[GUIDE]Root för X10mini/pro E10i/U20i

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av SweZor, 30 jul 2010.

  1. SweZor

    SweZor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kort svar:
    Nej, bootloadern är inte crackad än.

    Långt svar:
    Tyvvär inte. I nuläget så används diverse svagheter i telefonens säkerhetssystem för att få root/administaratörsrättigheter, men eftersom att dessa endast gäller när telefonen är helt på så kommer man inte in i ett läge där man kan lägga in ny programvara. Detta jobbas det dock med på den stora X10an, som är ganska så snarlikt uppbyggd säkerhetsmässigt, så man hoppas på att kunna läsa detta såsmåningom, vilket kan vara allt mellan ett par dagar till flera månader eller aldrig...
     
  2. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    Tack för svaret SweZor. Längtar efter en nyare androidversion nu när jag inte längre använder Minins T9 utan Swiftkey (som var i princip den enda anledningen för mig att stanna kvar vid SEs egenutvecklade grafiska gränssnitt).
     
  3. baker666

    baker666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Wow , laddade ner och testade. Det är lite kusligt! Skitcoolt. Synd att man bara kan ha ett språk , skriver ofta engelska , så skulle vilja ha både Eng o Sv. Det blir köp när det går ur beta. Det gissade 'tangentbord' på 3 knappar. :)
     
  4. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    Du kan alltid lägga till engelska ord väl? Håller med om att appen är grymt bra. :-)
     
  5. SweZor

    SweZor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu är första posten redigerad med ett nytt tillägg: en FAQ där några vanliga frågor besvaras.
     
  6. syndikhat

    syndikhat Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har nu lyckats apk-roota, hur skönt som helst att bli av med lite dökött i luren. MEN nån däruppe vill att jag ska ha kvar Peggle. Jag avinstallerar det i titanium men det finns fortfarande kvar bland mina appar OCH går att köra. Startar om luren, går in i titanium och hepp, där är den igen. Upprepar proceduren men det vägrar försvinna... Tankar om det?o_O
     
  7. SweZor

    SweZor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har du testat den "riktiga" metoden?

    Om du inte vill göra det från datorn kan du också ladda ner "Terminal Emulator" från market och skriva in kommandon därifrån, samma princip som via ADB Shell, fast utan att behöva ansluta till datorn och ladda hem Android SDK.
     
  8. syndikhat

    syndikhat Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nope, kanske ska ta å göra det, tack för tipset! Kändes bara så märkligt att alla andra appar jag ville ta bort försvann på ett klick, men inte pebble... Det jävlas med migo_O
     
  9. baker666

    baker666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Ja det kan jag ju , men jag skriver hela SMS på engelska ganska ofta så skulle vilja ha båda igång. :)
     
  10. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Just det, det hade jag ju tänkt fråga: Är det någon som har fått terminal emulator att fungera på en "vanlig" Mini (dvs inte Pro)? Appen startar som den ska för mig men jag kan inte för mitt liv lyckas skriva in några kommandon, det kommer helt inte upp några tecken när jag försöker...

    /Daniel
     
  11. SweZor

    SweZor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hmm, testade nu att mata in kommandon med vanliga mjukvaruknappsatsen istället för qwertytangentbordet, och jag får inte heller fram några bokstäver, det fungerar dock med siffrorna och specialtecknen. Testa att installera exempelvis Scandinavian keyboard och ha det som tangentbord istället, kanske är något tjall med funktionen att ha flera bokstäver på samma knapp?
     
  12. znapie

    znapie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    En liten fråga som jag inte hittade svar på:

    Om jag nu har fixat till ALLT i min mini -> email, gmail, appar, spel, springboard etc etc.

    Om jag gör en root, kommer jag få göra om allt eller blir det kvar som det var innan jag gjorde rooten?
     
  13. SweZor

    SweZor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Med den rootmetod som behandlas i denna tråd kommer allt att vara kvar om du inte gör nåt fel.
     
  14. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Precis som hos mig då. Det är ju väldigt meningsfullt att kunna skriva :-) i en terminal men kanske ännu mer meningsfullt att kunna skriva su eller ls.

    Det blir även exakt likadant för mig när jag ska mata in adresser i copilot live, så nu blir jag så illa tvungen att installera något annat tangentbord. Tråkigt, för i övrigt är jag väldigt nöjd med T9:an som medföljer...

    /Daniel
     
  15. D-Droid

    D-Droid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    1 348
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Tack för en bra guide! Funkade klockrent på första försöket på frugans MiniPro, 1.1.A.0.12. :D

    Hade dock också problem med Titanium Backup som någon tidigare i tråden, vet inte varför. Jag kommer åt # och har tagit bort apps via terminalen. Superuser appen körs utan problem så kanske något fel med TB?
     
    Last edited: 25 aug 2010
  16. SweZor

    SweZor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag löste detta problem genom att trycka på Solutions knappen i Titanium Backup och låta den installera sin egen version av Busybox, då fungerade det genast bättre.
     
  17. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    I min mobil heter inte knappen solutions utan "problem" eller möjligen problems. Tänk om någon skrivit att detta skulle göras så fort Titanium installerats. Det hade besparat mig massor med tid (har en x10 men har hittat mest matnyttigt här). Skulle vilja ha en tydlig bruksanvisning för Titanium eftersom jag inte riktigt fattar hur jag ska användaden bäst. Språket krånglar till det för mig.
     
  18. _Marcus_

    _Marcus_ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vipan: Jag hade samma problem som du hade, löste det genom att ta TB´s egna version av Busybox också. Den skrek om detta direkt när jag startade programmet, tror det är ganska vanligt. Tyvärr läste jag inte ditt meddelande förens nu. Är själv ny på denna typ av mobiler
    & vid första rootningen gick det snett då jag först använde mig av APK varianten som låg uppe.
    Den rörde till nallen rejält & jag fick varningstriangel etc. Lyckades dock efter många försök med SEUS att reparera den & roota den på vanligt vis via CMD.


    Nån som vet vad som händer vid nästa uppdatering för oss med FD Tre mobiler?
    Jag har en nallen (mini pro) som ifrån början innehöll massa Tre skit, vid rootningen så tog jag bort all skit på den men undrar främst om detta kommer tillbaka vid en ev uppdatering (och om jag får den & den inte begränsas/känner av att den varit en Tre upplaga med allt vad detta innebär kring uppdateringar)

    Har även låst upp den, via det dyrare; "köpa kod" alternativet då jag inte fick det andra varianten att fungera.
     
    Last edited: 26 aug 2010
  19. Kwissus

    Kwissus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  20. sjukperro

    sjukperro Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2010
    Inlägg:
    356
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    får inte den där rootmetoden att fungera... den säger att telefonen är rootad men kan inte bli SU i terminal emulator, och om jag startar om telefonen säger programmet att den är orootad (spelar ingen roll om jag tar soft root el inte):cry:

    Om man skriver su ist för sudo su så funkar det:$
     
    Last edited: 7 sept 2010