[Guide] Roota din SGS2

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av pellen, 29 maj 2011.

  1. pellen

    pellen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30
    Läs igenom hela guiden innan du börjar så att du har koll på läget!
    Observera att det är DU som väljer om du ska genomföra det här ingreppet. Skyll inte på mig om det mot all förmodan går åt skogen.


    Jag kan även förtydliga att med denna root-process nollställs inte din telefon så länge du inte gör en factory reset i recovery-läget! Observera dock att vissa av de custom roms som finns nu (Villain, Lite'ning, osv) kan nollställa din telefon om du flashar in dem.

    Detta behöver du:
    * Din SGS2 ;)
    * USB-kabel
    * Odin 1.85 (hittas längst ner i inlägget)
    * supercurios insecure root kernel (hittas längst ner i inlägget)
    * En dator med windows
    * Kies 2.0 kan även förenkla förloppet genom att stå för alla drivrutiner.

    Som det ser ut i dagsläget (110529) så fungerar den här kerneln till alla nuvarande ROMs (dvs upp till KE7 än så länge)

    1. Ladda ner Odin 1.85 och extrahera .zip-filen till en egen mapp.
    2. Ladda ner supercurios insecure root kernel (packa inte upp .tar-filen).
    3. Om du inte redan har installerat Kies 2.0 så kan det vara bra att göra nu.
    4. Nu är det dags! Innan du stänger av mobilen så se till att du har aktiverat debugging-läget i Android. (Settings -> Applications -> Developement -> USB Debugging. När du har aktiverat detta så kan du stänga av mobilen.
    5. Starta upp mobilen downloader-läget genom att samtidigt trycka ner och hålla inne volym ner + home + power. När mobilen startar frågar den om du verkligen vill gå in i downloader-läget, gå vidare genom att trycka på volym upp.
    6. Starta Odin och koppla in USB-sladden i mobilen. Om alla drivrutiner inte är installerade kommer det att göras nu och det kan ta en liten stund. När/om alla drivrutiner är installerade bör en liten ruta i Odin bli gul-färgad. (se exempel på bilden längre ner) OBS! Se till att Kies inte är igång när ni startar Odin. Tydligen gillar Kies inte Odin och kan därför bråka.
    7. VIKTIGT! Se nu till att INGET annat än "Auto Reboot" och "F. Reset time" är ibockat. Klicka sedan på PDA och välj .tar-filen du sparade i steg 2. Sen är det bara att trycka på Start.
    [​IMG]
    8. Din SGS2 kommer att starta om automatiskt när den är klar.
    9. Nu bör den vara rootad!

    Extrasteg: När du har flashat in en ickeofficiell kernel som den här root-kerneln så kommer det att synas en gul triangel en stund när du startar din SGS2. För att slippa denna så kan du efter att ha utfört hela den här root-processen flasha tillbaka till en officiell kernel. För att göra det så måste du veta vilken FW du har och sedan ladda ner rätt kernel, det finns flertalet officiella kernels här.

    Unroot
    Om du vill unroota din lur av diverse anledningar så är det bara att flasha in en officiell ROM igen. Jag har inte själv prövat det, men jag tror inte att man ska behöva göra någon factory reset. Har man fortfarande root efter att ha flashat in en officiell ROM så är det väl bara att göra en factory reset annars. Det görs genom att starta upp luren i recovery-läget (Vol upp + home + power). Observera att du kommer förlora alla inställningar/SMS/etc (dock inte sparad data på SD-minnet) när du gör en factory reset

    Är det något som är oklart så är det bara att fråga så ska jag (och förhoppningsvis alla andra kunniga personer här) försöka svara/förtydliga :)

    Jag kommer såklart försöka hålla förstainlägget uppdaterat när det krävs :)

    Filerna:
    Odin 1.85
    supercurios insecure root kernel
    Kies 2.0
     
    Last edited: 4 jun 2011
    Eos95, Xoka, M1ntos och 38 andra gillar detta.
  2. pellen

    pellen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30
    *reserverad*
     
  3. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

  4. pellen

    pellen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30
    Bra förslag! Ska genast ändra det då mindre antal steg att genomföra = bättre :)

    Att ha guiden på wikin låter jättebra, men samtidigt så tror jag att fler kollar i forumet som det ser ut nu. Därför jag skapade den här guiden här :) Jag är inte jättehaj på att skriva i wiki så om du vill kan du ju starta en sida för root-guiden och börja så kan vi som sagt hjälpas åt att editera sen :)
     
  5. Ossian06

    Ossian06 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är lite nybörjare på sånt här men har flashat med Odin ett par ggr så det ska inte vara några problem men frågan är lite vad man vinner på att roota den, har haft min 2:a nu i 3 veckor cirkus

    Tack för en mycket bra guide
     
  6. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

    jo, jag är medveten om att det är inte så många som kollar i wikin men jag vet inte vad som är bäst?

    kanske om någon mod kan skapa en klistrad tråd till wikin?
     
  7. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 636
    Mottagna gillanden:
    665

    MINA ENHETER

    Jag kollade aldrig wikin under mitt första år med android utan all info hittade jag i forumen
     
  8. Razzle

    Razzle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Glöm inte att man rootar med SuperOneClick!
     
  9. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Jag har flashat in VillainROM 1.1 och har den här gula varningstriangeln när jag startar upp telefonen.

    Under Inställningar-Om Telefonen står det att basbandsversionen är XXKE4, innebär det att jag ska köra in en KE4 kernel för att få bort triangeln eller spelar det inte någon roll vilken KE-kerneln jag flashar in?

    När jag köpte telefonen i förrgår så hade jag XXKE2.
     
  10. davidsavenberg

    davidsavenberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Video-hjälp

    Kan ju vara lättare att också se på video hur det ska gå till, så ville hjälpa lite och rekommendera denna snubbes kanal. Väldigt enkel att följa med efter.
    <iframe width="560" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/Kjncd6RcYss" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
     
  11. pellen

    pellen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30
    Behövs inte med den här kerneln, läs vad Akillles skrev i inlägg #3 :)

    Kör in officiella KE4-kerneln så ska triangeln försvinna och du bör inte heller få några bekymmer :)
     
    ducken gillar detta.
  12. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Tack, ska testas så snart jag kommer hem.
     
  13. tottelof

    tottelof Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, jag har några frågor. Jag rootade just min SGS2 enligt guiden och drog sedan in VillainROM på den. Dock segade det ner mobilen ganska ordentligt och trots att jag landade på närmare 3400 med Quadrant Standard innan ligger jag på ungefär 2300 nu. Därför undrar jag vad ni skulle rekommendera mig att köra istället för VillainROM?

    Dessutom försvann ÅÄÖ med VillainROM, så jag undrar om det finns något jag kan göra för att få tillbaka dem utan att installera en ny knappsats?

    Och för det tredje vill jag också fråga var jag kan hitta den officiella KE4-kerneln ni nämner i tråden? Ge gärna tips på hur jag kan installera in orginalromen också, då jag endast rootade för att bli av med 3:s branding.

    Tack på förhand!
     
  14. pellen

    pellen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30
    Själv kör jag på Samsungs senaste FW, dvs KE7 :)
    URL: http://www.multiupload.com/IBRBHDUDXI

    Jag vet inte riktigt vilken ROM VillainROM bygger på och vad som är ändrat, men som sagt, testa KE7-rommen och se om du upplever samma problem.

    I den här tråden finns det massa olika officiella kernels.
     
  15. tottelof

    tottelof Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack så mycket för hjälpen. Nu ramlade resultaten i Quadrant upp igen, och mobilen slutade lagga. Det kändes ganska tröstlöst där en stund när jag hade sämre prestanda på min SGS2 än jag hade på min SGS. :)

    Dock löste sig inte problemet med att ÅÄÖ försvann från tangentbordet, men jag får försöka hitta någon lösning på det. Egentligen vore jag ganska nöjd med att köra allt original, så länge jag slipper all j*a branding från 3, men det var tydligen för mycket begärt då 3 bara måstemåstemåste få passa på att lägga in låsta appar för 3mobilTV, 118Adressboken, 3Film, 3ProstituteFinder, 3Toalettpapper, 3Konservöppnare und so weiter, und so weiter...

    Nu känner jag mig bitter...
     
  16. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Du kan ju ta hem språkstöd till slideit eller andra tangentbord med åöä..
    De är ett billigt pris motför att dras med all bloatware..

    Jag har då kvar åäö å allt som vanligt i båda mina tangentbord fast jag flashat till nyaste ROM kernel + rootat
     
  17. Merlininsider

    Merlininsider Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2011
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    Jag har ännu inte rootat, men tänker göra det av framför allt två orsaker:

    För det första för att stänga av det fullständigt onödiga och extremt störande pipljudet när telefonen når 100% batteri (jag och sambon har vaknat av det ett flertal gånger när jag laddat mobilen över natten).

    För det andra tror jag att det går att fixa så att man kan använda kameran även om batteriet ligger under 15%.

    Båda dessa åtgärder kräver att man gör små ändringar i systemfiler, vilket root ger dig behörighet till.

    Det finns även en app som heter BLN som gör att touchknapparna kan användas för att indikera nytt SMS eller missat samtal. BLN kräver också root, eftersom den behöver access till systemfiler för att styra LED-knapparna.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  18. pellen

    pellen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30
  19. GS2

    GS2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Det jag saknar i guiden är hur man unrootar och info om jag kommer att förlora inställningar och filer. Annars är den klockren!
     
  20. ExCeed

    ExCeed Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    38
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 5
    ROM:
    org
    Platta:
    Samsung Galaxy S10.5
    ROM:
    Stock (root)
    Hur uppdaterar jag min FW? sitter på KE2