[Guide] - Hur man uppdaterar X10 serien samt X8 till Android 2.1 med PC Companion

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av HappyHelper, 2 nov 2010.

  1. HappyHelper

    HappyHelper Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    (Uppdatering till X8an har kommit, uppdaterade titlen på tråden)

    Eftersom det är så många som verkar har lite bekymmer med PC Companion här kommer en guide som jag skapade i samband med min X10 mini uppdatering hoppas att det kommer till nytta :)

    Innan du börjar, se till att telefonen är laddad och att du har tillgång till en Windows PC (lägst XP SP3) samt en USB kabel som medföljde telefonen.

    Steg 1: Installera PC Companion

    Ladda ner senaste versionen från: http://www.sonyericsson.com/cws/sup...etailed/pccompanion/xperiax10mini?lc=sv&cc=se

    eller installera från telefonen och vänta på uppdateringen av PC Companion, brukar ta max 1-2 minuter. Om du väljer att installera från telefonen, anslut kabeln till PCn, en meny dyker upp på telefonen, välj installera...


    Steg 2: Anslut telefonen till datorn med USB kabeln.
    Anslut, montera kortet så att telefonen får kontakt med PC Companion.


    Tips: Kolla också att inställningar för PC Companion är satta så att PC Companion kollar efter ny mjukvara när du ansluter telefonen (Ändras i PC Companion inställningar)

    (Tack rymi för tipset)

    Vänta nu en stund tills informationen om ny uppdatering dyker upp, observera att Sony Ericsson har gått ut med informationen att alla får inte Android 2.1 samtidigt. Så om du inte får information just nu, försök igen senare eller nästa dag. Anslut och vänta...

    [​IMG]


    Steg 3: Allmän information om uppdateringen

    [​IMG]

    Viktigt här är länken till Backup and Restore guiden hos Sony Ericsson, klicka på den markerade knappen eller gå direkt hit: http://www.sonyericsson.com/update/backupandrestore/xperiaX10mini?lc=sv&cc=se

    Viktigt: Koppla ifrån USB kabeln innan du fortsätter med backupen följ instruktioner på siten hur du laddar ner den nya Backup & restore appen till din telefon.


    Steg 4: Backupa din telefon

    Om du har lyckats med steg 3 så bör du ha en ny version av Backup & Restore appen. Kör säkerhetskopiera, datat lagras på ditt minneskort, se till att ha lite utrymme kvar där :).

    [​IMG]


    Steg 5: Återgå till PC Companion

    Anslut till PCn på samma sätt som i steg 2 (anslut/montera) och gå vidare till nästa steg.

    [​IMG]


    Steg 6: Bekräfta att du har gjort en backup

    Gå bara vidare genom att kryssa i "1" och "2" nedan.

    [​IMG]


    Steg 7: Låt PC Companion förbereda sig
    (Skall gå relativt snabbt)

    [​IMG]


    Steg 8: Förbered telefonen för uppdateringen

    [​IMG]

    Troligen det svåraste steget i den här guiden, men följer du stegen som beskrivs i PC Companion noggrant så skall det inte vara några problem.

    Steg 8;
    1 Dra ur usb-kabeln ur telefonen.
    2 Stäng av telefonen.
    3 Vänta cirka 5 sekunder.
    4 Håll in tillbaka-knappen på telefonen ( <-- ).
    5 Fortsätt att hålla in tillbaka-knappen medans du sätter i usb-kabeln i telefonen igen.
    6 Fortsätt att hålla in tillbaka-knappen tills Pc-Companion forsätter uppdateringen.

    (Tack skalmans)

    Viktigt: Stäng av telefonen med "power off" i steg 3 (alltså inte dra ut batteriet eller liknande). I sista steget håll back-knappen tills PC Companion går automatiskt vidare till nästa steg.

    Steg 9-10: Dags för PC Companion att göra jobbet!

    Viktigt: Dra inte ut kabeln under tiden telefonen uppdateras, stäng inte av PCn etc. Låt verktyget göra jobbet, det kan ta
    lite tid då stora mängder data laddas ner!.


    Har också sett i andra trådar (X10) att telefonen kan visa en mystisk ikon i samband med kamerauppdateringen, don't panic!

    ...och du kan släppa back knappen nu :)

    Först, hämtas uppdateringen:

    [​IMG]

    Sen, uppdateras telefonen:

    [​IMG]

    Om allt gick bra så skall du ha Android 2.1 på din telefon. Notera att innan du börjar leka med din "nya" telefon, har du fortfarande kvar några viktiga steg kvar i den här guiden.


    Steg 12: Starta om telefonen med Android 2.1

    Värt att notera här att det tar ganska lång tid att starta telefonen med den nya mjukvaran. Klicka på nästa i PC Companion.

    [​IMG]


    Steg 13: Instruktioner hur man återställer

    Klicka i PC Companion på återställ länken så kommer du tillbaka till siten där återställningen beskrivs.

    [​IMG]


    Steg 14: Återställ data i telefonen

    Viktigt: Innan du gör det här så rekommenderar jag att du loggar in på ditt Google konto på telefonen.

    Användbackup & restore applikationen som kom med i din uppdatering (alltså ladda inte ner något nytt!) och starta återställning, kan ta lite tid.

    [​IMG]


    Lycka Till!
     
    Last edited: 26 nov 2010
  2. skalmans

    skalmans Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Steg 7 Fastnar på ~70% för mig, sen får jag ett felmeddelande och uppdateringen avbryts!
    Nån som vet varför?
     
  3. HappyHelper

    HappyHelper Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har sett några trådar med liknande problem. Vilken Windows version kör du? Brandvägg, virusskydd? Har du försökt ominstallera?
     
  4. skalmans

    skalmans Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det fixade sig ändå :) Jag gjorde uppdateringen ifrån en annan dator...
    Så det är mycket möjligt att de var nått av dina förslag sosm ställde till det :)
     
  5. HappyHelper

    HappyHelper Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok, grattis då :)
     
  6. Johanlaze

    Johanlaze Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag fattar inte ett skit men vill så gärna uppdatera min mobil (x10 mini) , fastnar ALLTID på steg 8!
     
  7. skalmans

    skalmans Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Steg 8;
    1 Dra ur usb-kabeln ur telefonen.
    2 Stäng av telefonen.
    3 Vänta cirka 5 sekunder.
    4 Håll in tillbaka-knappen på telefonen ( <-- ).
    5 Fortsätt att hålla in tillbaka-knappen medans du sätter i usb-kabeln i telefonen igen.
    6 Fortsätt att hålla in tillbaka-knappen tills Pc-Companion forsätter uppdateringen.
     
  8. Johanlaze

    Johanlaze Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har uppdaterat mobilen nu, lyckades. tack för all hjälp!
     
  9. nnotes

    nnotes Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan , setat med min mobil nu i 2 timmar och försökt att uppdatera mobilen . Fastnar alltid när man ska hålla in bakåt knappen för efter det händer ingenting ! Jag har prövat det som skrivits men det funkar ej :<
     
  10. Thethirdone

    Thethirdone Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur gör du? Och vad händer med telefonen och programmet på PCn?
     
  11. zelxi

    zelxi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Går inte att ladda ner backup programmet :/, apache tomcat/4.0.5 - http status 550 - unsupported. Servern nere eller min som knasar?
     
  12. MrMör

    MrMör Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    sitter o försöker uppdatera telefonen nu genom pc companion men efter steget där man ska sdtänga av telefon i 5 sek och sen sätta i usb kabeln medans man håller in tillbakaknappen händer inget... pc companion hittar inte telefonen står det och telefonen börjar bara laddas...

    När jag sätter i usb kabeln i vanliga fall när telefonen är på måste jag ju aktivera så att jag kan tex föra över saker till den... men detta kan jag ju inte göra nu iom att telefon är av.. kan det ha med det att göra? finns det isf någon inställning så att den gör detta automatiskt?
     
  13. Thethirdone

    Thethirdone Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej, tanken är att du skall sätta telefonen i ett flashläge när du återansluter den till PC Companion, det är inte samma läge som du använder normalt när du för över filer.

    Har du stängt av telefonen "ordentligt" via Power off? Väntat minst 5 sekunder innan du påbörjar nästa steg?

    4 Håll in tillbaka-knappen på telefonen ( <-- ).
    5 Fortsätt att hålla in tillbaka-knappen medans du sätter i usb-kabeln i telefonen igen.
    6 Fortsätt att hålla in tillbaka-knappen tills Pc-Companion forsätter uppdateringen.
     
  14. MrMör

    MrMör Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Ja jag har gjort allt det... stängt av ordentligt, väntat, hållt inne knappen medans jag för in sladden... pratade även med folk från SE och fick rådet att stänga av antivirusprogram o lite sånt men inget funkade... jag väntar tills uppdatering kan göras genom telefonen istället... Men tack för hjälpen!
     
  15. joppedaman

    joppedaman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kolla i din programmeny att den inte ligger där redan !Backup and restore heter den, på min fanns den redan.(hade samma problem som du)
     
  16. MustBeAndrea

    MustBeAndrea Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Problemet kan vara, om man följer allt som står ovan men det inte händer något när man "trycker in usb och ner tillbakaknappen", att man måste installera SEMC flash usb drivern som krävs för att allt ska funka, manuellt.

    Det fick jag göra, och den driver jag använde mig av när jag skulle uppdatera på min Xperia x 10 (den stora) var denna: http://www.mediafire.com/?d4e7f5xomvdpaeb

    Den installerar sig där den ska ligga automatiskt, och det kanske krävs att man startar om sin dator innan den funkar.

    Testa sedan att göra om hela proceduren från början! Nu ska datorn hitta telefonen och uppdateringen ska gå igång.

    Du kan släppa bakåtknappen när du ser att det går igång! :)

    Déa