Skulle detta kunna vara något för köp & sälj forumet? Har inte testat själv men det verkar bra.
Nu kan du be andra visa bank-id på nätet
"
Nu kan du be andra visa bank-id på nätet
TIPS Ska du köpa eller sälja något dyrt på nätet? Eller skriva avtal med någon på annan ort? Nu kan du be andra identifiera sig och signera med BankID.
Så här ser det ut när en handling ska skrivas under digitalt i min.ebox.
Du är säkert van att identifiera dig med bank-id när du gör affärer på nätet. Nu kan du också be andra att legitimera sig och signera med bank-id. Tjänsten som har premiär idag, 15 november, heter min.ebox och är gratis att använda för både företag och privatpersoner.
Du behöver inte registrera dig för ett konto, det räcker att du och de du ska kommunicera med har bank-id. På
min.ebox.nu kan du skicka ett meddelande till andra och be dem signera med bank-id. Du kan bifoga en pdf-fil eller bara skriva en kort text. Du får en länk som du skickar till de berörda parterna. Det går att skydda länken med ett lösenord om du vill vara säker på att bara rätt mottagare kan använda den.
Den som får länken loggar in med sitt bank-id. Du kan välja om du vill se personens personnummer eller inte. Om det är något som ska signeras sätter du ett kryss i en ruta och laddar upp dokumentet. Men det måste inte finnas något dokument, det går att använda tjänsten bara för att försäkra sig om att den du gör affärer med inte använder falsk identitet.
– Bank-id kan användas av alla och juridiskt sett är en signering med bank-id lika giltig som en fysisk signatur, säger Peter Korinek, en av utvecklarna och vd på Tellustalk, företaget som står bakom tjänsten. Han säger också att tjänsten kommer att fortsätta att vara gratis.
"
Click to expand...