Tips: Halebop inför spar av mobilsurf till nästa månad ..

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av night77, 17 sept 2016.

  1. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
  2. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Så har man 1GB surf så kan man spara totalt 1GB surf? Fail på det.
     
    6150 gillar detta.
  3. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    @mobilapan@mobilapan jag håller med att effekten blir väldigt liten, Vimlas deal "spara data" är ju oändligt mycket bättre. Men det är ju bra att Halebop iaf förbättrar sitt erbjudande.
     
  4. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Tycker det är otydligt från Halebop vad som gäller, vad menar de med att man kan spara den mängd data man inte använder till nästkommande månad?

    Om jag har 6GB per månad och har konsumerat 3GB .. Sparas de till nästkommande månad? Men då har jag fortfarande 6GB väl i början av månaden .. blir det totalt 9GB ?
     
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Är inte så säker på att formuleringen avser maxpott. Jag tolkar det som att man bara får spara den surf som ingår i abonnemanget, inte eventuellt extrasurf man köpt.
    Menenda sättet att bli säker är nog att be Halebop förtydliga.
     
  6. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Med tanke på hur Halebop har saboterat sin egen hemsida och strulat till det för an massa gamla kunder, så skulle jag nog inte lita på Halebop. Nånting grundläggande verkar ha gått snett i deras organisation.

    Jag satsar mycket hellre på Vimla, som just nu verkar vara raka motsatsen mot Halebop, vad gäller kundhantering. Vimla försöker lyssna på kunder, medans Halebop med glädje kastar ut sina gamla kunder.
     
  7. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Håller med! Vimlas erbjudande verkar klart bättre. Använder dem själv.

    Uselt nät dock. 4G är nåt galet överbelastat i städerna.
     
    6150 och night77 gillar detta.
  8. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Nja, sedan Telenor/Vimla aktiverat 4g+ så är det problemet helt obefintligt enligt mig iaf där 4g+ finns. Men jag håller med att ifall man har en telefon utan 4g+ så är det riktigt trångt i 4g-näten stundtals och betydligt snabbare att köra på 3G då.
     
  9. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Är det trångt i 4G-näten så hjälper inte CA värst mycket eftersom lasten ändå fördelas mellan banden. Två band har man alltså inte mycket för om båda är lika nedlastade (även om hastigheten förstås ökar något).

    Jag tror mer på övergripande kapacitetsförstärkningar i samband med 4G+ i så fall.

    Var använder du din mobil nånstans? Jag jobbar i kungsängen, Stockholm och där är prestandan skrattretande med N4M. Det blir typ 3 Mbit dagtid. Telenors 3G-nät är inte heller mycket att ha ärligt talat. 3GIS är dock helt ok, men det finns ju tyvärr inte i Stockholm..

    Det känns som att tre varit rätt drivande i 3GIS. Annars hade inte Telenor haft sämre 3G i Stockholm än utanför..
     
  10. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Halebop får nog förtydliga men jag förstår det så här.

    Om du har Rubbet 6 GB och gör av med 2 GB en månad så sparas 4 GB till nästa månad och du har 6 GB + 4 GB i "potten". Om du gör av med 2 GB även nästa månad kommer din "pott" som sparas till nästa månad slå i taket (6 GB om du har Rubbet 6 GB). Du kommer då ha 6+6 GB. Om du fortsätter att göra av med mindre än 6 GB per månad kommer det att fortsätta så.

    Edit: Att de skriver "till nästa månad antyder i och för sig att överskott bara sparas en månad. De får förtydliga det här.
     
  11. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Jag håller till i Göteborg och här är 3G-nätet extremt bra. Hastigheter på under 15Mbit är extremt ovanliga. På 4G så var som du nämner runt 3-5Mbit när belastningen är hög, men sedan 4G+ aktiverades så har jag inte vid något tillfälle jag kan minnas fått en hastighet under 30 Mbit. Normalhastighet numera känns som 60-80 Mbit. Nattetid så är hastigheterna dock betydligt högre.

    Så här i Göteborg så kan jag konstatera att det blev rejäl skillnad när man slog på 4G+, sedan kanske man har gjort kapacitetsutbyggnad i samband med det, det är inte alls omöjligt.
     
  12. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Svaret på frågan hur länge den sparade surfen är giltig är:

    "Så länge du är kund hos oss så har kvar din sparade surf[​IMG]"

    Detta från Halebops facebook-sida. Det är ju enligt mig ett svar som inte kan misstolkas iaf. Sedan är ju kruxet att den sparade potten är begränsad. Har du 1 GB så kan du ju bara spara 1 GB.
     
    Andresin gillar detta.
  13. fransl

    fransl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Det är lite lustigt det här med sparade pottar. För en massa år sedan hade jag ett abonnemang där man hade pott på samtalen. De samtal jag inte ringde en månad lades på hög till nästa månad. Snart hade jag hur många samtal som helst i potten.

    Denna pott fanns kvar så länge jag hade abonnemanget och gick givetvis inte att överföra till en annan operatör.

    Detta bedömdes efter några år vara oskäligt, varför alla operatörer som hade detta tog bort det.

    Nu får vi det tillbaka igen. Jag har förstås redan maxat min tillåtna mängd sparad surf (12 gb). Och jag får väl börja kolla Netflix på promenaden för att göra slut på det...