[GUIDE]Root för X10mini/pro E10i/U20i

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av SweZor, 30 jul 2010.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 764
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tråd klistrad och tack till SweZor för en bra guide.
     
  2. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Med Desire går det att unroota idag. För att 2.1-romen gick att installera via HTC Sync...

    Om detsamma händer SE, att x10 mini-1.6-romen blir installerbar via , ja vad ni nu kör för program. Så kan ni kanske fritt roota och göra vad ni vill, och sen när ni vill gå tillbaka, så bara köra den 1.6-romen.
     
  3. Zunfire

    Zunfire Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    tether för xperia?

    Rootade min Xperia mini pro för 15min sedan, funka fin fint.

    Finns de någon wireless tether för Xperia mini pro, hittar för andra telefoner men ej för Xperia. Någon ?? :P

    Har använt mig utav pdanet hittils men är trött på kabeln.
     
  4. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 475
    Mottagna gillanden:
    569
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Förslag på förändringar i en annars perfekt guide

    Tack för sammanställningen av denna guide, med hjälp av denna har jag nu root på min mini Pro!

    Jag hade problem som många andra att få min mini rootad, efter att ha gjort en variant av denna guide gick det vägen. För er som har problem kan jag föreslå:

    I förberedelsen skulle jag vilja tillägga att man gör en uppdatering till senaste programvaran alternativt gör en reparation av den man har med hjälp av PC Companion innan man går vidare.
    Det är viktigt att Windows hittar drivrutinerna för en mobil kopplad i Usb-felsökningsläge. Jag behövde faktiskt gå så långt att som att ominstallera SE PC Companion, det kanske inte ni behöver!

    Det är till fördel att ändra skärmsläckaren till 10 minuter också så man kan hålla koll på mobilen när man knappar in kommandon i tolken.

    Notera att det sista man gör att är koppla telefonen till datorn, då är telefonen redan inställd i Usb-felsökningsläge

    Istället för att knappa in ./exploid i steg 4 föreslår jag att man knappar in det som sista kommando i steg 3
    Börja sedan steg 4 genom att snabbt slå av och på wifi

    Min avslutning på guiden var:
    Jag skulle vilja tillägga ett sista kommando i steg 6, vilket är reboot
    TELEFONEN kommer startas om! Det SKA den!

    7 - Superuser appen finns nu i telefonens meny och behöver aktiveras.
    Knappa in de sista kommandona
    adb shell
    su

    Superuser appen poppar upp i skärmen på mobilen, tyck "Allow"

    Steg 8, Nu är mobilen rootad. Avsluta genom att knappa in följande kommandon i tolken
    exit
    exit

    Stäng kommandotolken och stäng av Usb-felsökningsläge i mobilen, koppla bort mobilen från datorn och njut!

    <3<3<3
     
  5. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Rootade min Mini pro enl denna guide med lyckat resultat. Men körde ./exploid och efter det så slog jag Wi-Fi av och på igen. Verkar vara den korrekta vägen att gå.

    Har t.ex betal-apps i Market nu via MarketAccess så root-access finns ju.
    Men däremot så funkar ännu inte Titanium Backup, gnäller om att den inte får root access trots att man via SuperUser gett Allow som status.
    Nån som lyckats gå igång det? Eller finns det nån annan backup-app som ska användas ?
     
  6. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Tack för en bra guide! Verkade ju ganska enkelt och lättförståeligt det här...

    ...dock lyckas jag inget bra. När jag kör exploid så säger den att "You succeeded if you find /system/bin/rootshell". Jag hittar filen rootshell vilket borde tyda på att exploiden har lyckats. När jag kör kommandot rootshell så frågar den dock bara efter lösenord och så kommer jag inte längre. Är det jag som gör någonting fel eller min telefon som bråkar?

    /Daniel

    Ok. Ska läsa på mer innan jag tjatar nästa gång. Lösenordet är rootnow för andra som missat det.
     
    Last edited: 2 aug 2010
  7. dbds

    dbds Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har provat allt nu och inget funkar. När jag ska komma åt su så står det att den inte finns.. och när jag ska skriva in kommandon för Busybox så står det nåt i stil med att det inte går att TA BORT filen o.O... hjälp!
     
  8. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Ett tips här kan vara att istället installera Root Explorer. Gör allt detta meckande och mycket mer enkelt som en dans. Skulle säga att det är 27 väl investerade kronor.

    http://www.androlib.com/android.application.com-speedsoftware-rootexplorer-Fiq.aspx

    /Daniel
     
  9. SweZor

    SweZor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hade samma problem själv förut, lösningen är att trycka på knappen "Problems?" och låta den installera en egen version av Busybox från market, då fungerade det. Jag har dock problem med att den gärna vill poppa upp superuser request ungefär var femte minut, vilket är ganska så irriterande detta trots att jag inaktiverat automatisk backup och liknande... Samma sa orsakade också en katastrofal batteritid, när jag istället nekade Titanium Root access via Superuser settings så blev allt normalt igen... Kanske lite taskig kompabilitet med Mini Pro?
     
  10. Berg3r

    Berg3r Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    när jag kör kommandot "cd sqlite_stmt_journals" cant cd to "sqlite_stmt_journals". Vad kan jag ha gjort för fel ? och när jag kör "chmod 755 busybox" och "chmod 755 exploid" så står det att dessa filer inte finns ?

    Någon som har en idé ? Har 1.1.A.0.8
     
  11. Zunfire

    Zunfire Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag följde guiden på..
    http://android.doshaska.net/x10miniroot

    Funkade för mig på första försök.

    Jag hade mitt wifi avslagen från början, och sedan aktiver jag, avaktiver och aktivera. (Av misstag, men kanske nått som blev rätt pga av det?)

    Version: 1.6
    Modell: U20i
    Kernel-version: 2.6.29
    Rev: 1.1.A.0.8

    :D
     
  12. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Testade samma sak och det fungerade fint för mig med. Tog en komplett backup utan något strul eller övriga varningar.

    Ytterligare fråga:
    För att komma åt privata apps så ska man ju ändra en rad i build.prop enl guiden som finns i FAQn.
    Skulle kunna ta några timmar innan ändringarna slog igenom stod det men jag ändrade vid 11 i morse och ännu kan jag inte t.ex hitta AdFree i Market om man söker på "adfree android".
    Hamnar som första resultat om man skriver exakt så i Emulatorn för 1.6.
    Hittar ni andra som rootat era X10 mini Pro´s AdFree om ni söker på "adfree android" i Market.
    Eller har nån moddat sin build.prop och sett nån skillnad?
     
  13. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Jag hittade den inte. Blev tvungen att hämta den i emulatorn och flytta över den. Men det verkar ju inte vara helt ovanligt i Market att man inte hittar saker man "borde" hitta, känns som att man börjar vänja sig :ehm:

    /Daniel
     
  14. Berg3r

    Berg3r Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har nu följt både den Svenska och den engelska guiden men jag kommer bara halvvägs fattar inte vad jag gör för fel.

    När jag skriver in "chmod 775 exploid" så får jag detta meddelande " Unable to chmod exploid: No such file or directory "

    Samma sak när jag försöker med "chmod 775 busybox"

    Någon som vet va som kan vara fel ?


    Har matat in alla kommandon EXAKT som dom står skrivna i guiden, men det fungerar ändå inte :mad:
     
    Last edited: 2 aug 2010
  15. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Gjorde samma sak, men blir ju så mycket mer jobb istället för att få klicka 3 gånger på skärmen och sen är det nedladdat och installerat... :ehm:
     
  16. Zunfire

    Zunfire Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  17. SweZor

    SweZor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    är du säker på att du gjort kommandot före, att gå in i den specifika mappen (tror den hette sqlite_stmt_journals eller liknande)
    För att konfirmera, skriv "ls" bara, utan citationstecken, för att se vad som finns i mappen du är i för närvarande, ska bara finnas de två filerna om jag kommer ihåg rätt, är det en massa andra mappar och grejer har du antagligen glömt cd kommandot, och om det är tomt så har du missat två av stegen i den första sektionen. Man måste dock inte lägga dom där, utan mappen används bara som mellanlagring av filerna eftersom att man har write permission där även utan root, den slutgiltiga platsen flyttar man dom till senare ändå.
     
  18. Berg3r

    Berg3r Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Skriver jag ls så kommer det inte upp någonting alls.

    Jag är helt hundra på att jag skriver alla kommandon exakt som det står i guiden, har testat säkert 10 ggr nu, prövat allt jag kan komma på, startat om datorn, startat om telefonen, bytt usb portar, kör kommandotolken som administratör, döpt om minneskortet till sdcard, mina ideér är helt slut :(

    JAg laddade ner dom 2 rar arkiven som stog i guiden,packade upp båda på skrivbordet, och från "Android-sdk/tools" så kopierade jag AdbwinAPi, AdbWinUsbApi och adb, dessa 3 filer la jag i exploid mappen, sedan startade jag kommandotolken och valde exploidmappen, sedan skrev jag i alla kommandon !

    Vet inte om man kan kopiera all text från kommandotolken, isåfall så kan jag göra ett nytt försök och sedan kopiera in allt här så ni får se hela förloppet.

    // MVH


    EDIT: Den här texten kommer upp mellan de flesta inmatningarna, är det så det ska vara ?

    Bli medlem eller för att visa innehållet!
     
    Last edited: 2 aug 2010
  19. baker666

    baker666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Nej det ska inte komma upp , det tyder på att adb inte fattar vad du vill göra.

    Det du har skrivit som exempel där är inte rätt enl guiden heller btw... men det kanske var som du skrev fel i posten.

    Kod:
    adb push exploid /sqlite_stmt_journals/exploid   <-- Guidens rad
    adb push exploid/sqlite_stmt_journals/exploid   <-- Din rad, fattas ett mellanslag i början
    
    Kolla på länken som Zunfire postade för några poster sedan. Där är bilder med vad som ska skrivas ut efter varje kommando också.
     
  20. Berg3r

    Berg3r Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nu känner man sig riktigt korkad faktiskt, det var mellanslagen som jag hade missat . . Tack så mycket för hjälpen allihopa ! :D

    EDIT:

    Fick upp SuperUser nu och har installerat MarketAccess så rooten verkar ju funka, men jag har en liten fundering.

    Jag vill ta bort ett par program på telefonen, jag sätter telefonen i "USB-felsökning", öppnar Kommandotolken, går till exploid mappen och matar in "adb shell", sedan skriver jag in detta ; "[busybox rm -r /system/app/rollercoaster.apk]" då kommer det upp "Permission denied". . Har jag gjort något fel med rooten eller gör jag något annat fel ? Om någon vill förklara eller posta en länk så vore de guld !

    MVH Robin
     
    Last edited: 3 aug 2010