Fråga: Häva köp?

Discussion in 'Galaxy S4 - Allmänt' started by Whrizler, Aug 13, 2013.

1. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Är du inte läskunnig? Det är mellan dig och butiken och läser du lagen så ser du att man har rätt att häva.

Att butiken sedan kör en egen hävning av produkt gentemot tillverkaren (eller importören) är något som enbart är mellan dem och deras egna avtal. Det är självklart att butiken också vill ha tillbaka sina pengar för en defekt produkt.

Det finns inget att diskutera, lagen är t.ex mellan en privatperson och en butik (näringsidkare). Det står klart och tydligen att man får häva köpet om det är av väsentlig betydelse. Vad tror du annars:
    betyder? Är inte köparen en person som köper en telefon?

Läser du hela lagen så finns det även regler hur vanliga fel ska skötas, dvs omleverans eller åtgärdning genom lagning. Men det är klart många tror sig kunna för man inte stött på någon som kan. Och butiken vill inte bli av med några pengar heller, att lägga sig direkt när någon klagar skulle inte leda till något bra. Andra exempel kring företag som har samma strategi: Lufthansa, SAS, Siba. Och detta trots att man (läs du) har lagen på sin(läs sin) sida.

Om svenskan på notisum är för jobbig för att läsa så kolla in sida 6.
    http://www.konsumentverket.se/Globa...kument/konsumentkoplagen_broschyr_A4_2007.pdf
    Så hur kan du hävda att man inte får det? Det står i lagen.

2. mixxno

mixxno Adult Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Det är bra!

3. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Det står också:
    Om det är fel på din vara kan du kostnadsfritt:

kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
    kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
    kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
    häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
    hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.

Säljaren har rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om det kan ske inom skälig tid och utan extra besvär för dig.

Visst, om man orkar köra ARN om företaget krånglar. Det gällde Phone house för mig del och att vara utan telefon medan jag klagade till ARN hade tagit ett par tre månader.
    Får man dessutom tillgång till lånetelefon så räknas det inte som lika olägligt.
    Det står inte ens i lagen hur många rearationsförsök de har utan det kan bedömas olika beroende på vilken vara det handlar om. Det tolkas oftast som tredje gången gillt men precis som reparationstid så finns det inte lagstiftat om "tredjegången"

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Som sagt så får man alltså häva som du nämner nu. Det som tidigare nämndes var att man inte alls fick häva, vilket är inkorrekt och det verkar fler förstå nu. Bra.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2