[Guide] SDK med Ubuntu (Linux) och X10 Mini/Mini Pro

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av itix, 26 feb 2011.

  1. itix

    itix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Denna guide förklarar hur man installerar och konfigurerar Android SDK för Ubuntu (och antagligen linux i allmänhet även om det kan skilja något) för att fungera med X10 mini/mini pro (och antagligen stora X10 också även om jag inte har testat den).

    Jag vill inte hållas ansvarig för nått du gjort med din telefon/dator men jag hjälper gärna till i den mån jag har tid om nått gått snett/inte funkar.

    Jag tänker underhålla och supporta guiden så länge jag har tid och hårdvara (Telefon plus ubuntudator) kvar i brukbart skick och de tekniska förhållandena tillåter (dvs att Ubuntu fortfarande använder sig av UDEV för att se viss hårdvara). Lycka till med guiden!


    GUIDE

    1. Ladda ner Android Software Development Kit (SDK) för och packa upp den i lämplig mapp. Jag packade upp den i en mapp döpt Tekniska Saker i Hemmappen.


    2. Nu ska du i Terminalen navigera till SDK.
    Öppna Terminalen (Applikationer -> Tillbehör -> Terminal). Terminalen startar alltid i din hemmapp så nu måste du navigera till den mapp du packat upp SDK i. Börja med att skriva ls och tryck enter för att lista alla mappar och filer i hemmappen.
    Sedan identifierar du den mapp som du packat upp SDK i (mappar är alltid ljusblå). Skriv cd + så långt av mappnamnet att det inte kan bli misstaget för något annat och tryck sen på tab och enter. I mitt fall hade det blivit cd Te + Tab + enter eftersom Tekniska Saker är den enda mapp som börjar på "Te".

    Fortsätt använda dig av listningskommandot (ls) och byta mapp-kommandot (cd[/COLOR]) tills dess att du befinner dig i mappen "android-sdk-linux_x86". Då ska det stå din-användare@din-dator:~/sökväg-till/den-mapp/där-du-placerat/ditt-SDK/android-sdk-linux_x86/$ innan den blinkade rutan i Terminalen... det är viktigt att raden slutar med "android-sdk-linux_x86", annars befinner du dig inte i rätt mapp.


    3. Nu är det dags att installera nödvändiga verktyg som omnämns lite varstans i guider i forumet och på internet.
    • Skriv cd tools och tryck enter.
    • Skriv ls och tryck enter. Du bör se en körbar fil (som är gula) vid namn android.
    • Skriv ./android och tryck enter.
    • Du får nu upp en ruta med titeln Android AVD and SDK manager". Klicka på Available Packages och klicka på pluset bredvid Android Repository. Jag tänker anta att du inte är utvecklare, annars hade du tagit dig så här långt själv... bocka därför i Android SDK Tools, revision X samt Android SDK Platform-tools, revision X där X är godtycklig siffra. Klicka därefter på knappen Install Selected. När allt är installerat stänger du rutan.


    4. Nu är det dags att få datorn att upptäcka din telefon.
    • Gå tillbaka till Terminalen. Skriv gksudo gedit /etc/udev/rules.d/51-android.rules (och kom ihåg att du kan trycka på tab för att auto-fylla-i... dock kommer det inte funka på sista biten "51-android.rules" eftersom du kommer skapa den filen). Skriv in ditt lösenord.
    • Ett fönster med en tom textruta har nu poppat upp. I den, klistra in följande:
      Kod:
      SUBSYSTEM=="usb", SYSFS{idVendor}=="0fce", MODE="0666"
      Spara och stäng filen.
    • Skriv sudo restart udev
    • Skriv nu cd .. (två punkter, skilda med ett blanksteg).
    • Skriv cd platform- och tryck tab plus enter. Stäng INTE ner Terminalen


      5. Nu ska vi testa att det fungerade.
    • Hämta din telefon och navigera in på Inställningar -> Program -> Utveckling och aktivera USB-felsökning.
    • Sätt i din telefon i datorn. Den ska nu säga något i stil med "USB-felsökning ansluten" (har min på engelska så jag vet inte vad den säger på svenska).
    • Skriv nu i Terminalen ./adb devices. Du ska få svaret:
      List of devices attached
      XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX device

      där X är godtycklig siffra eller bokstav mellan A och F (det som kallas för hexadecimaler). Får du en hög frågetecken istället för hexadecimaler har det inte fungerat... skriv då ett svar så återkommer jag så snart jag kan.



    Memorera sökvägen till den mapp du är i nu med terminalen (dvs ~/någon-mapp/kanske-en-annan-mapp/android-sdk-linux_x86/platform-tools som står innan $ och den blinkade rutan). Kopiera den gärna till en text-fil någonstans.
    Det är i den mappen som ADB finns som används i MÅNGA guider och forum-posts överallt på internet. Du navigerar till den mappen genom att skriva cd ~/någon-mapp/kanske-en-annan-mapp/android-sdk-linux_x86/platform-tools.

    Kom ihåg att ADB på linux alltid används ./adb och inte bara adb som i windows. Detta är viktigt i andra guider som ofta är skrivna för windows.

    Har allt sett bra ut och du följt guiden ska du nu ha SDK installerat och konfigurerat för din telefon.
     
    Last edited: 27 feb 2011
  2. itix

    itix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Man får gärna kopiera, modifiera och använda guiden på forumet eller annanstans. Man kan använda den till andra telefoner/enheter än X10 mini/mini pro också men då gäller andra vendor ID's som ska ersättas i textfältet SUBSYSTEM=="usb", SYSFS{idVendor}=="0fce", MODE="0666"

    Jag bifogar lista på Vendor ID's i denna post.

    Dock tänker jag endast underhålla och supporta denna guide då jag har hårdvara endast för denna.

    Dock skulle jag gärna supporta andra trådar om jag blir tillskickad relevant hårdvara :innocent:
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 26 feb 2011