[Guide] Roota Nexus One (N1 Vanilla -> CM)

Diskussion i 'Nexus One - ROM-filer och utveckling' startad av bjoli, 3 mar 2010.

  1. ewallg

    ewallg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skulle det inte sitta bra om denna lades in i wiki:n eller om någon mod plockade fram lite klister?
     
  2. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Fråga: Om man bara vill börja med att låsa upp bootloader, och kanske roota (eller det är samma sak?), kan man på något sätt då göra en backup innan, så att min Nexus behåller alla inställningar och ikoner och sånt då?

    Det står ju att telefonen nollställs vid e upplåsning av bootloader. Går detta alltså att förhindra på ett smidigt sätt?

    /Söder
     
  3. ewallg

    ewallg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nandroid heter lösningen på ditt problem.

    Att låsa upp bootloadern är inte samma sak som att roota dock är det för många anledningen att låsa upp bootloadern. Om du laddar en annan ROM så kommer du din telefon att bli rootad "automatiskt". För alla hembakta ROM:s har rättigheter till root.

    Det finns ingen anledning att bara låsa upp bootloadern då det inte gör någon skillnad på din telefon mer än att garantin försvinner fortare än kvickt.
     
  4. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Är Nandroid en app, eller någon slags recovery?

    Behöver man inte låsa upp bootloadern om man vill roota? Säg att jag bara vill roota, för att kunna köra vissa apps, men inte vill lägga in en annan ROM. Låser man inte upp bootloadern då?

    EDIT: Och behöver man inte låsa upp bootloadern för att roota då? Och försvinner inte garantin vid en ny ROM?

    /Söder
     
    Last edited: 19 mar 2010
  5. ewallg

    ewallg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Du behöver låsa upp bootloadern för att roota. Vara sig du kör hembakad ROM eller inte. I fall du vill rotta med orginal-ROM så kan du kolla här. Det är det lättaste sättet att roota, du kör bara en scriptfil på din PC så är det klart sen.

    Allt dett kräver också android SDK som du hittar här.
     
  6. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Ok. Så om jag bara vill roota, utan någon speciell anledning, så ska jag första låsa upp bootloadern och sedan bara köra ett script som fixar root-rättigheter på telefonen.

    Om man sedan vill gå vidare till att testa andra ROMs, påverkar då att jag redan root:at något, eller det är bara att köra vidare?

    Och det där Nandroid, är det inte bara att det göra en image av allt jag har som det är? Eller det funkar att lägga in "allt som det är" efter man root:at och låst upp bootloadern, och då wipe:at allt genom det?

    EDIT: Går det att göra en backup på allt INNAN man låser upp bootloadern?

    /Söder
     
    Last edited: 19 mar 2010
  7. Trident

    Trident Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

  8. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

  9. Baba330

    Baba330 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Gick alldeles utmärkt! :) Dock fick jag skriva "fastboot boot recovery.img" istället för "fastboot boot recovery recovery.img". Lite märkligt för sen gick det med "fastboot flash recovery recovery.img"...
     
  10. Baba330

    Baba330 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det mesta fungerar som det ska, men jag har två problem;
    Edit: Jag har fått Wifi att funka nu....skrev in lösenordet till routerinlogg och inte till Wifi...pantat, men glad att det funkar nu iaf...:)
    1. Jag kan inte connecta till mitt Wifi-nät hemma. Jag hade inga problem tidigare. Nexus hittar routern, men när jag försöker connecta säger den "unable to connect to network". Det har inte med fel kanal att göra, eftersom den hittar nätet, har iofs även ställt in så den kör på 14 kanaler.

    Detta kvarstår dock...:)
    2. I notifications får jag upp en liten ikon som ser ut som ett SIM-kort. Det står bara min operatör(Telenor SE) och inget mer. Vet inte riktigt vad som menas. Allt verkar funka fint och jag har bättre hastighet än tidigare. Varför visas ikonen tro? :)
     
    Last edited: 21 mar 2010
  11. mygran

    mygran Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om man har en orootad Nexus One, förutom pinch-to-zoom uppgraderingen, när ska man då installera ny kernel och radio under denna process? Ska det göras före eller efter man lägger in rom:en? Eller ingår ny kernel och radio i installationen av rom? Och är det stora skillnader på stock-kernel/radio jämfört med den nyaste versionerna?
     
  12. Trident

    Trident Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag kör med senaste radion 4.04.00.03_2 och jag upplever att min teckning blivit bättre.

    Jag la in radion efter att jag lagt in CM. Man skall dock vara väldigt försiktig vid radioupdate då man kan bricka mobilen om det går snett.
     
  13. GrandAnse

    GrandAnse Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    I länken som beskriver recoveryn står det att man först ska låsa upp boot loadern och sen roota med superboot innan man flashar recoveryn. I guiden hoppar man dock över superboot och flashar direkt efter upplåsningen. Måste man inte roota med superboot innan man flashar recovery och ROM ?
     
  14. mygran

    mygran Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  15. swimtoast

    swimtoast Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har ett litet problem.. Jag kommer inte in i recoveryn via adb (fastboot boot recovery recovery.img)

    Får som svar cannot load recovery...

    Vad gör jag för fel? :P
     
  16. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Har du en bild på något du ritat? Kör du med akvarell eller vattenbaserat?
     
  17. Trident

    Trident Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    kör adb reboot recovery
     
  18. swimtoast

    swimtoast Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag provade det men då kommer det upp en liten droid och en triangel.. :/
     
  19. swimtoast

    swimtoast Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu hittar jag inte ens telefonen via adb när jag befinner mig i bootloadern.. någon som vet vad jag borde göra?
     
  20. Trident

    Trident Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Installera om RA-recovery. Jag fick samma sak i min telefon efter radiouppdateringen.