[Halebop] Feedback, täckning osv

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av teal, 19 mar 2014.

  1. teal

    teal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    299
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Hej på er alla som kan tänkas läsa detta. Jag är i behov av hjälp då jag tänkt, för första gången, att skaffa en telefon med bundet abonnemang. har kollat och valde till slut halebop rubbet.

    De ska ju ha väldigt bra täckning då de använder sig av telias nät men nu har jag blivit tveksam då jag läser diverse kommentarer och bedömningar att deras nät är skit. Samtal bryts, långsamma hastigheter på surf etc.

    Hur har ni som använder halebop upplevt detta? Är det någon som har bra/dåliga erfarenheter?
    Bor i Örebro och vistas i prinip aldrig utanför städer utan det är mest örebro, stockholm, göteborg etc. så om det bara strulat ute i skogen eller på landsbygden så är det väl inget som direkt stör mig. Men överlag är jag lite orolig för att det inte ska vara så bra som det verkar.

    Tusen tack på förhand!
     
  2. HoardingDragon

    HoardingDragon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2014
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Platta:
    Ipad Air 3rd Gen
    Platta 2:
    nVidia Shield Tablet k1
    Generellt brukar det sägas (här på swedroid) att Telias 2G-täckning är den bästa, men att de verkligen ligger efter i 3G och 4G.

    Jag har väl åsikten att folk ju överdriver effekten av detta, men det är absolut något att ha i åtanke.
    Jag känner inte att halebop är något för mig, men de vänner jag har är nöjda.

    nexus 4, Tapatalk
     
    teal gillar detta.
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hej,

    min uppfattning av Telias mobilnät är att deras samtalstäckning är överlägsen. Deras 3G-täckning lämnar däremot mycket att önska.

    Många hål och ganska bristfällig 3G-täckning i städer, framförallt inomhus. På flera ställen är det fortfarande överbelastat.

    Samtalstäckningen, 2G-nätet, är däremot bra och ger bra täckning. Surfa går att göra men det går riktigt segt.

    Nu vet jag inte vilken telefon du väljer, men om det är en 4G-telefon så har Telia också dålig inomhustäckning för 4G, åtminstone i Uppsala, detta då de endast bygger 4G på en hög frekvens i städerna. Att enbart bygga ett nät på en hög frekvens erbjuder operatören att kunna ha bra kapacitet - men täckningen blir lidande eftersom det lätt störs ut av väggar osv. De andra operatörerna har både en låg och hög frekvens i städer då de vill erbjuda bra inomhustäckning samt hög kapacitet för de som får bra täckning med den högre frekvensen.

    Hos Tre och Telenor samt Tele2 så har den en låg frekvens som grund som de sedan kompletterar med en hög frekvens i städer och på ställen där extra kapacitet behövs. Telia kör med en annan taktik.

    Personligen hade jag inte valt Telias nät för att ha i en smartphone där surf är viktigt tillsammans med att alla tjänster fungerar bra - men däremot hade jag valt Telias nät i en telefon som främst kommer att användas för samtal.



    Skickat från min iPhone 5s.
     
    teal gillar detta.
  4. teal

    teal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    299
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER


    Tusen tack för hjälpen : ) Jag beställde en z2 men då kanske man ska se över sitt val då eftersom surfen är i princip det jag använder på en telefon. Kollar nu på kontoret och när jag surfar så har jag h+ och tycker att det flyter på ganska så bra..hemma har jag ju wifi så inte direkt beroende av det då. Kanske inte är så stor roll för mig ändå, det viktigaste är ju att det fungerar väldigt väl och inte dör under långa stunder :)
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Självklart kan Telias nät fungera bra för dig - men utifrån min egna erfarenhet, kompisar och vad man kan läsa på många ställen så är det ganska genomgående så att upplevelsen av Telias datanät inte är speciellt bra.

    Om du bryr dig mest om hur det är på ditt kontor eller i ditt hem, så är det kanske så att Telias nät fungera bra. Men ser man mer på helheten kan jag inte rekommendera Telia.

    Om du vill testa något annat, så kan du ju alltid beställa kontantkort från de andra operatörerna. Det är då dessa du behöver:
    Tre 3G och 4G
    Här köper du ett Bredband kontant, ett modem ingår men det behöver du ju inte egentligen: http://www.kjell.com/sortiment/dato...artpaket/3-kontant-bredband-startpaket-p94800
    Simkortet sätter du in i din telefon och kan testa surfen. Du kan inte ringa med det simkortet.

    Telenor 2G, 3G och 4G samt Tele2 2G och 4G
    Ett gratis prova på paket http://www.telenor.se/privat/kampanj/prova-pa-paket.html

    Telia 2G, 3G och 4G samt Tele2 3G
    Samma kort du har idag borde fungera till det. Alternativt om du beställer något från halebop!
     
    teal gillar detta.
  6. teal

    teal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    299
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Jag är otroligt tacksam över din hjälp :) Jag har kanske levt lite efter ignorance is blizz och varit nöjd med telia men nu kanske man ska se sig om efter annat. Ska kika in tele2 och telenor och se om de har bra erbjudanden eller om man helt enkelt ska köpa telefonen kontant och sen överväga ett nytt abonnemang!
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Om du köper din telefon kontant, så kan du ju lätt byta. Tre har ju hallon, Tele2 har Comviq och Telenor har Vimla. Dessa tre har ingen bindningstid eller uppsägningstid, så det är ju lätt att byta! :)


    Skickat från min iPhone 5s.