Hackig scroll i Galaxy S8 - normalt beteende?

Diskussion i 'Galaxy S8 - Allmänt' startad av Hazelberg, 3 dec 2017.

Taggar:
  1. Hazelberg

    Hazelberg Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2017
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    7
    *Lösning tillagd längst ner i detta inlägg*

    Hej!

    Köpte en S8 under Black Friday som jag nu börjat använda. Något jag stör mig enormt på är att scrollen inte är mjuk, det är oerhört stor skillnad på mjukhet mellan S8 och min 3 år gamla Kinamobil som kostade 1300 kr vid inköp. Hur kan S8 vara så mycket sämre? Det gäller framför allt Chrome, men scrollen är mycket sämre än förväntat i alla appar.

    Det märks tydligast när man scrollar på en sida med fingret kvar på skärmen. Det ser ut som om den bara uppdaterar fingrets position kanske 10 ggr per sekund, så att det blir små små hopp mellan varje rullning. Så är inte fallet på min gamla skräpmobil, den scrollar helt mjukt.

    Är det så Samsungs mjukvara är helt enkelt?

    Tack på förhand för hjälp!

    Edit lösning: Hittade boven efter att ha googlat runt lite. Tydligen skapar vissa appar som har accessibility service aktiverat i inställningarna just detta problem. Stängde av en efter en och kunde på så vis få koll på vilken det var. Crisis averted. :)
     
    Last edited: 5 dec 2017
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur är det om du testar i Samsungs webbläsare. Är problemet lika påtagligt som i Chrome där?
     
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Upplevde att min var så I början men att det försvann efter några dagars användning. Har inte alls reagerat på det sen dess, vet dock inte om det har med att göra att jag kör Nova Launcher, hur som helst ser jag inga hack nu för tiden.
     
    bernard gillar detta.
  4. Hazelberg

    Hazelberg Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2017
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    7
    Har inaktiverat den, men provade lite mer noga nu i andra appar och det är samma problem över allt. I Novas app-drawer och desktop, i telefonens inställningar etc. Alltid lite stuttering när jag drar med fingret.

    Jag har haft mobilen i ca en vecka och inte märkt någon förbätting. Kör också på Nova Launcher.
     
  5. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Ingenting jag känner igen heller. Märker inga hopp. Jag kan hålla ned fingret och skrolla slow motion om jag nu det vill så inga problem med uppdatering av fingrets positon heller.
    Dock i nova launchers kan det dock ibland bli lite hackigt när jag skrollar ner i app drawern men är även så på min Huawei med nova.

    Har du på något skärmskydd möjligen?

    Edit. Märker faktiskt lite hopp ibland när jag försöker skrolla i slowmotion... dock tror jag att det är för mitt finger darrar till ibland :)
     
    Last edited: 3 dec 2017
  6. Hazelberg

    Hazelberg Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2017
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    7
    Inget skärmskydd nej. Vad konstigt, undrar om det är hårdvara eller mjukvara som spökar då. Har precis fått till allt som jag ville, så gör inte gärna en fabriksåterställning...
     
    bernard gillar detta.
  7. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Vissa märker det inte och vissa märker det. Samsungs mjukvara är väldigt tungrodd än. Det var mycket värre förut men har inte blivit riktigt topp ännu, tyvärr.
     
    sunemangs gillar detta.
  8. Hazelberg

    Hazelberg Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2017
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    7
    Befarade att det var Lagwiz som var i farten. Om det är så är det ju under all kritik.

    Att en svindyr premium-mobil inte kan scrolla lika mjukt som en gammal kinesisk budget-lur är ju katastrof. :(
     
  9. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Kanske har det med hur du skrollar eller hur hårt du håller ner fingret då du van med att använda den kinaluren i 3år?

    Eventuellt ändra känsligheten på hemknappen. Läste att vissa tycker det ändrar skärmens känslighet också.( Gällde dock Note8)

    Finns systemtest som du kan göra så du vet att skärmen registrerat alla rörelser också.
    Vill bara utesluta att det inte är något problem med din telefon innan vi bara säger att det är laggwiz

    Att människor kan uppfatta att det laggar till ibland av olika anledningar kan jag nog förstå, detta händer dock ibland i de flesta mobiler jag använder även om det kanske händer oftare på min Samsung.
    Men att det ska hoppa konstant när man scrollar i alla appar och även inställningar har jag svårt att tänka mig.
    Men samtidigt om du upplever det så kan du ju sälja den och köpa en billigare och spara pengar ju, ingen idé att använda en lur du stör dig på heller. :)
    Finns många bra billigare mobiler nu och de är mycket bättre än de billiga mobilerna för 3 år sedan.

    Om skärmen är känsligare uppfattar jag det dock som tvärtom att det kan hacka till ibland då den uppfattar rörelser mer om man inte håller fingret stabilt när man skrollar väldigt sakta.
    Jag har dock ganska darriga fingrar också :o
     
    Last edited by a moderator: 3 dec 2017
    Kristy gillar detta.
  10. ozzy

    ozzy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    261

    MINA ENHETER

    Upplever exakt samma. Min gamla Oneplus 3 hade extremt mkt mer smooth scroll.
     
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    jag skulle byta launcher så slipper du mkt av det dagliga microlagget.
     
  12. ozzy

    ozzy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    261

    MINA ENHETER

    I mitt fall är launcher bytt och värst lagg är det i större webbsidor i Chrome.
     
  13. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Verkar märkligt detta. Android är ju aldrig helt laggfritt men att den ska vara värre än en 1300kronorsmobil låter ju absurt.
    Min Note8 flyter faktiskt bättre än min Nexus 6P, ja Chrome har jag skrotat och kör i stället Samsungs browser men det gjorde jag även på Nexusen. Tycker Chrome är värdelös.
    Kör för övrigt Nova även jag.
     
  14. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Chrome Dev hackar mycket på min Note8, vanliga Chrome fungerar mycket bättre men är ändå inte alls lika smooth som Samsungs browser.
    Upplever samma sak på andra telefoner också.
     
    _z_ gillar detta.
  15. Hazelberg

    Hazelberg Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2017
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    7
    Hittade boven efter att ha googlat runt lite. Tydligen skapar vissa appar som har accessibility service aktiverat i inställningarna just detta problem. Stängde av en efter en och kunde på så vis få koll på vilken det var. Crisis averted. :)

    Testade även Samsungs webbläsare, och det verkar stämma att den har bättre flyt. Kanske får köra på den, hoppas bara att deras lösning för att integrera med desktop är bra.
     
    _z_, dannejanne, OneBlue och 1 annan gillar detta.
  16. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Vilken var det?

    Använder du Chrome på desktop så finns det ett tillägg för att synka bokmärken med Samsungs webbläsare.
    https://chrome.google.com/webstore/detail/samsung-internet/epejdmjgfibjaffbmojllapapjejipkh
     
    Kristy och Hazelberg gillar detta.
  17. Hazelberg

    Hazelberg Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2017
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    7
    I mitt fall var et var en app som heter AutoInput, som har en automatisk funktion för "dismiss keyguard" när enheten är upplåst. Dvs att den direkt hoppar till hemskärmen istället för att kräva en swipe upp.

    På XDA där jag hittade lösningen var det någon annan app med accessibility service som orsakat problemet.
     
    psp123 gillar detta.
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Accessibility Services kan påverka prestandan runtom i gränssittet markant. Fick samma problem med min S8+ när jag hade en och körde app för att ändra Bixby-knappen. Alla apparna påverkade prestandan negativt.

    Det var likadant på min Honor 8 Pro när jag skulle köra en "Rounder Corner" app som imiterar lite rundade hörn. Det påverkade prestandan i mitt notifikationsfält märkbart ibland så kunde inte köra såna appar heller. Vet inte varför det ska påverka så mycket men det är väl något som ligger och gror i bakgrunden icke alltför optimerat eller något likande.
     
    psp123, Kristy och Hazelberg gillar detta.
  19. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ja Samsungs browser är bäst av alla jag testat, rekommenderas verkligen.
     
    psp123 gillar detta.
  20. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ja den har bättre flyt på alla androider, har aldrig förstått att folk orkar med Chrome och dess gräsliga gränssnitt.