[GUIDE] Installera custom ROM:s på mini samt mini pro!

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av botze, 27 apr 2011.

  1. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Jag tänker inte glömma det, jag beundrar ditt mod att försöka trycka in en ROM som egentligen inte ska passa, t.o.m. pilla i .zip -filen... på vinst och förlust, och riskera att bricka sin telefon. Respekt :cool:

    Kolla under "Mini Pro Android development" i xda-forat, finns fler mjukvaror där om du vill prova :) har bara brytt mig om att länka till mini -mjukvarorna i den här tråden.
     
  2. Twk_

    Twk_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Nåja, i ärlighetens namn: Så märkvärdigt var det egentligen inte.

    Jag kollade självklart först vad uppdaterings-scriptet i .zip-filen gör och kunde konstatera att /system formateras om och sedan packas ett gäng filer upp dit följt av lite symlinkar och liknande. Det är alltså inte ens någon regelrätt "flashning" det handlar om, inte ens partitions-tabeller eller kernel rörs överhuvudtaget. Framförallt pillas det inte på bootloadern, och så länge den är intakt går det i princip alltid att komma tillbaka. (OK så jag använde termen "bricka" lite slarvigt tidigare, semi-bricka hade varit bättre). Jag var alltså hela tiden övertygad om att ifall det värsta skulle hända (vilket det gjorde) så fanns det hela tiden en väg tillbaka, även om det kan bli olika mycket jobb.

    Jag pillar normalt med en egen firmware-mod på en lite enklare surfplatta (i tablet-delen av forumet). All min "mod-tid" går åt till det, därav den dåliga kollen på x10 där jag bara är vanlig användare :cool:

    Självklart borde jag läst på bättre, men jag trodde mig ha snubblat över något jag snabbt kunde dra igång för skojs skulle efter att ha läst denna tråden. Poängen är väl någonstans att fler kan göra samma misstag som jag (eller kanske inte, efter att ha läst om mitt äventyr :P), och det är nog inte fel att ha länkar till både mini och mini-pro i de fall där det skiljer med tanke på trådens namn :)

    Tack för alla tips, återkommer när jag haft tid att testa rätt version ;)

    EDIT: Sorry, "forumdelens namn" skulle det varit och inte "trådens namn"!

    EDIT2: Testade en del under helgen. MiniCMPro funkar helt OK tycker jag, möjligtvis är den klockad lite väl hårt eftersom den kan dyka om kör CPU-intensiva saker. Rekommenderar att man ställer ned klockan lite eller helt avstår från överklockningen (påslagen per default).

    Provade även MiniCM (på x10 mini denna gången ;) ) och den funkade väldigt bra, även "fake-pinch-to-zoom", trevligt. Lite instabilitetsproblem här också dock, eventuellt främst i kamerappen. Såg att det fanns en addon som lade in "stock" camera app, men eftersom det är min sambos telefon testade jag inte ytterligare utan drog tillbaka 2.1 efter ett par timmar.
     
    Last edited: 2 maj 2011
  3. hemligsomfan

    hemligsomfan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2011
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har kört ett par dagar nu och har märkt 2 saker. Random reboots när vissa spel körs. Inte ofta, men nån gång per dag. Men något som fallerar så pass att det stör är att Bankdroid, Smooth calender och batstat plötsligt inte går att ladda längre. Finns i appslistan, men går inte att lägga upp på nytt på hemskärmen.

    Det enda som hjälper är att avinstalera och återinstallera. Har testat både att ha dom installerade på SD och internt.

    Och nu också bootloop efter att BT har aktiverats och headset ska anslutas.
     
    Last edited: 3 maj 2011
  4. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    Jaha detta låter ju inte bra, vilken rom körde du in?
    Är inte rommarna som finns nu så pass stabila att dom kan go-live?
     
  5. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    Btw..

    Läste guiden, inga problem alls att förstå. Ska genast gå igång och testa en rom på min slöa Mini :)

    Hur är de när rom'en blir uppdaterad? lägga in nya update.zip och köra? Inställningar behålls?
     
  6. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Varsågod alla för guiden! :)
     
    botze gillar detta.
  7. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    Fan va sweet detta va ju en baggis :P Håller på att booota CM6 nu... grym startbild :)

    EDIT: Bootar men skärmen är släckt... skit :) Får nog göra det ordentligt med en SEUS-Wipe....
     
    Last edited: 4 maj 2011
  8. Twk_

    Twk_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Var med om samma sak, och drog samma slutsats, men det visade sig att det är skärmen som "timear ut" precis lagom tills telefonen bootat klart ;)

    Förutsatt att det nu verkligen är samma problem: Testa att trycka ett par gången på meny-knappen under uppstarten för att hindra att den släcks. Eller väck den helt enkelt med power-knappen om den slocknat :)
     
  9. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    Twk... ja ok?!
    Tyckte jag tryckte på allt, märkte den va igång när ladd-lampan starta med en mycket skönare lime-färg än SE... men annars ingen reaction förutom vibratorn.

    Började om...
    Kört en SEUS-wipe nu, la in xRecovery. Körde in CM6mini men den hänger sig när loggan snurrar. Några förslag?

    (tur man har en backup i xRecovery)


    edit: du hade rätt :)
     
    Last edited: 4 maj 2011
  10. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Japp :)

    MiniCM6 1.0.0 har aldrig bootat om för mig, tycker den är sjukt stabil.

    Det är det enda som inte funkar klockrent för mig i MiniCM6: skärmens ljusinställning. Den lever sitt eget liv ibland, och ibland går det inte att väcka telefonen när den varit låst. Speciellt efter installation av ny ROM tar det några minuter innan jag fick liv i den, precis som ni beskriver.
     
  11. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    Har inte hittat några fel än, sjukt nöjd med MiniCM 1.0 men har bara varit live i några timmar.. skönt med 2.2 :)

    Edit:
    Efter en hel dag fungerar allt perfekt.
    Var inne på att skaffa en ny mobil men den känns faktiskt som en ny nu :)
    Bytte också över till laucnher pro men skillnaden mellan ADW e minimal..
     
    Last edited: 5 maj 2011
  12. Nonameswayne

    Nonameswayne Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag kör MiniCM6 1.0.0 men jag vill veta hur jag gör för att klocka den mer?
    Går jag in på inställningar - CyanogenMod settnings - Performence - CPU settnings och sedan t.ex trycker på "Max Cpu" Så får jag bara upp en liten ruta och kan endast bara trycka på avbryt?
    Vill se hur mycket min klarar.
     
  13. Borglin

    Borglin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Last edited: 6 maj 2011
  14. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    Det är ganska klassiskt att man glömmer att skrivskydda dom 3 filerna efter man har flytta in dem i system\bin
     
  15. Borglin

    Borglin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Fast nu har jag ett annat problem. Efter att ha installerat update.zip och sedan startat om mobilen för att starta i CM6 så har skärmen hängt sig i startup läge (den blåa android figuren med blå cirkel runt om). Kommer inte därifrån alls och vet inte hur jag ska starta om luren.. Man kan ju inte heller ta ut batteriet på en sådan lur...
     
  16. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
  17. Borglin

    Borglin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

  18. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    Håll inne Power+mitt-knappen så dör den...

    btw.... i recovery körde jag FULL WIPE både FÖRE och EFTER update.zip tror det är ganska viktigt...

    Dessutom har jag läst att många upplever skärmen som trögstartad första gången, be patient..
     
    Last edited: 6 maj 2011
  19. Borglin

    Borglin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Taack! Nu fungerar de som de ska :)
     
  20. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Varför ska man behöva skrivskydda dem? Det kan väl omöjligt vara därför man inte får igång xRecovery? Kan någon isf förklara detta för mig?