Guide: Roota 2.3.4(låst bootloader)!

Diskussion i 'Xperia Play' startad av xQze, 13 okt 2011.

  1. xQze

    xQze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hej!
    Tänkte här vägleda dig till att Roota din PLAY med version 2.3.4 UTAN att låsa upp bootloader! Du kan givetvis även använda denna guide för att få root till din 2.3.3 om du vill!

    *OBS* Notera att du kan endast få in 2.3.4 om du vet att du kan få den via OTA!
    Så, Processen ser ut som sådana:
    Du kommer flasha tillbaka din PLAY till .184 UK firmware och efter detta roota den med Gingerbreak. Efter rooten så uppdaterar du till senaste versionen via OTA(Notera ännu en gång att om du inte hittat 2.3.4 uppdateringen tidigare kommer du högst troligen inte hitta den nu heller, då skulle jag hellre bara flasha in 2.3.4 utan root)!

    Det som behövs:
    Flashtool - Det hittar du här.
    Firmware - Det gamla 2.3.2 som du måste flasha in för att kunna roota hittar du här.
    Gingerbreak - Appen som rootar din PLAY hittar du här.
    Ladda ner alla dessa och installera flashtools och lägg sedan din ftf i mappen som heter "Firmware" där flashtools installerades

    Installation
    1. Lägg in Gingerbreak.apk i din mobils minneskort.

    2. Stäng av din Play och plugga sedan in din usb medans du håller inne din "tillbaka" knapp på mobilen(Indikationslampan på din mobil ska lysa grönt).

    3. Starta Flashtools och klicka sedan på "Flash" knappen.
    [​IMG]

    4. Välj den som heter Xperia Play och har "Generic UK" som branding. Tryck sedan "Ok".
    [​IMG]

    5. Vänta tills Flashningen är klar och dra ur din usb och starta din Play.

    6. Installera Gingerbreak, detta kräver ett file manager program(t.ex Astro).

    7. a.) Koppla in telefonen mot datorn och se till att minneskortet inte är monterat till datorn.
    b.) Se till att USB-Felsökning är påslaget (Program->Utveckling).

    8. Öppna Gingerbreak och starta root exploiten(detta kan ta upp till 10 minuter, ha tålamod).
    Om inget händer på 10 minuter så får man testa igen, se till att starta om telefonen mellan varje test.

    9. När den rootat din telefon startar den automatiskt om den. Efter det så är det bara att söka efter ny programuppdatering.

    VIKTIGT! När du rootat din Play får du absolut inte ta bort eller frysa några program innan du uppdaterat till din önskade version!! Detta kan leda till att din uppdatering inte slutförs korrekt, vänta med att använda Titanium Backup och liknande program tills du uppdaterat!!

    Information och material tagen från XDA, all credit till programmens och guidernas ursprungliga skapare!
    Källa
     
    Last edited: 13 okt 2011
    dannejanne, beltet och liath gillar detta.
  2. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Tack för en lättförståelig guide! :D

    Några frågor:
    Kommer jag, efter root och update till 2.3.4 igen, kunna ta bort spel som tex Fifa Sims och andra "skitprogram" och på så sätta frigöra appminne?
    Om jag tagit bort dessa apps kan jag då uppdatera till en ny version av Android när sådan släpps?
    Om inte, hur får jag tillbaka alla apps som jag tagit bort utan att göra fabriksåterställning (och tappa alla personliga inställningar)?

    :D
     
  3. xQze

    xQze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hej och tack! :)

    Ja, du kan ta bort de så kallade bloatwaren. Dock måste man vara försiktig med vad man tar bort, men saker som FIFA, Sims och Bruce Lee osv går utmärkt att ta bort för att frigöra minne. även många av SE's egna apps går att frysa alternativt ta bort.

    Dock så finns det då en stor chans att nästa gång du uppdaterar din telefon kan det gå fel. därför bör du följa den här guiden ännu en gång nästa gång du får en ny uppdatering. Eller göra en backup innan du börjar ta bort saker.
     
  4. Rookztr

    Rookztr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kommer min lur resettas när jag flashar om den? låter som en dum fråga men har aldrig gjort detta tidigare :) Är bra sugen på att roota min telefon för att frysa all bloatware!
    Edit: Lyckades roota den på andra försöket :) Hade USB Debugg på och ingen USB kabel inkopplad.
    Edit2: Var tvungen att köra en software update i telefonen via wifi för att hitta 2.3.3 igen.
     
    Last edited: 16 okt 2011
  5. xQze

    xQze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hej Rookztr!

    ja, som du nog märkte resettas allt, du kan klicka ur "whipe data" innan flash men kan då inte lova att du får det att funka felfritt :)

    Och ja, själva rootningen kan vara strulig, man kan få hålla på ett tag, gäller att ha tålamod!

    Skönt att höra att flashninh/root/uppdatering gick bra för dig! :D
     
  6. beltet

    beltet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Vid problem med Gingerbreak

    Hejsan och tack för en bra guide. Tänkte själv på en guide på det här men har varit alldeles för lat.

    Vill göra ett tillägg bara.
    Jag har använt den här metoden när jag ville roota 2.3.3 men jag fick problem med gingerbreak. När jag skulle köra det så stod den bara och tugga utan att den roota telefonen. Då tror jag senaste versionen var 1.2
    Så jag gjorde så att jag hämta hem gingerbreak 1.1 och körde den. Och då funkade det galant direkt. Så om någon har samma problem kan man testa en äldre gingerbreak så kanske det går lika bra som för mig.

    Cheers!
     
  7. Phukkitt

    Phukkitt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Finns det något sätt att ta reda på huruvida jag kan få den OTA eller ej? Har tidigare bara uppdaterat direkt via PC Companion så jag har inte den blekaste just nu... :P
     
  8. Rookztr

    Rookztr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Inställningar>Om telefonen>Programuppdatering
    Hittar inget dock :(
     
  9. Samp0

    Samp0 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Följde guiden, sen när jag flashade, mitt i så stod det "Flash aborted", och nu går inte telefonen att starta.. vad ska jag göra..?


    Edit:
    18/057/2011 16:57:18 - ERROR - Error flashing. Aborted
    18/057/2011 16:57:18 - INFO - Now unplug the device and power it on
    18/057/2011 16:57:18 - INFO - Then go to application settings
    18/057/2011 16:57:18 - INFO - turn on Unknown Sources and Debugging
     
    Last edited: 18 okt 2011
  10. xQze

    xQze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tråkigt att höra, har du testat flasha igen?
     
  11. Samp0

    Samp0 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har försökt om och om igen i ett antal timmar nu.. :/
     
  12. xQze

    xQze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Vad händer når du försöker flasha igen? testat att flasha ett annat firmware?
     
  13. Samp0

    Samp0 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Provade massa, gav upp efter halva processen varje gång.. Men jag ringde Xperia-support, så dom hjälpte mig att reparera befintlig Firmware :)
     
  14. Samp0

    Samp0 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Försökte med en massa olika saker.. Men varje gång gav det upp efter halva processen, men sen ringde jag till Xperia-support, och dom hjälpte mig att reparera den vanliga programvaran :)
     
  15. xQze

    xQze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Okej, skönt att höra, vet hur hemskt det är att bricka sin telefon, awesome att dom hjälpte dig! :)
     
  16. marcusorwen

    marcusorwen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    Stock 7.0
    Info:
    Launcher: Google Now
    Telefon 2:
    Nexus 4
    ROM:
    CM 12.1 & Stock 5.0.1 (Rootad)
    Info:
    Launcher: Yahoo Aviate
    Telefon 3:
    Xperia Play
    ROM:
    2.3.7 (Rootad)
    Info:
    Används som väckarklocka
    Platta:
    xperia tablet z
    ROM:
    Stock 5.0.2
    Info:
    Launcher: stock
    jag har inte brickat någon av mina telefoner (än) :D

    men vågar inte/vill inte uppdatera till 2.3.4 just nu eftersom jag inte vill ränsa mina saker...

    ps. vet också hur det känns ungefär att bricka något, jag råkade bricka mitt PSP innan när jag lekte med flashning xD (ungefär samma sak som att göra det med telefonen bara enklare att råka göra det).
     
  17. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Om man rootar luren, och sen den bara hittar 2.3.3 OTA... om man sedan då flashar in 2.3.4 med flashtool försvinner root då eller? Måste den uppdateras OTA? Jävligt surt i så fall pga att automatisk ljusstyrka togs bort i 2.3.4.

    Visserligen håller sig ljusstyrkan i ganska bra nivå hela tiden om man har på fullt men det jobbiga är ju när man ser ljusstyrkan gå upp och ner. Lite irriterande. Men jag behåller nog den nuvarande rootade 2.3.3 pga att jag har svårt att leva utan rootad lur då jag avskyr allt som har med bloatware att göra. Sen så vill jag ju gärna byta systemfont m.m. så jag får dras med det helt enkelt.

    Har inte märkt av dålig batteritid som en del nämnt om 2.3.3. Snarare tvärtom. Den sjunker otroligt sakta även under använding. Faktiskt imponerad jämfört med min HTC Z. Denna verkar ha bättre batteritid.
     
    Last edited: 26 okt 2011
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ursäkta att jag spammar denna tråden men nu har jag rootat 2.3.4 barnsligt enkelt utan att behöva nedgradera något. Var bara att flasha in 2.3.4 med FlashTool sen ladda hem .zip filen från mitt inlägg ovanför detta.

    1-click-root!

    Bara klicka på en .bat fil sen gör den allting själv på typ 30 sekunder sen är 2.3.4 rootat och klart.

    Underbart.
     
  20. Mr. Degmeister

    Mr. Degmeister Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2011
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Frågor!

    Om man rootar om en telefon, försvinner operatörslåset då?

    MvH
    En Irriterad telenorkund >.<