Guide - Svensk ordlista till Swype (motorla Defy)

Diskussion i 'Defy/Defy+' startad av krstec, 22 dec 2010.

  1. krstec

    krstec Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej, efter att ha läst runt lite och blivit god vän av swype så har jag kommit på ett ganska så bra sätt att fixa svensk ordlista i swype.



    - Ställ om swype till ett valfrit språk (som du vill "förstöra", det vill säga som du kommer att stoppa in massa svenska ord på, italienska funkar bra för mig då det är olikt svenska och jag då sällan får italienska träffar. Använd inte engelska då det inte går att skriva i utan det blir alltid I)

    - Ladda ner denna text fil till mobilen http://www.easy-share.com/1913361273/tset.txt Denna text fil har jag gjort genom att använda wiktionary och göteborgs universitets ordlista för de mest vanligaste använda orden i det svenska språket, (klippt och klistrat helt enkelt bara) Det är långt från alla ord men några x antal tusen ord i listan. Det finns även de vanligaste svenska förnamnen med

    - Öppna denna text fil i en text editor i mobilen, sedan håll in länge på texten så att den blir röd och du får up markerings alternativ, välj nu sellect all...

    - Efter du har gjort detta, tryck nu på swype knappen på tangentbordet, dvs knappen med handen och det blåa strecket på..

    - "Vipps" så börjar swype nu att läsa in de orden som du har markerat, observera att detta kan ta några sekunder/min och att vissa ord med accenter kankse inte går in.

    Om någon har/hittar en bättre text fil med svenska ord så ladda gärna upp denna, hade svårt att hitta en lista där man även får med böjningar i tempus av orden etc... Listan baserar sig på de frekventaste använda orden på internet och i svensk press.
    Skall tilläggas att detta bör fungera för alla android mobiler därtill inte bara motorla defy, swype går nu fritt att ladda ner som beta från deras hemsida sedan någon dag tillbaka nämligen också...

    Lycka till....
     
    Last edited: 22 dec 2010
    StrangeC och enorlin gillar detta.
  2. StrangeC

    StrangeC Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för tipset. Jag har precis fått över filen till min telefon och tror att jag fick själva inlärningen att fungera. Nu gäller det bara att lära sig att "swypa"...:)
     
  3. Perlisch

    Perlisch Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2011
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

    Kan ju tacka för en väldigt bra guide. Tänkte se om du vet vart/om man kan få tag o ett svenskt swype tangentbord till defyn? Kan bli lite förvirrande när man skrivit på tangentbordet på jobbet sen ska man swypa åä på a t.ex. Men om det inte finns så är det lätt värt det för det är så himla smidigt.
     
  4. Anderoid

    Anderoid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag måste också säga tack för en bra guide.
    Men jag är tyvärr inte riktigt nöjd med hur det fungerar, har försökt få in en bättre ordlista med böjningar mm. Efter lite googlande och meckande har jag lyckats få ut en ren textfil ur DSSO som är en open source-ordlista som ligger till grund för stavningskontrollen i bland annat Open Office och Firefox.
    Listan består av ca 72 000 ord vilket blir en textfil på ca 1 Mb. Jag lyckades inte öppna den med Dropbox texteditor, men testade Jota Text Editor, som fixade det. Jag tycker det är svårt att veta om Swype lagrar orden, man får ingen feedback när man markerar>swypeknappen. Jag har bara precis testat att lägga in DSSO i min italienska ordlista men störs av hur de italienska orden verkar prioriteras.
    Det ultimata (i väntan på en riktig svensk version med svenskt tgb) vore om man kunde radera hela den inbyggda ordlistan i t.ex. italienska. Vet inte om man skulle kunna göra det på något enkelt sätt?

    Om någon är intresserad av att testa med DSSO-filen, hojta.
     
  5. krstec

    krstec Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Aha, skall försöka testa denna ordlista senare ikväll! Den verkar vara precis det jag letade en gång i tiden, tack!. Jag håller med om att det är lite knepigt att veta om den accepterat/minns alla orden eller inte, när man söker på nätet hittar man bara spontant att det inte finns någon max begränsning på antal ord man kan stoppa in i swype men det tvivlar jag nog på :-)

    Jag har inte sätt heller att det finns något sätt att ändra tangentbordslayouten på swype tangentbordet, så man får nog lära sig att å ä är a och ö är o helt enkelt tyvär.
    Däremot vad jag har gjort för att få lite bättre prestanda på swype och slippa de otroligt irriterande popupsen när man väljer ett ord som inte ligger först i swypes rekommenderade ordlista är att jag har rotat telefonen och tagit bort orginal swype som följer med från motorola. Istället har jag installerat den senaste officiella beta versionen av swype som är en version några månader nyare än den som kommer original med telefonen. Nu slipper jag därmed också dessa ständiga popups, och det är guld värt!!:P


     
  6. heglen

    heglen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Jag har svenskt tangentbord och svensk ordlista. Fråga mig inte hur, men så är det. Jag kan vid tillfälle försöka få ut och dela med mig, men det kommer dröja åtminstone ett par veckor.

    Sent from my MB525 using Tapatalk
     
  7. pomah

    pomah Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Originial Motorola? Var köpte du den? Vilken version av mjukvaran har du?
     
  8. krstec

    krstec Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hehe

    Ja om du har fått tag på en prerelease svensk defy så låter det ju toppen, eller så har du kanske lyckats fixa fram en skandinavisk version av swype?! Oavsett vad hur så hoppas jag du delar med dig :-)


     
  9. krstec

    krstec Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Swype Scandinavian, swype svenska med svenkst tangentbord

    Efter tipset från strangec där så leta jag runt lite och hitta en version av swype skandinavisk. Apkn går att ladda ner från http://rapidshare.com/#!download|788dt|437768117|Swype_2_15_56_14_Scandinavian.apk|5248 .

    För att kunna installera denna swype version måste först den medföljande versionen i telefonen raderas. Detta kan bara göras genom att roota telefonen först, för metod see vidare på XDA hur detta görs.

    Visserligen får man å ä ö tangenter med denna versionen men skall erkännas att swype tycker jag går ganska långsamt nu jämfört med tidigare, men kankse värt att testa ändå. Det bör ju finnas en nyare variant av denna med kan man ju dock tro någonstans därute...
     
  10. heglen

    heglen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Njae, jag har lagt in jboogies rom från xda, och där fanns det. Versionsnr 2.23.65.17456.
    Kan det ha att göra med FroYo?

    Sent from my MB525 using Tapatalk