Guide: Hur man ändrar ikonbilden

Diskussion i 'Teman och grafik' startad av forsba, 12 aug 2010.

  1. forsba

    forsba Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Denna guide är gjord av forsba.




    Hej allesammans!


    Jag har sett många som har frågat här om hur man ändrar ikonbilderna. Nästan alla svar är korta och inte så speciellt hjälpande, och jag känner mig inte smartare efter läst kommentarerna. Många har antagligen hört talas om appen BetterCut, och genom denna app kan man ändra appbilden om jag har förstått rätt. Men eftersom BetterCut kostar pengar så är det svårt för oss som bor i Svergie eller vi som inte har rootade android telefoner. Men det finns an annan väg för oss. Följ dessa steg så kommer du kunna ändra dina vanliga och tråkiga ikonbilder på displayen.

    NOTERA att jag använder LauncherPro så steg 12 kan kanske vara annorlunda om ni kör HTC Sense, ADW eller dylikt.






    Jag rekommenderar att ni läser igenom allt först en gång innan ni börjar, vilket kommer underlätta rejält, tro mig.​


    1. Ladda ner ett par ikoner. Rekomenderas att bilderna ska vara av storleken 48x48 PNG (jag tror att JPG filer fungerar också), vilket dem brukar vara så om du har tur så behöver du inte redigera bilderna.
    Jag rekommenderar iDroid ikonerna, eftersom jag tycker dom är stilrena, men det finns en chans att ni tycker dom är för lika iPhones ikoner.
    Klicka här för att komma till iDroids hemsida!

    2. Synkronisera din mobil med datorn och öppna mappen Photos (Namnet på mappen kan variera mellan mobil, men om du har en HTC Wildfire så heter det Photos). Skapa en ny mapp och döp den till vad du vill, men lättas är Ikoner, Icons eller ikoner1. Lägg sedan in dina bilder i mappen.

    3. Nu måste du ladda ner gratisappen FolderOrganizer lite genom android market och installera den.

    4. Starta appen FolderOrganizer efter installationen.

    5. När du har startat FolderOrganizer så kommer du se fem flikar längst uppe. Labels, Apps, Bookmarks, Contacts, Shortcuts. Klicka på fliken "Apps".

    6. Vi säger att du har appen Facebook och har laddat ner iDroids ikon för Facebook, då bläddrar du igenom alla dina appar tills du kommer fram till Facebook.

    7. Klicka på pilen nedåt som finns höger om appen Facebook. Då kommer en liten meny öppnas och då klickar du på "Icon".

    8. Klicka på Android Image Gallery, klicka sedan på OK.

    9. Det kan hända om ni har andra apps installerade att det kommer upp en liten Pop-Up där det står "Slutför åtgärd genom att använda", sen får man välja mellan appar. Klicka då på Galleri (detta kan hända om du har appen ASTRO installerad). Om detta inte dyker upp, bra.

    10. Då kommer du få att öppna ett album, och om du har döpt mappen som du la in bilderna i på datorn efter Ikoner så öppna mappen ikoner.

    11. Bläddra tills du hittar din nya Facebook ikon. Klicka sedan på den. Klicka sedan på hemknappen.

    12. Håll en stund på hemskärmen. Om du använder LauncherPro gör du så här (om inte, så leta dig fram, du kommer hitta den):
    Genvägar>FolderOrganizer item>Apps>Facebook

    Nu ska det vara klart!

    Om ni har frågor skriv dem mer än gärna, men glöm inte att skriva så utförligt ni kan, för det ökar chansen att jag kan lösa problemen och ni får hjälp



    VIKTIGT!
    1. Nu när jag skriver detta så använder jag mig av FolderOrganizer 2.4, menyerna kan uppdateras med tiden men då får ni skriva det så får jag ändra min guide.
    2. Detta är min första guide, om folk uppskattar min guide så kanske jag fortsätter med mer guider!



    __________________________________________________________________________________________

    EDITS
    12 AUGUSTI 2010:
    - Fixat stavningsfel
    - Redigerat meningar
     
    Last edited: 14 aug 2010
    JonteeU och Mobilgruvan gillar detta.
  2. kukki

    kukki Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2009
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bra snack! Klistra den dirr.
     
  3. forsba

    forsba Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack så mycket, upskattas! :)
     
  4. Spuute

    Spuute Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    464
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Inte för att vara sån, men såg en grej du kan ändra.

    "2. Detta är ni första guide, "

    Under VIKTIGT, antar att "ni" ska vara "min" :)

    Annars en toppenguide
     
  5. forsba

    forsba Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ojdå tack för rättelsen! :) och tack för den positiva kommentaren.
     
  6. larsolof

    larsolof Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kan man inte få in ikoner i drawern?
     
  7. Slajk

    Slajk Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    2 018
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Skicka apk-fil och ikon till mig i PM så kan jag fixa det.
     
  8. Emil.H

    Emil.H Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Grymm guide!!! Äntligen så fattar jag hur man gör! :)
     
  9. w00t

    w00t Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Annars så kan man köra LauncherPro för att direkt när man lägger till programgenvägar så väljer man en ny ikon, både i dockan och på skrivbordet.

    Vill man inte byta Launcher så kör DesktopVisualizer, gratis och smidigare kan det inte bli.
     
  10. Mehe

    Mehe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Väldigt uppskattat! :D
     
  11. CiaB

    CiaB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Måste tacka sååå mycket för denna guide, toppenbra och väldigt enkel att förstå!
    Fast sen läste jag att man kunde använda Launcher pro och det funkade ju också :-)
     
  12. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Jag undrar om man kan byta ikoner på en mapp a la launcher dock? Skulle vilja ha en mapp med t.ex. spel i där jag kan bestämma hur mappikonen ska se ut.
     
  13. droidbobby

    droidbobby Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 197
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    exakt!!! så vill jag med kunan göra.
     
  14. CiaB

    CiaB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Finns det några snygga ikoner för Launcher Dock??
    Mapp att lägga spel i hade varit suveränt så kanske man sparar liiite plats på skärmen
     
  15. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Ändra ikon för mapparna på homescreen

    Ladda ner folder organizer från market - Klicka på ikonen "Labels" - klicka sedan på plustecknet i uppkant - Skriv namn vad du vill att mappen ska heta, t.ex. "Spel" och klicka sedan på ok.

    Då kommer mappen du skapat att lägga sig i listan i folder organizer - Klicka sedan på den blå "fnutten" till höger om mappen du skapat och välj "Icon". Välj sedan Android Image Gallary (under förutsättning att du tagit hem ikoner du vill använda och lagt dem i galleriet).
    Välj den ikonen du vill ha för din mapp och vips åker du tillbaka till listan i folder organizer och bilden du valde är nu ikon för din mapp.

    Efter det går du in i "apps" (fortfarande inne i folder organizer) och väljer vilka appar/spel du vill ska ligga i mappen du skapat. Du klickar på "fnutten" till höger om varje app/spel och väljer där "labels" och då har du lagt till appen/spelet i mappen.

    Sedan går du ur Folder organizer och ut till din homescreen.
    Kör sedan longpress - genvägar - Folder Organizer Folder link - tryck på mappen du skapat och vips så lägger den sig på skrivbordet.

    Så har jag gjort och det funkar klockrent för mig.

    Däremot så använder jag mig oxå av Laucher Dock och har inte hittat hur man ändrar ikon för mapen där. Det är ju bara en rund ring man välja vad jag har förstått.

    Hoppas det hjälper lite:)
     
    kent_ gillar detta.
  16. htcbap

    htcbap Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    nice leta efter bågot liknande, Hur gör man så det blir större mapå ikoner
    ? Vill använda ex suave hd.
     
  17. adrians

    adrians Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2009
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  18. CiaB

    CiaB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER


    Tusen tack för en kanonbra förklaring :)
    Hoppas någon kan tala om hur man ändrar ikon för Launcher Dock.
    När jag försöker så kommer en liten ruta upp:
    No iconpack found, look for icon packs by Better Android in the market.

    Har hämtat hem ikoner som ligger i galleriet, kanske dom ska läggas någon annanstans? Hur man byter har jag inte listat ut heller.
     
  19. Mehe

    Mehe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Tack för hjälpen! :D
     
  20. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Är oxå riktigt intresserad av att veta om det går och hur man byter ikoner i launcher dock. Vore ju klockers i sånna fall:)