Gummisnodden på simkortshållaren, vad är den för?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Anonym555, 23 sept 2023.

  1. Anonym555

    Anonym555 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2021
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    8
    Alltså, säljs grejer på den svenska marknaden är de ju kontrollerade även om "de är från samma land som Xiaomi". Wish och såna sidors produkter är inte kontrollerade/reglerade enligt EU-standard.
     
  2. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    967
    Mottagna gillanden:
    1 564
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Massor av importerade varor är inte kontrollerade alls. Vet inte riktigt var du fått det ifrån. Har sålts många livsfarliga produkter i Sverige sedan vi gick med i EU och övergick till övergripande regelverk, istället för att varje land bestämde för sig självt. Globaliseringen och frihandeln gör sitt till.

    Är du gammal som jag så minns du tiderna när alla elprodukter var tvungna att S-märkas för att få säljas på svenska marknaden. Så är det inte längre. Idag har vi främst CE-märkningen som bara är ett egenkontrollsystem där tillverkaren lovar att varan uppfyller reglerna, men ingen kontrollerar mer än om det sker olyckor eller stickprovskontroller ibland (som t ex gifter i leksaker där man direkt hittade produkter som inte alls uppfyllde lagstiftningen eller EU:s regelverk).

    Det enda som skiljer när du köper från Wish eller t ex Kjell och Company är att du kanske får en trygghetskänsla om du litar på att det svenska företaget inte köper in skit. Enligt min uppfattning är det en falsk säkerhet. Inget slog kraven som fanns förr i tiden, de var tvingande och inget fick säljas innan det var kontrollerat. Det var dyrt och långsamt, men kontrollerna gjordes utan undantag.

    Se bara på vårt grannland i Norge. Easee tog fram en elbilsladdare som de lovade uppfyllde många olika viktiga säkerhetskrav. Många såldes och installerades. När Elsäkerhetsverket i efterhand gjorde undersökningar av ett antal laddare visade det sig att ett antal regelverk inte hade följts trots att tillverkaren påstod det. Laddaren fick därför, i efterhand när redan massor sålts och monterats, säljförbud.
     
    drzap och Kristy gillar detta.
  3. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 657
    Mottagna gillanden:
    2 930

    MINA ENHETER

    Riktigt så svart lär vitt är det nog inte. Lär ha slinkit igenom både ett och annat förr i tiden oxå.
     
  4. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    967
    Mottagna gillanden:
    1 564
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Ingenting är svart eller vitt, men menar du att tillverkarens försäkran övertygar dig lika mycket som ett oberoende testinstitut?

    Det jag främst svarade på var övertygelsen från trådskaparen att allt testas som säljs i Sverige och att det skulle vara säkrare att köpa en o-ring här istället för via någon kinesisk sida.
     
    trjberg gillar detta.
  5. Anonym555

    Anonym555 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2021
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    8
    Visst att det kan bli fel ibland. Men givetvis är det säkrare att köpa produkter från en svensk butik än direkt från t.ex. Wish. Saker från såna sidor är oftast tillverkade så billigt som möjligt av barn eller vuxna i fattiga förhållanden, givetvis kan man förvänta sig gifter i dessa produkter. Är väl mycket av sådana skandaler i Kina, och utan en europeisk importör som tar ansvar för att filtrera bort de värsta produkterna, så tar man nog helt klart en risk i alla fall. Sverige och EU har kemikalielagstiftning av en anledning, men dessa produkter smiter förbi båda. Kinas lagstiftning är i princip obefintlig.