[Guide] Konvertera 3D filmer för Optimus 3D

Diskussion i 'Optimus 3D' startad av echt, 1 aug 2011.

  1. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Förord:
    Om man nu som jag skaffat sig en Optimus3D så vill man ju gärna nyttja den tillfullo och det betyder 3D film, nu är frågan om det är värt att se en hel film på en liten telefon (om man nu inte kopplar in den via HDMI till en 3DTV)?
    Enligt mig så, ja det är det, jag har ingen annan 3D skärm än den på min telefon men jag har redan sett två 3D filmer och lär se fler, det är inte så farligt att hålla telefonen när man tittar och storleken + avståndet man håller den på går bilden lätt att jämföra med ens vanliga TV, inte ens jag störs av storleken eller kvalitén och jag är van vid 100" 1080p projektor med sittplatser som följer THX standard (dvs bra biostandard).
    Storleken på skärmen är enbart beroende på vilket avstånd man tittar på, på 25-35cm avstånd håller man ingen biostandard på bilden men den tävlar lätt med de flestas TV uppsättningar som man ofta sitter för långt ifrån.
    Nu är det så att Optimus3D utan problem spelar 1080p mkv filmer men det är lite saftigt att slänga in en fil på ~10GB på en telefon som med maxad utökning kan hantera ungefär 40GB, då är det mycket mer effektivt att ha filmerna i ett mer anpassat format och mycket mindre storlek till telefonen. Mediaspelaren har oxå problem med saker som 5.1 ljud då den måste sampla om det iom att mobilen inte har 5.1 och det tar onödig kraft och plats från mobilen.

    fyi: tekniskt sett funkar guiden även för vanliga 2D filmer, men tanken är ju att man ska köra 3D nu när man har det ;)

    Så vad ska man ha istället?
    Smidigaste som jag hittat är att köra filmen i 800x450, varför inte 800x480? för att 800x450 är en direkt 1/2.4 av 1920x1080
    1920 / 2.4 = 800
    1080 / 2.4 = 450
    Detta gör att det inte blir några skumma ändringar på filmens aspekt och Optimus3D har inga problem med detta i sin videospelare.

    Även ljudet måste göras om, jag rekommenderar 2 kanals (stereo) AAC eller AC3 128kb, det ger bra ljud och tar inte så mycket plats, det funkar med mp3 ljud med men av någon anledning är mediaspelaren mycket grinigare på mp3 ljud och vägrar spela vissa filmer med det.

    Detta låter ju jätte bra men jag har inte massa häftiga videoredigeringsprogram eller någon som helst kunskap om bitrate, quantization eller något annat som har med videokonvertering att göra?
    Det behövs absolut inte, vi kommer bara använda ett program, alltid samma inställningar och programmet finns och fungerar till Windows, Linux och Mac OS.

    Steg 1: Förberedelser:
    Först behöver du programmet Avidemux
    så det är bara ladda ner från deras hemsida länkat i namnet ovan och installera
    det kan behövas olika codec m.m. men för vanliga Windows användare borde ett vanligt codec pack duga, bara googla och installera, för Linux behövs libx264, brukar finnas i repos, Mac kan jag inte helt men borde precis som de andra bara vara att installera vanliga codecs.

    Sedan behöver du en MKV (eller annat format som Avidemux kan hantera) kopia på din 3D film.

    Det var alla förberedelser.

    Steg 2: Öppna filmen i Avidemux
    Bara tryck på Open och bläddra fram till filmen som vilket annat program som helst, är det en h264 mkv tar det några minuter för den att jobba igenom alla rutor.
    Är det en mkv film kan du sedan få upp en ruta som ser ut som denna:
    [​IMG]

    Där väljer du Cancel, använd bara safe mode om du försökt med cancel flera gånger och det krashar hela tiden, det har aldirg gjort det för mig på senare år, det är ofta dåliga mkv som gör det.

    sedan ser du:
    [​IMG]

    Där väljer du du Yes, tar lite extra tid men minimerar risken för problem senare.

    Det tar ytterligare några minuter och sedan borde du se något som ser ut som detta:
    [​IMG]

    Nu har du öppnat filmen utan problem i Avidemux.

    Steg 3: Inställningar för konvertering

    Under Video där det nu står Copy på bilden (kan ev stå annat hos dig) ska du ändra till
    MPEG-4 AVC
    Därefter öppnar du upp Configure under Video och du får då upp en ny ruta med olika tabs, på Encoding Mode väljer du 2-Pass Average Bitrate, 2-Pass betyder att den går igenom två ggr, detta tar dubbelt så lång tid men resultatet blir mycket bättre speciellt på Action filmer m.m.
    På Bitrate ser du till att det står 1500, du kan säkna och höja detta hur du vill, en långsam drama film kanske klarar sig med 500-1000 men vid 1500 på denna storleken ska det vara lugnt för de flesta filmer och det blir inte överdrivet stort.

    [​IMG]

    Alla andra inställningar kan du ha på Default så nu är det bara trycka på OK och fönstret stängs ner, sedan trycker du på Filters under Configure, en ny ruta poppar nu upp:

    [​IMG]

    Under Transform listan letar du upp någon resize, jag använder Mplayer resize för den är lite snabbare än standard men standard resize funkar lika bra om du inte har Mplayer resize eller någon annan.
    I rutan som kommer upp när du väljer filter så ersätter du bara 1920 med 800 och 1080 med 450, ändra inget annat och efter du tryckt på ok borde det se ut såhär:
    [​IMG]

    Vill du kan du trycka på preview för att se att allt verkar stämma, sedan bara stänga filters.

    Under Audio nu där det på bilden ovan står Copy ändrar du till AAC eller AC3, undvik MP3, det borde funka, jag har lyckats en gång men 95% av gångerna vägrar mobilen starta filmen.
    Under Audio Configure väljer du 128kbit (borde vara standard) och under filters ändrar Mixer du till Stereo, inget annat.
    [​IMG]

    Nu under Format väljer du bara mkv så nu borde det se ut såhär

    [​IMG]

    Därefter trycker du bara på Save och sparar filen som en mkv någonstans, det tar lite tid dock ;P
    för mig med min gamla dual-core dator tar en vanlig 90-120min film någonstans mellan 6 och 8 timmar att bli helt klar och hamnar mellan 1-1,5GB oftast, så rekommenderar att du kör det över natten eller när du bara tänkt sitta och surfa iaf.

    Ska lägga till lite sedan om hur man fixar med filmer som har flera ljud streams m.m. och hur man kan rätta lite olika fel men detta är iaf basic hur man får en 3D film att inte ta upp så mycket plats men se bra ut om man nu ska titta på dem när man är ute och åkte tåg eller annat skoj :)

    OBS!
    På först pass kör den aldrig audio då detta bara är för att förbättra bildkodningen på andra körningen.


    Steg 4: Spela upp filmen
    När du spelar upp filmen trycker du först på 3D snabbknappen, sedan när du har aktiverat 3D så ser du fortfarande två bilder om det är SideBySide, tryck på meny knappen (den lilla fyrkanten med en fyrkant i), välj 3D formater och där kan du aktivera olika versioner av 3D, det gör skillnad vilken du kör,, Ice Age 3D som kan har hade Left och Right reversed medan Drive Angry 3D inte hade reversed.
    sedan är det bara tweaka för att få det bästa resultatet med slidern för 3D djup
     
    Last edited: 3 aug 2011
    DJ.swe, bernard och alexorzz gillar detta.
  2. alexorzz

    alexorzz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Underbart:D måste provas!