Kort svar:
- Slumpen
Längre svar:
(vi håller oss till processorer här, men samma sak gäller delar i en växellåda till en bil, cykelhjul, borrmaskiner, de kanelbullar jag säljer till intresserade kunder i Barcelona med omnejd, och i stort sett allt annat som människan - och naturen - tillverkar)
- De tillverkningsprocesser som processorer och andra viktiga komponenter har måste ha en viss acceptabel "felmarginal" att hålla sig inom för att det alls skall vara möjligt att tillverka en produkt som vi i slutänden har råd att köpa. Det finns helt enkelt inte teknik för att göra en större serie processorer helt identiska och ändå få ett slutpris som gemene man är beredd att betala. Du kan ha en serie chip som på grund av små skillnader i tillverkningsprocessen tål lite mer spänning än en annan, du kan ha en serie som tål lite mindre. Ibland spelar själva verktygen i denna tillverkning in, ibland är det "renheten" hos råvaran, och ibland spelar säkert lite "mänsklig faktor" in.
Resultatet testas sedan, och beroende på hur bra processorn presterar kanske den blir såld som en 800Mhz, 850Mhz, 900Mhz eller en 1Ghz-processor (jag slänger med siffror här - jag vet. Det är för att få till någon slags exempel) Jag vet att jag någon gång fått berättat för mig att en del processorer med olika klockfrekvens kommer från samma serie, samma tillverkning, men beroende på hur de sköter sig vid tester så får de olika "rating".
Lägg sedan till det faktum att det inte bara är processorn som är viktig för hur bra din platta fungerar och skillnaden mellan en platta och en annan blir ännu större. Och de enda krav vi egentligen kan ställa på dem är att de håller för det de sålts för - allt annat är bonus.
Detta är något vi ser väldigt mycket av när det handlar om datorer. Jag tror till exempel att om du tittar på ett par, tre olika processorer i en specifik serie (säg Intel i5 till exempel - som finns med benämningarna i5 2300, i5 2400, i5 2500 med en klockfrekvens på mellan 2,8Ghz - 3,30Ghz) så tror jag inte att det är helt omöjligt att dessa tre ursprungligen kommer från samma tillverkning, och att de fått sin rating beroende på hur de presterat vid tester i fabrik - tester som antagligen är långt mer petiga än vad vi själva som slutanvändare är. Detta blir då också svaret på varför du kanske kan köpa en i5 2300, klocka skiten ur den och nå långt mycket längre än din polare gör som köpt sig en i5 2400 - på grund av någon skillnad som Intel i sina tester tyckt gjort att den ska säljas som långsammare än den skulle kunna vara.
Var det inte dessutom så att det fanns ett par serier AMD-processorer (till datorer) som egentligen var 4-kärniga, men att en (eller var det två?) kärna/kärnor "stängts av" innan de lämnade fabrik för att sedan säljas som något annat just för att inte alla kärnor höll måttet?
Anledningarna till att det blir skillnader i tillverkningen är säker många fler än jag någonsin kommer begripa eller kunna förklara, (Annan bra fråga - Varför lever någon 5 år längre än grannen?) men jag minns när jag sommarjobbade i tillverkningen av delar till Volvos växellådor, och hade en micrometer som jag mätte stickprover med för att se om de verktyg som stod för själva tillverkningen behövde justeras eller inte. Även där hade jag ett "spann" att hålla mig inom, och beroende på var i detta spann en specifik del höll sig kanske (eller inte) slutresultatet gjorde att just en växellåda levde lite längre, och var lite enklare att växla med än den som satt i nästa bil i serien. Två olika växellådor - båda fullt fungerande, men med obetydliga skillnader i dess egenskaper i förhållande till många års drift.
Last edited: Oct 31, 2011