[Guide] Roota din SGS2

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av pellen, 29 maj 2011.

1. RilleN89

RilleN89 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Är faktiskt sugen på denna telefon. Kommande galaxy nexus blir nog för stor för min del.

Men det verkar vara jäkla tjorvigt att roota denna telefon?
    Har en LG optimus 2x nu och det var hur simpelt som helst att roota denna, körde med programet Superoneclick.
    I detta fall så verkar det inte vara lika lätt, eller har jag fel?

Jag måste ha en rootad telefon med CWR dvs möjlighet till ROM byte.

2. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

Nej, det är inte alls svårt att roota. Om du vill ha CWM så ta en titt på Cf-root. [07.11.2011][CF-Root 5.0] KE*, KF*, KG*, KH1/3/4, KI2/3/4/8, KJ1/2/3 - su+bb+CWM4/5 - xda-developers

3. eGGe

eGGe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hur vet jag vilken *.zip fil jag skall ha från DENNA tråden? Finns ju mängder att välja mellan.
    Jag följde stegen från sida 1 och har nu root. Men nu vill jag ha in CWM Recovery så att jag kan göra en backup innan jag drar in en ny ROM. Jag antar att jag får CWM Recovery genom dom zipfilerna?

Min telefon lyder:

Baseband version: I9100XXKI1
    Kernel version: 2.6.35.7-I9100XWKDD-CL161513 curio@carton #Voodoo
    Build number: GINGERBREAD.XWKI4

Snälla hjälp :)

4. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Du ska använda dig av filen som heter CF-Root för just din version som är KI4.

5. eGGe

eGGe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tack för svaret, men det finns 3 olika CF-Root filer som har KI4 i sitt filnamn.

CF-Root-SGS2_XW_NEE_KI4-v4.1-CWM4.zip

CF-Root-SGS2_XW_NEE_KI4-42-v4.2-CWM4.zip

CF-Root-SGS2_XX_XEO_KI4-v4.4-CWM4.zip

Jag har ingen som helst aning om vilken av dom jag skall ha :)

6. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Du ska inte använda dig av XEO som är för någon annan region tror jag. De andra två verkar vara två versioner av samma fil varav en är en senare.

Använd dig av den 4.2 versionen.

7. eGGe

eGGe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tusen tack Ducken! Nu har jag CWM Recovery inlaggt. Backupar as we speak. :)
    Sen blir det att lägga in någon trevlig ROM.

8. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Låter kanon det! Klicka gärna till på tackknappen:P

eGGe gillar detta.
  9. noname.olsson

noname.olsson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Sitter hos min brorsa just nu och funderar på att roota hans mobil. Jag har en SGS som jag har rootat och lekt med länge, men är lite osäker nu när det är en annan mobil som jag inte använt innan.
    Jag, liksom många har tipsat om, vill använda CF-Root från XDA. Nu står det följande:
    Basbandsversion: I9000NEKF2
    Grundversion: 2.6.35.7-I9100XWFK4-CL280512
    Kompileringsnr: GINGERBREAD.XWKF4
    Enligt tråden på xda så är det på Grundversion jag ska kolla, och det borde bli FK4. Men som ducken skrev i ett inlägg igår så var det tydligen under Kompileringsnr.

1) Så nu undrar jag om det verkligen är KF4 jag ska ha, och inte KF2, eller hur?
    2) I tråden på XDA hittar jag följande: CF-Root-SGS2_ZS_OZS_KF4-v4.0-CWM4.zip. Stämmer det att det är denna? Det är den enda KF4 jag hittar. OZS gör mig lite förvirrad då andra har haft NEE eller liknande. Kommer det fungera med denna?

Tack!

10. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

Grundversionen är kernelversion så det är den du ska kolla efter, men oftast (eller alltid) så är kompileringsnumret samma som kernelversionen så det spelar ingen roll.
    Och egentligen spelar det inte heller så stor roll vilken version man tar eftersom de flesta kernels är kompatibla med varandra.

11. johan9191

johan9191 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

12. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

13. johan9191

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Okej tackar. Är det basbandversionen lr grundversionen man ska kolla efter? Vilken zip man ska ladda ner om du fattar? Jag :s

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

14. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Det är grundversionen du ska titta efter. Ta den zip-fil som stämmer med din grundversion.

Basbandsversionen berättar vilken modemfil/modemversion du har installerad. Den styr bl.a. din täckning, samtalskvalitet osv, dvs det är radiodelen i din telefon.

15. johan9191

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Okej, ännu en noob fråga, när man ska flasha in ny rom är det bara lägga den på externa/interna minnet och starta upp telefonen med volym ner + Home knappen och Power knappen och där efter leta fram zipen? Tror det är så men vill inte chansa och göra fel. Tack

16. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Du lägger filen på ditt interna minneskort. Själv har jag en mapp som heter download där jag lägger alla sånna filer som jag flashar.

Sedan startar du upp telefonen i recoveryläge vol UP + home + power och det tar dig då in i clockworkmode.

Trycker du vol DOWN + home + power så tar det dig in i downloadmode vilket är det läget du använder dig av när du flashar filer via odin. Men i ditt fall har ska du köra vol up i stället.

Väl inne i clockworkmode letar du upp mappen där du lagt din fil och väljer den så flashar telefonen filen. Därefter startar du om telefonen och din nya rom är inlagd. Skulle det bli något strul när telefonen startar upp kan du prova med att starta om telefonen igen.

VIKTIGT: Gör en backup på din telefon INNAN. Du gör även det i clockworkmode. Tror den menyn heter backup. Då gör telefonen en exakt kopia av din telefon som du har den just då med inställningar appar, allt.
    Skulle något gå snett så kan du alltid återställa den backupen.

VIKTIGT!: Man brukar alltid rekommendera att man gör en factory reset innan man installerar en ny ROM, om det inte är så att du kommer från en rom och bara ska göra en uppdatering på denna eller lägga in en nyare version av den. Detta gör du i clockworkmode men INNAN du flashar rommen. Gör även en wipe av cach och en wipe av dalvik innan flash oxå. Dalvik hittar du under avancerat. Nyare rommar brukar wipea dalvik automatiskt, men det skadar inte om du även gör det manuellt. Gör du inte detta kan det blir strul med t.ex. att appar får force close.

Lycka till!

Last edited: 15 nov 2011
  17. johan9191

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Okej, när man gör factory reset så försvinner alla appar? Måste man ladda hem alla igen lr går det inte och synka dem i market?
    Är man tvungen att ha ett externt minne förresten? För har inte köpt än men tänkte man kanske ska göra det och lägga in rom och allt på det istället för att det ligger i det inbyggda. Tack för svar och är riktigt intresserad av det här, läser så mycket jag kan både här och XDA.

18. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

När du gör en factory reset så försvinner alla appar du har. Finns flera sätt att ta backup på dessa. Ett är via en app som kräver root som heter Titanium Backup. Ett annat sätt är att du synkar dem via en app som heter Appbrain som du loggar in på med ditt googlekonto. Tror faktiskt även som du säger att de ligger kvar på market och att du, via Mina Appar, kan ta hem dem därifrån.

Du är inte tvungen till att ha ett externt minne då det finns ett inbyggt i telefonen. Spelar inte så stor roll vart du lägger rommen tror jag. Tror nog dock att det är lättare att komma åt det interna via cwm då du kommer direkt in till det så att säga.

19. johan9191

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Okej tack. Ska iallafall roota den enligt guiden jag länka till först, men sen är det bara att dra hem titanium backup men vad är skillnaden mellan gratis versionen och köpta?

Last edited: 15 nov 2011
  20. johan9191

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Såg i guiden jag länka till att zip filen jag ska ha hem KI8 så står det insecure gör det nåt speciellt?