[ GUIDE ]Ställa in SMSC

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av otto, 1 apr 2011.

  1. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    OBS! Lösning/guide finns post 4​


    Igår vid lunchtid upptäckte jag att det inte längre gick att skicka ut SMS eller MMS (in gick dock bra). Har fipplat lite i *#*#INFO#*#* då jag tycker att telefonen för gärna väljer GSM/GPRS framför 3G (säkert för att spara batteri), och där finns ju även inställningar för SMSC. (WCDMA prefered verkar fungera tillfredsställande för den som vill testa.)
    Minns faktiskt inte, men har säkert tryckt på Refresh på SMSC-knapparna för att se vad de gör, och jag antar att det är då numret blivit bortblåst.

    Chattade med Tele2 igår och fick ett nummer till deras SMSC, även om operatören inte förstod vad jag skulle ha det till. Skrev in det, men fick bara ett error.

    Alla mina gamla telefoner är låsta till Telenor och jag kan inte kolla SIM-kortet där. Finns det någon logisk app/inställning där man kan kolla upp sånt här? Har testat System Information, men ser ingenting som liknar SMSC. Har för mig att på gamla knapp-telefoner finns det någon inställning under typ Meddelande --> Central".
    Alltså vilken info som ligger på SIM-kortet (antar att det är där nr ligger)?

    Fabriksåterställde telefonen i ilska igår kväll (utan resultat), passade även på att från stock gå till CM7 (utan resultat).
     
    Last edited: 14 aug 2011
    söder och windmark gillar detta.
  2. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    I min Defy finns SMSC-inställningen iaf i Wireless & Networks -> Mobile networks -> SMSC Settings
    Comviq använder +46707990001, (kanske samma för Tele2).
     
  3. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Har bara Åtkomstpunktsnamn där. Kan kanske ställa in en för SMSC? Chattade med Tele2 igen, de skulle "förhoppningsvis ringa idag för att ta en felanmälan". Är helt övertygad om att numret bara försvunnit från pga att jag tryckt "Refresh" under "Telefoninfo".

    La in stock 2.3.3 igen dock (CM7 var rätt trist), men med ny kernel (Voodoo). Fick frågan av operatören "Har du uppgraderat mjukvaran?" varpå jag svarade "Öh, ja, det skulle man kunna säga", hon: "Vilken release, kernel och version kör du?" och jag tappade hakan. Skrev in allt hon vill veta och hon sa att de skulle ringa "förhoppningsvis idag".

    Ska testa att stoppa in ett annat simkort också...
     
  4. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    LÖST! Eftersom detta är så in i sjujäklars svårt att leta på skriver jag en ordentlig guide.

    SMSC-numret måste in som PDA Hexadecimal i Android (ref: http://forums.whirlpool.net.au/archive/1623520), alt. måste man programera in vanliga numret i en äldre mobil (som jag inte har). En lista på operatörers SMSC finns på http://smsclist.com/downloads/default.txt


    Om du vill läsa av nummer:
    • Slå *#*#4636#*#* i dialern.
    • Välj Telefoninfo och scrolla längst ner.
    • Tryck på den HÖGRA knappen där det står "Uppdatera" (Refresh på eng. version).
      (Den högra hämtar det aktuella nr, den vänstra ställer in det man skriver in. Detta gäller i alla fall på v.2.3.3. Gäller även 4.0.x.)
    • Gå tillbaka på Tillbaka så ändrar du ingenting.

    Om du vill ändra nummer:
    • Besök http://www.twit88.com/home/utility/sms-pdu-encode-decode, scrolla längst ner till String sms message. Endast SMSC spelar roll.
    • Skriv in ditt SMSC-nummer från listan ovan (inkl +46) och klicka calculate.
    • Gå in i *#*#4636#*#* och gå ner till SMSC. Klicka den HÖGRA Uppdatera (Refresh på eng. version) och nuvarande nummer dyker upp. Kan vara idé att säkerhetskopiera detta.
    • Ta bort alla dessa siffror/bokstäver och ersätt med de 16 första siffrorna/bokstäverna från Hexadecimal PDU Message i länken ovan och klicka på den VÄNSTA Uppdatera (Update på eng. version). Denna knapp verkställer ändringen.
    • Gå till baka med Tillbakaknappen och starta om telefonen.

    Ex:
    Tele2 har +46707990001, vilket blir 07916407970900F1110000910004AA00. Det röda är det aktuella numret som följer med in i SMSC i telefonen.

    Har ni engelska språket är det lättare att skilja på knapparna. I engelska versionen står det Refresh på den HÖGRA, Update på den VÄNSTRA. Det är alltså Refresh ni ska trycka på för att läsa av aktuellt nummer, Update uppdaterar det ni skriver in. Detta verkar ha fallit bort i översättningen...

    Jag antar att jag helt enkelt klickat på den vänstra knappen när jag varit där inne och testat lite... därmed "nollställt"...
     
    Last edited: 2 jan 2012
    deadmau5, addelot, _simba_ och 7 andra gillar detta.
  5. dobber81

    dobber81 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Stort tack för denna guide! Jag lyckades också klicka på uppdatera till vänster innan den till höger..
    Kan upplysa om att Telenors smsc heter "07916407970900F1" på PDU-språk.. Så att nästa person slipper leta :)
     
  6. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Perfekt, det tog som sagt ett tag att hitta... :)
     
  7. hellhaunter

    hellhaunter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    OJOJ , jag vart också frustrerad över att lyckats trycka på update innan refresh,

    Kollade på en annan tele på refresh och där visades inte smsc i hex (SE ARC)

    Telias SMSC är +46705008999

    vilket blir 07916407058099F9

    Funkar KANON nu TACKAR!!!
     
    otto gillar detta.
  8. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Tusen tack för denna guide, fattade inte varför GOSMS slutade skicka mess men stock fungerade, nu funkar det
     
    otto gillar detta.
  9. Astrakan

    Astrakan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är det nån som har Halebops SMSC nummer? Har gjort mängder med sökningar men hittar ingenting.

    Ska man kanske använda Telias SMSC nummer? Halebop använder ju en annan APN server än Telia, så jag tänkte att SMSC nummret kanske också var annorlunda.

    Skulle verkligen uppskatta ett svar eller en pekning i rätt riktning. Tack.
     
  10. Jassob

    Jassob Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Halebop-användare använder Telias SMSC nummer :)
    Hade själv detta problem och provade, det funkar hittills :)
     
    Astrakan gillar detta.
  11. Astrakan

    Astrakan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svaret. Det uppskattas.
     
  12. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Fattar inte, varför kan jag inte fylla i SMSC på min Nexus S?

    Jag startar INFO, skriver in det numret TELIA har som någon postade, och trycker på VÄNSTRA uppdatera... Om jag backar tillbaka och går in igen, så är det helt blankt där.. FÅr verkligen inte iväg några sms öht :(

    Edit: Jahaaa, man måste skriva in, trycka på Vänstra "Uppdatera" och sedan höger "Uppdatera", för att verkställa typ..
     
    Last edited: 5 aug 2011
  13. Trident

    Trident Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hm, när jag kör in Tele2 Hex får jag update error :(

    Är sjukt irreterad över MMS strulet. När jag lägger in +46707990001 så tar den in numret men inte när jag gjort om den som Hex
     
  14. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Trycker du på rätt knappar? Alltså högra resp. vänstre Uppdatera. Ställ in telefonen på engelska så är det betydligt lättare, då heter knapparna olika. +46707990001 säger telefonen ingenting, du måste göra om till hex enligt guiden.
     
    JwK gillar detta.
  15. Trident

    Trident Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag trycker på refresh först och sedan efter jag lagt in HEX koden update. Jag har Engelskt språk i mobilen.

    Testade nu igen och samma sak. update error

    Jag la in denna HEX 07916407970900F1
     
  16. Zawaq

    Zawaq Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S22
    ROM:
    Stock
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Tack för guiden!
    Men det ska väl vara: *#*#4636#*#*?

    Här finns en till PDU-koverterare om twit88 skulle gå ned. rednaxela :: Javascript PDU Converter for GSM SMS

    Fick inte det att funka till telenor.
    Telenors SMSC-nummer är +46708000708 vilket blir 07916407080007F8 på "PDU-språk". ;)
     
  17. dobber81

    dobber81 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Mycket hemligt, när jag convertar nu så får jag samma resultat som du. Dock är jag relativt säker på att jag fick det andra resultatet att fungera när jag skrev posten :) Kan man konvertera baklänges tro? :)

    Edit: jag convertade min rad åt andra hållet och fick fram tele2 comviq-numret. Jag måste ha plockat det, när jag skrev posten, av misstag :P
     
    Last edited: 2 jan 2012
  18. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Stämmer :) Slarvigt. Ändrat!
     
  19. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Här är en till klåfingrig nybörjare som fick hjälp av denna guide... Tack! :-)
     
  20. barky

    barky Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack tack! Lyckades ändra SMSC för mitt Maltesiska Vodafone kort!