staplar, men dessa nollställdes med jämna mellanrum så gpsen han aldrig låsa sig
     
  7. luetin

    luetin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Min gps är stendöd men hoppar igång direkt om jag slår av och på den under settings.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  8. Peter_l

    Peter_l Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2010
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Så blev min med efter att jag knappat in efter guiden i första inlägget. Så har den aldrig gjort förut.

    F.ö. var jag ute på en några mil lång åktur nyss för att se om det blivit någon förbättring. Det blev det inte, snarare tvärtom. Den tappade kontakt helt och hållet mycket oftare nu, och var borta längre perioder samt att positionen var fel i stort sett hela tiden.

    Trött blir man....

    Några säger ju "hurra, det fungerar jättebra inomhus", det gör min med, men prova att ge er ut och röra på er så ska vi snacka sen.
     
  9. Galaxy S

    Galaxy S Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 026
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Min GPS funkar sämre än nånsin.. Det går inte ens att få positionering på google maps. Hoppas innerligt att det är ett mjukvarufel. Annars ska jag straffkn*lla samsungs tekniker för att dom släppt den mest buggiga androidtelefonen nånsin..
     
  10. teddan

    teddan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2009
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Blev snabbare och fler kontakter än innan. Tror jag. Kanske bara ren inbillning.
     
  11. DigiMan

    DigiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    626
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C

    MINA ENHETER

    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    SM-N910C Exynos Octa Core
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8,4
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320
    MEN!, varför går ni inte tillbaka och klagar om inte GPS'en funkar....
    Jag lovar, så ska det INTE vara, min GPS funkar klockrent.
    Det tar bara ett par sekunder innomhus innan den anger 30m nogrannhet sedan max 20 sek så är den nere på 10m.
    ligger i signalstyrka på mellan 21-36 innomhus med 10 satelliter "In View" och 5-6 "In Use".
    Är det smart att sitta på nätet och gnälla istället för att se till att få en ny felfri lur.
     
  12. krofo

    krofo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Har du provat din telefon vid navigering och/eller logga gps-data vid gång(för att se hur det sprider sig)?
     
  13. Galaxy S

    Galaxy S Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 026
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Gå och klaga när det verkar vara ett generellt fel är ju lönlöst när det gäller samsung. Själv blev jag ju knappt tagen på allvar när jag berättade om 3G-problemen. Som "tur" var så hade fler problem med detta och då kunde dom inte blunda längre.
     
  14. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Min funkar inte heller över huvudet taget tyvärr...
     
  15. Mundane

    Mundane Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    280

    MINA ENHETER

    GPSen hittar 1 satelit efter ungefär 5 minuter, vilket är förskräckligt dåligt.
    Funderar på om jag ska DoA den, kan ju bara plocka ut en ny på jobbet. :)
     
  16. DigiMan

    DigiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    626
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C

    MINA ENHETER

    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    SM-N910C Exynos Octa Core
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8,4
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320
    Jag har använt Navigon Dagligen och det har funkat riktigt bra, även testat med mitt AT&T kort från USA och då funkar det även kalas med Google Maps navigation här i Sverige.
     
  17. DigiMan

    DigiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    626
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C

    MINA ENHETER

    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    SM-N910C Exynos Octa Core
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8,4
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320
    Vadå generellt fel... hur kan det funka bra för en del då?
    Man går naturligtvis tillbaka till butiken man handlat av direkt om telefonen inte funkar som den ska, varför kontakta samsung, jag vänder mig alltid till handlaren när det uppstår problem..
     
  18. cmlewan

    cmlewan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Min GPS var som sagt innan i tråden helt död. Men så gjorde jag som Luetin: slog "av och på den under settings". Då fick jag plötsligt en del satelliter; jag var tydligen tvungen att väcka den till liv. När jag dessutom följde Tbears instruktioner i början av tråden så fick jag idag mellan 6-9 funna satelliter och GPS:en använder 4-5 av dem - ungefär så har det varit idag. Det kommer också direkt, nästan alltid på cirka drygt 5 sekunder. Det är väl en varmstart varje gång. [Jag testade också inomhus på ett ställe och den släppte tyvärr alla satelliter - den såg sex stycken, men använde dem inte - om jag inte stod nästan precis intill fönstret, men det där är ju så olika med tak och fönstertyp och så.]

    Men om t ex Runkeeper fortfarande tycker jag cyklar 50 % längre väg än det egentligen är för att GPS:en hoppar rundor, det vet jag inte. Det ser ganska bra ut nu med just appen GPS Test, men jag är inte övertygad om att allt är lika bra som med min iPhone 3GS; den var väldigt bra.

    Jag testade också kompassen igår och det var ett totalt skämt. Den svängde runt och norr var än här än där. Verkade helt slumpmässigt. Idag är den visserligen fortfarande ganska dålig, men norr är ändå ofta någonstans i samma riktning. Det där är ofta lite svårt på mobiler; var det även på iPhone 3GS. [Nu har jag jämfört med kompassen på iPhone och den var ännu sämre än jag kom ihåg den som. Den är ungefär som på Galaxyn, så som den är idag; svårt att säga vilken som är bäst/sämst.]
     
    Last edited: 13 jul 2010
  19. krofo

    krofo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Ok, hur fort och hur många satelliter låser du med t.ex. gps test inom resp. utomhus? Vilken firmware?
     
  20. Fredrichc

    Fredrichc Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tänkte flika in lite mer erfarenheter av GPS'en. Jag hade stora problem med GPS-signalen med original-firmwaren. Signalen försvann fullkomligt och min stolthet fick se sig sårad när sambons Nokia 5800 fullkomligt överglänste galaxyn i gps-funktionalitet. Waze fungerade måttligt bra och google maps likadant. MyTrack fungerade uruselt på så vis att sträckan var helt galen och spåret väldigt zickzackigt. Nu har jag flashat in:
    PDA : I9000XWJFB
    Phone: I9000XXJF5
    CSC: I9000SERJF3

    Jag har även ställt in MS Assisted samt Auto Config.

    Känslan är att det nu fungerar mycket bättre. Jag får in 10-11 satelliter inom mindre än 30 sek och i GPS test så har jag oftast 6-8 satelliter in use med en SNR på cirka 23-40. Accuracyn är oftast 10m men hyffsat ofta går till 5m. Väldigt sällan sker hoppen upp till 30 och 50 som den fick för sig innan. Waze och maps fungerar nu i stort sett klockrent, MyTrack har jag ännu inte hunnit prova.

    På jobbet har vi en GPS-repeater installerad och det var intressant att jämföra Desire med Galaxyn. Desiren får i snitt samma SNR, men "In use" är alltid 10 (till skillnad mot Galaxyns 8) och accuracyn ligger på 2m. Så oavsett hur stark signal man än har så får man inte samma noggranhet med Galaxyn. Det verkar väl rimligt att tro att begränsningen till 8 satelliter är helt upp till mjukvaran, jag menar den ser ju övriga satelliter men väljer att inte använda dem?