[Guide] Roota din SGS2

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av pellen, 29 maj 2011.

1. yoel

yoel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tacksam för ditt svar. Blir lite fundersam jag har ju KI8 ska jag välja KI4 ändå

2. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Sorry, mitt fel. Naturligtvis ska du köra med KI8 som du skrev i ditt inlägg. Gick nog lite fort för mig när jag läste det. Om det står KI8 som kernelversion ska du välja filen som heter KI8 oxå.

Lycka till!

yoel gillar detta.
  3. yoel

yoel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Måste man alltid ställa luren i download när man flashar över saker

4. Simba83

Simba83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Samma funderinga är det denna jag skall använda
    XW_NEE_KI8: 2.3.5, CF-Root v4.3, SU 3.0.2, "insecure"
    Och vad menas med insecure?

min version:
    2.3.5
    I9100XXKI4
    2.6.35.7-I9100XWKI8-CL616395

5. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Nej du måste nu längre inte försätta telefonen i downloadläge eftersom du har flashat den kerneln och den har cwm - ClockWorkMode
    Du kommer in i detta läge genom att starta telefonen i sk. recoveryläge och du håller då in power+vol.up+home samtidigt. Då kommer du in i recovery läget och cwm- menyn.
    Det som är smidigt är att du inte behöver använda dig av odin speciellt mycket nu utan det mesta av flashningen sker direkt via telefonen i detta cwm-läge.

Väl där inne så kan du välja install zip from sd-card -- choose zip from sdcard -- och sedan får du leta upp dem mapp som filen du ska flasha ligger i. Tror det är ungefär rätt sökväg i cwm.

KI4 betyder att du har en modemfil i telefonen som är KI4. Det är radiodelen av telefonen som bland annat styr samtalskvalitét, täckning osv.
    Din firmware är baserad på KI8 och du ska således flasha CF-Root filen KI8. Du hittar den i länk i inlägg några poster upp i inlägg #334 och det är den tråden du ska titta i och den filen du ska använda dig av.

Last edited: 20 oktober 2011
  6. yoel

yoel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Efter att jag roota så sluta wifi fungra så i mitt stora hopp så trodde jag att CM7.1 kanske skulle lösa det men så blev inte fallet. Nån som har nån erfarenhet tacksam för all hjälp ja kan få

7. Pankookis

Pankookis Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Passar på att fråga här och hoppas att ingen slår mig för crossposting.

Flashade in CF-Root i min SGSII och skulle testa Cyanogenmod och TouchX. Innan detta gjorde jag en backup i Clockworkmod och Titanium.

Både Cyanogenmod och TouchX funkade kasst (kraschande appar, frysningar och lite allt möjligt) så bestämde mig för att göra en restore via Clockworkmod.

Väljer min senaste backup och den börjar arbeta. Vips så är det klart och jag rebootar och min telefon är typ fabriksåterställd. Möts av att jag ska länka mitt google-konto till telefonen och allt som var när det var nytt.

Det känns som att den gör restoren fram till att den ska börja lägga in alla appar och inställningar.

Vad kan man göra åt detta? Har två stycken backuper men med den första av dem så bootar inte telefonen. Dock så arbetar den längre när jag gör en restore.

Har testat att göra restoren två gånger på raken men ingen skillnad.

Jag har 400 meg ledigt under USB storage och 1.37 gig ledigt under Device storage. Kan det har något med mitt problem att göra? Ska man formatera eller något innan man återställer?

Tackar!

Last edited: 23 oktober 2011
  8. Glassbil

Glassbil Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lol, rootade min med (supercurios insecure root kernel) men märkte att displayen förlorade kontrast och färgerna blev urvattnade.

9. JonteeH

JonteeH Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Varför starar inte Odin för mig? Kommer upp en ruta med kinestecken så kan man trycka OK och när man gör det lägger det ner?

10. JonteeH

JonteeH Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tack! enkelt och bra!!

11. Shamejonas

Shamejonas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Stock rom och Unroota

Hej jag har root nu men har en firmware som kommer från tre.. vilket är irriterande när jag har tele 2.

hur unrootar jag och får stock rom och kernel?

Tack

12. Ekke

Ekke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Står i första posten:

Men den här guiden gäller ju naturligtvis Samsung Galaxy S II.(Du verkar ha HTC Sensation?)

Last edited: 26 oktober 2011
  13. Shamejonas

Shamejonas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

har sgs2 också

jag har en sgs2 också hehe har inte ändrat det än xP men har nu problem med att instalera andra roms då det kommer uppdate.zip vill inte vertifieras

14. ante_ante

ante_ante Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel Pro XL
    Skaffade mig en Sg2 igår och självklart vill man ju testa lite andra roms. Följde guiden i denna tråd men sen då? Hur får jag in clockwork, de verkar inte funka den jag installera från Rom manager. Och om man nu vill lägga in en rom man har hittat, gör man på samma sätt som på htc tex?

15. Ekke

Ekke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Precis, då du hittat en rom du ska flasha så lägger du den på sd och startar om telefonen till recovery(Volume down + home + power).
    Där väljer du sedan att install zip from sd-card.

16. ante_ante

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel Pro XL
    Men ser cwm ut som på andra enheter, när bootar om så har jag typ 3 grejer att välja och en av dom är reboot.

17. Ekke

Ekke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Flashade du inte en orgnialkernel efter att du rootat?
    För det verkar som att du inte har CWM-recovery om du bara har tre alternativ att välja mellan.

Vilken kernel använde du för att roota?

18. ante_ante

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel Pro XL
    Det löste sig. la i cmw manuellt istället. kör nu speedmod kerneln.

19. ddanken

ddanken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Lånar tråden lite. Har idag införskaffat en S2 till min stora glädje! Jag har nu då läst på diverse internet sidor och forum att man ska roota sin S2 för att få ut det mesta av den. Det jag nu undrar är om jag kan använda mig av denna guide för att roota eller ska jag köra CF-Rooten? Sen så tycker jag samsungs rom är ganska så tråkig så undrar också vilket ROM ni tycker är bäst och om det finns någon guide på hur jag fixar ny ROM! Eller tycker ni kanske att jag borde vänta tills ICS släpps?
    Det jag vill få ut av ROMen iaf är bättre batteritid, kunna klocka processorn, snyggare och smidigare design, vill få bort allt det onödiga touchwiz har och vill ha ganska mycket frihet med teman, lockscreens och allt sånt som har med designen! Vill inte heller förlora något på att flasha in en ny ROM dvs att t.ex. få sämre täckning och sånt :)
    Så om någon orkar svara så tack på förhand!

20. Ekke

Ekke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Skriver ett litet kortare svar:

Först och främst anser jag att CF-root är det smidigaste sättet att roota SGS2 eftersom att du får CWM-recovery med kerneln.

Sen är det svårt att säga vilken ROM som skulle passa just dig, men jag kan tipsa om att kolla in MIUI. Det är en ROM där du kan anpassa väldigt mycket gällan utseende(teman, lockscreen, statusbar etc.) Du kan läsa mer om den här: https://swedroid.se/forum/56649-officiell-version-av-miui-fran-miuiandroid-org-finns-ute.html

För att flasha en ROM lägger du .zip-filen på sd och flashar med CWM-recovery.
    Det finns många guider för hur du flashar en ROM med ClockworkMod-recovery, exempelvis på youtube (How to install firmware on Samsung Galaxy S2 with ClockworkMod Recovery? - YouTube)

Mitt allmänna tips är väl att egentligen läsa på lite så att du förstår vad och hur man ska göra, innan du sätter igång.
    Och glöm inte att göra en backup om något skulle gå fel!

ddanken gillar detta.