Fråga: Hade tidigare unlocked bootloader?

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av Keepan, 13 maj 2014.

  1. Keepan

    Keepan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2013
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Rätt säker på att jag tidigare hade UB då jag hade superuser och root på min Z men blev av med det iom. senaste uppdateringen via PC companion.

    Nu när jag igen vill installera custom rom och jag går in under service menyn och kikar så står där: Allowed unlock bootloader: No

    Och efter ha googat runt lite så verkar jag körd, går inte att på något sätt låsa upp den och där försvinner mina möjligheter att köra custom rom och root. Fortfarande nybörjare på detta så frågar er om jag har förstått allt rätt?

    Mvh,
     
  2. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Man behöver inte ha upplåst bootloader för att köra en annan ROM så länge den är byggd på stock (Sony UX). Root kräver inte heller UB men för att köra en AOSP-baserad ROM krävs en annan kernel vilket kräver UB.

    UB borde dock inte försvinna i och med att du uppdaterar mjukvaran, säker på att du hade UB?
     
  3. Keepan

    Keepan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2013
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Som sagt inte säker på att jag hade UB men jag hade custom ROM iaf från existenz på xda-forumet och det antar jag inte var något stock rom?
     
  4. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    ExistenzROM (eller vad den heter, har ingen Z själv) är stock/Sony baserad så jag tror inte det kräver någon UB.
     
  5. Keepan

    Keepan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2013
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok, men kan inte längre installera ClockWorkMod eller nån annan dualrecovery så går ju inte att installera något?

    EDIT: hitta nu ClockWorkMod för låsta bootloaders så ska prova men lite förvirrande när den kräver root?
    EDIT2: Lyckades inte installera den heller
     
    Last edited: 13 maj 2014
  6. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    För att roota måste du gå tillbaka till en gammal FW, roota den och därefter installera någon av de färdigt rootade nyare FW som finns på XDA.
    Nyaste FW kan ej rootas direkt på luren.