1. Registrera ett konto och bli del av Sveriges förmodligen trevligaste och mest hjälpsamma community.
    Stäng notis

Hallon-tråden

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Cupcakes, 1 maj 2013.

  1. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Alltså, om man väljer att köpa till mer data så gör man det på kredit och det debiteras först senare?

    Det låter ju helt vrickat alltihop. Kräv dina pengar tillbaka, kräv ut statistik, avsluta abonnemanget, ring din bank och be dem kräva pengarna tillbaka osv osv.

    De går via kortföretaget.
     
  2. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    270
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Hade du använt 100 GB eller inte? Du har ju godkänt att de kan dra 18 kr/dag efter att din datamängd är slut, så en del ska du ju betala isåfall.

    Men rent allmänt så ska du fylla i en blankett åt din kortutgivare/bank om att man tagit betalt för en tjänst du inte beställt.

    Det är ju så det fungerar hos alla operatörer på allt som inte är kontantkort.
     
  3. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    538
    Mottagna gillanden:
    247

    MINA ENHETER

    På Hallons hemsida står det: 3) Vid förbrukad mängd går det ej att använda data men man kan köpa till extra data vid behov.

    Så om supporten säger att allt stämmer om du inte själv köpt data så hänvisa till det. Men kolla på "mina sidor" ser du några köp av data där?
     
  4. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

  5. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 441
    Mottagna gillanden:
    222
    Telefon:
    SONY Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia Z1 compact
    ROM:
    Original Stock ROM
    kan vara ett fel? Kontantkortet skall ju funka när datapotten är slut, men som du säger på abonnemang skall det stängas av helt.
     
  6. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Detta blir bara sjukare och sjukare. Jag fick idag en samtalsspec på det jag ringt.

    Spoiler: Sista samtalet ringdes 3 Juni.
    Sades upp 4 Juni.
    Bekräftat 4 Juni.
    Blev debiterad för Juni månads användande plus månadsavgift för Juli. (Smsbiljetter etc.)
    INGEN ANVÄNDNING I JULI.
    I juli ville man ändå debitera mig abonnemanget för Augusti plus användande för Juli som inte finns specat och ej ägt rum.
    Har mailat och frågat hur det kommer sig.
    Skönt med svar i alla fall.

    Skickat från min U20i via Tapatalk 2
     
  7. darkshippo

    darkshippo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    1 028
    Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 6S

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 6S
    Telefon 2:
    HTC 10
    Frågan är om det debiteras i förskott eller efterskott.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  8. sannahl

    sannahl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2012
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har under senaste veckan försökt fylla på ett kontantkort med liten. Får meddelande att det inte gick, försök igen och om felet kvarstår kontakta kundservice. Tre olika webbläsare på både dator och telefon.. Går inte ladda på.. Kontaktat supporten via chat som säger att jag ska prova annat kort.. Irriterande.. Nån med samma problem?

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  9. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 441
    Mottagna gillanden:
    222
    Telefon:
    SONY Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia Z1 compact
    ROM:
    Original Stock ROM
    Via chat? hur gick det till?
     
  10. sannahl

    sannahl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2012
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    De har en liten flik på vänstersidan när man är inloggad på mina sidor där man kan chatta. De tror det är mitt kort det är fel på.. Kortet funkar bra överallt utom hos dem. Det var inga problem när jag beställde kontantkorten, då funkade kortet bra att betala med...

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  11. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 441
    Mottagna gillanden:
    222
    Telefon:
    SONY Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia Z1 compact
    ROM:
    Original Stock ROM
    Aaah, ok. Då vet jag. Kände inte till det. :-)

    Skickat från min LT25i med Tapatalk 4
     
  12. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Vet inte om det är hallon det är knas med eller om det är min nexus som spökar. ett par ggr om dagen så händer det att laddningen av hemsidan "låser sig". Dvs den laddar sig till 90% och sedan sitter den där och väntar tills jag refreshar hemsidan. Ska testa att lägga in CM 10.1 på nytt, men jag funderar på om det har med nätet eftersom det är bara i centrala älmhult och växjö det "låser sig"
     
  13. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    538
    Mottagna gillanden:
    247

    MINA ENHETER

    Jag kan inte ens gissa vad för fel i nätet som skulle göra något sådant. Låter som något fel i webläsaren. Går det att rensa cach o cookies så gör det! Men för att vara säker så korstesta. Dvs prova simkortet i annan telefon och testa annat SIM i den telefonen.
     
  14. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    834
    Mottagna gillanden:
    90
    Telefon:
    Oneplus 5t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 5t
    Det verkar som om telefonnummer (abonnemang) hos hallon ligger spärrade för att portera ut om man inte aktivt begär att det ska ske. Någon som vet mer om detta? Min bror med hallonabonnemang ville portera sitt nummer och teckna comviq fastpris med s4 men det gick inte pga. att numret inte var tillgängligt för portering, så vi var tvungna att maila hallon för att få besked. Som återförsäljare provade jag och ringde jag 3:s åf-support men beskedet var att de inte kan kontrollera hallonabonnemang och ännu mindre visste han varför det inte gick att portera ut. Vi väntar fortfarande...
     
  15. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    5 596
    Mottagna gillanden:
    3 986
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P10
    Info:
    Niagara
    Jag ser inget i de allmänna villkoren om att telefonnumret ska bli låst till hallon.

    villkor
    hallons allmänna villkor



    Gäller från 2013-07-05 och tillsvidare



    1. VEM ÄR VEM?

    1.1 När vi i dessa villkor använder begreppen:

    (a) ”vi”, ”oss”, eller ”vår/vårt/våra”, menar vi Hallon, verksamt under HI3G Access AB (varumärket ”3”).

    (b) ”du”, ”dig” eller ”din/ditt/dina” menar vi dig som är vår kund, fysisk, (myndig) person.



    2. DITT AVTAL

    2.1 Dessa allmänna villkor gäller mellan dig som använder dig av Hallons Tjänster och Hallon. Ditt avtal med oss om att vi ska tillhandahålla Tjänster kallas i fortsättningen ”Avtalet”. Hallon levererar endast Tjänster dvs. inte Produkter.

    2.2 Avtalet är personligt för dig och gäller bara dig. Det innebär att du ansvarar för att Avtalet följs och att du inte utan skriftligt tillstånd från oss får överlåta några rättigheter eller skyldigheter enligt Avtalet till någon annan. Detta gäller även om du lämnar SIM-kortet till någon annan.

    2.3 Avtalet består av:

    (i) orderbekräftelsen,

    (ii) prislistan och

    (iii) dessa allmänna villkor.

    Om det finns inbördes motstridigheter i ovanstående handlingar gäller (i) i första hand, (ii) i andra hand o.s.v. Utöver vad som anges i dessa allmänna villkor kan speciella bestämmelser gälla i samband med ett visst erbjudande. Sådana speciella bestämmelser har företräde framför dessa allmänna villkor.



    3. AVTALETS GILTIGHETSPERIOD

    3.1 Avtalet är bindande för dig när du lagt en beställning om Tjänst på www.hallon.se.

    3.2 Avtalet är bindande för oss när du mottagit orderbekräftelse (sker inom tre dagar från orderläggning).

    3.3 Avtalet löper tills vidare utan bindningstid eller uppsägningstid, se mer i avsnitt 10.1 nedan.

    3.4 Eftersom du sluter avtal med Hallon på distans, via www.hallon.se, så har du enligt lag ångerrätt. Om du ångrar en beställning ska du meddela Hallon detta inom 14 dagar från den dag då avtalet ingicks.



    4. ÄNDRINGAR AV AVTALET

    4.1 Vi har rätt att göra ändringar i avtal som löper tillsvidare. Ändringar som inte är till uppenbar fördel för dig informerar vi om per SMS eller e-mail minst en månad innan ändringen träder ikraft. Du har i sådant fall rätt att säga upp Avtalet. Om du fortsätter använda Tjänsterna efter ändringens ikraftträdande tolkar vi det som att du accepterar förändringen.



    5. VAD DU FÅR AV OSS

    5.1 Vi öppnar ett abonnemang åt dig och förser dig med ett telefonnummer och ett SIM-kort. Dessa skickas till bokföringsadressen för det personnummer som du uppgivit vid beställningen. Om du har mobilnummer sedan tidigare som ska flyttas över till abonnemang hos oss kan du begära portering. Hallon accepterar portering av telefonnummer om det inte finns hinder för detta.

    5.2 När ditt abonnemang öppnats får du tillgång till Tjänsterna enligt den abonnemangsform som du valt.

    5.3 Om du har frågor och/eller behöver hjälp med dina Tjänster, kan du kontakta Hallons kundservice via www.hallon.se



    BEGRÄNSNINGAR OCH AVBROTT I TJÄNSTERNA

    5.4 Nätverket och dess täckning har vissa begränsningar och därför kan tillgängligheten ibland vara otillfredsställande. För att hindra säkerhetsbrister och säkerställa en bra kundupplevelse kan vissa begränsningar och styrning av trafik i Nätverket förekomma, t.ex. att vissa portar stängs, att nödsamtal ges företräde, och att nedladdning av stora datamängder påverkas.

    5.5 Det kan finnas situationer då Tjänsterna inte är kontinuerligt tillgängliga eller då kvaliteten påverkas, t.ex. i följande fall:

    (a) när vi behöver uppgradera, underhålla eller utföra annat arbete på Nätverket eller Tjänsterna;

    (b) vid Roaming;

    (c) om du har en produkt som är av en modell som inte stödjer Tjänsterna i fråga;

    (d) på grund av omständigheter som ligger utanför vår kontroll (t.ex. kapacitetsbrister, avbrott i tjänster från våra underleverantörer eller andra operatörer, fel i andra kommunikationsnätverk, antalet användare, trafikmängd, väderproblem eller radioskugga p.g.a. bebyggelse eller geografisk struktur såsom terräng, tunnlar eller andra fysiska hinder).

    Att Tjänsterna inte fungerar tillfredsställande pga omständigheterna a)-d) utgör inte ett fel.

    5.6 I vissa fall kan Tjänsterna behöva uppgraderas för att fungera på bästa sätt. Hallon har rätt att begränsa tillgängligheten av Tjänsten i den omfatt*ning som det är nödvändigt på grund av utbyggnad eller av tekniska, underhållsmässiga eller driftmässiga skäl. Hallon ska i sådant fall söka minimera avbrottstiden och vidta de åtgärder som krävs för att du ska vållas minsta möjliga olägenhet. Som driftavbrott anses inte avbrott som inträffar under period för planerat underhåll. Hallon ska i största möjliga utsträck*ning informera dig om planerade avbrott och underhåll.

    5.7 Om vi inte lyckas tillhandahålla Tjänsterna enligt Avtalet kan du begära ersättning (se dock p. 5.4-5.5 ovan och avsnitt 11, Ansvar).

    Har driftavbrottet varat minst:

    – fem (5) dagar i följd utgår ersättning motsvarande 25 % av en månadsavgift,

    – tio (10) dagar i följd utgår ersättning motsvarande 50 % av en månadsavgift,

    – femton (15) dagar i följd utgår ersättning motsvarande 100 % av en månadsavgift.

    En begäran om ersättning skall framställas skriftligen (gärna e-mail) till Hallon inom skälig tid.



    6. VAD DU MÅSTE GÖRA

    6.1 Du ansvarar för förvaring av SIM-kort, PIN-kod och Säkerhetskoder så att obehöriga inte kan ta del av dem. Vi kan ta ut en avgift om du beställer ett ersättningskort (men naturligtvis inte om kortet var felaktigt när du fick det). Du får inte kopiera, göra ingrepp i eller manipulera ditt SIM-kort.



    Ansvarsfull användning av tjänsterna

    6.2 Du får använda Tjänsterna endast:

    (a) i enlighet med vad, och för det ändamål som framgår av Avtalet, och

    (b) för ditt eget personliga bruk, dvs. du får inte sälja vidare eller på annat kommersiellt sätt använda Tjänsterna.

    6.3 Du får inte använda Tjänsterna, eller låta någon annan använda Tjänsterna, för olagliga eller oetiska ändamål eller på ett sätt som ger upphov till skada eller annan olägenhet för oss eller tredje man. Exempelvis får du inte använda eller tillåta någon annan att använda Tjänsterna:

    (a) för bedräglig eller olaglig verksamhet,

    (b) för att kopiera, lagra, modifiera, skicka vidare eller publicera Tjänsterna eller deras Innehåll, utom när vi skriftligen har tillåtit det,

    (c) på något annat sätt som kränker någons rättigheter, t.ex. upphovsrätt eller annan immateriell rättighet,

    (d) för att skicka, avsiktligt motta eller ladda hem något som är hotande, stötande, trakasserande eller på annat sätt olagligt,

    (e) för att kringgå säkerhetsanordningar,

    (f) på sådant sätt att det kan skada eller störa Nätverket eller någon annans nätverk eller system,

    (g) på ett sådant sätt att Hallon eller Hallons kunder drabbas negativt eller genom ett användarmönster som mycket kraftigt avviker från det som anses vara ett normalt användarmönster t ex (i) datavirus och/eller andra skadliga program och funktioner till andra användare eller (ii) onaturligt stora datamängder och orimligt långa samtals-/ eller datasessioner jämfört med en genomsnittlig användning av Tjänsterna,

    (h) för att skaffa dig tillträde till någon annans dator eller nätverk utan att först ha fått godkännande för det.

    6.4 Om ditt användande strider mot 6.3 så förbehåller sig Hallon rätten att begränsa överföringshastigheten. Vid nästa månadsskifte får du automatiskt full hastighet igen.

    6.5 Du är ansvarig för allt Innehåll som du skickar eller laddar hem när du använder Tjänsterna. Du får inte skicka eller avsiktligt ladda hem:

    (a) material som är upphovsrättsligt skyddat (gäller inte om du har erforderligt tillstånd) eller som har olagligt Innehåll,

    (b) Innehåll som är av så stor omfattning att det ger upphov till störningar i Hallons nät eller skapar problem för andra användare som försöker få tillgång till Tjänsterna,

    (c) t.ex. massutskick (”spam”), kedjebrev eller andra utskick som besvärar andra användare,

    (d) datavirus,

    (e) material som manipulerats så att det framstår som att det skickats från någon annan än den egentliga avsändaren, eller

    (f) strider mot lag eller mot myndighets föreskrift eller beslut.

    6.6 I de fall du kan använda ditt abonnemang utomlands, se www.hallon.se/utland.

    6.7 Du måste samarbeta med oss för att säkerställa din och vår säkerhet och du måste följa våra instruktioner vad gäller Tjänsterna och abonnemanget.

    6.8 Vid allvarligt brott mot Avtalet får vi omedelbart stänga abonnemanget för såväl utgående som inkommande trafik. Om Tjänsterna används för brottslig verksamhet är det vår policy att polisanmäla detta.



    Betalning och betalningsansvar

    6.9 Betalning sker genom att du vid beställningstillfället registrerar ett betal- eller kreditkort. Avgifter och kostnader framgår av den vid avtalstillfället gällande prislistan. Du måste betala alla avgifter för användning av Tjänster som påförs ditt konto, oavsett om Tjänsterna har använts av dig själv eller av någon annan person. Vissa kostnader kan komma att faktureras i efterskott, t.ex. kostnader från annan operatör när använt tjänster utomlands/ i annan operatörs nät.



    Hallons kontantkort

    6.10 Om du valt Hallons kontantkort så gäller följande: Ditt kontantkort är aktivt i 30 dagar med det paket som du laddat det med. Du måste sedan ladda kontantkortet igen för att kunna fortsätta använda det för utgående trafik och data. Avgifter för användning av Tjänsterna dras från ditt kontantkort oavsett om Tjänsterna har använts av dig själv eller av någon annan person. Avgifterna följer av vid var tid aktuell prislista. Om du anser att kostnaderna vi påfört ditt kort är felaktiga ber vi dig meddela oss så snart som möjligt. Invändning mot faktura eller begäran om prisavdrag ska för att kunna göras gällande framställas inom skälig tid efter det att den omständighet som föranlett invändningen eller begäran upptäckts eller bort upptäckas.

    6.11 Om du köper Hallons kontantkort så har du 30 dagar på dig att använda den i kontantkortet inkluderade trafiken. Efter 30 dagar kostar allt användande enligt gällande prisplan och du måste antingen köpa en ny produktvoucher eller toppa upp med pengar för att kunna fortsätta använda Tjänsterna. Om du valt att inte köpa en ny produktvoucher eller toppa upp med pengar kan du dock fortsatt ta emot samtal och SMS. Om det inte finns aktivitet på ett kontantkort på 12 månader så spärrar vi numret och gör det tillgängligt för övriga kunder. Roaming, premium köp och internationella samtal är inte möjliga att utföra med Hallons kontantkort.

    6.12 Om ditt saldo blir noll kan du inte ringa ut eller utnyttja några Tjänster, med undantag för nödsamtal och gratissamtal. Däremot kan du fylla på och kontrollera ditt saldo samt ta emot inkommande samtal.

    6.13 I det fall du beställer tilläggstjänster, använder Tjänsterna utomlands i annan operatörs nät, eller använder Tjänster som inte ingår i grundabonnemanget så debiteras du för dessa i efterskott. Kostnaderna för användning utomlands kan dras senare från Kortet än den månad som du var utomlands.



    Hallons löpande abonnemang

    6.14 Om du valt Hallons abonnemang så gäller följande: Du godkänner att Hallon månadsvis automatiskt drar betalning från Kortet som motsvarar de priser som du godkänt. Betalning sker månadsvis i förskott och du ansvarar för att det på Kortet finns tillräckliga medel för att betalning ska kunna utföras. Om det inte finns täckning på Kortet så skickar vi påminnelse SMS vid fyra tillfällen. I det fall du beställer tilläggstjänster, använder Tjänsterna utomlands i annan operatörs nät, eller använder Tjänster som inte ingår i grundabonnemanget så debiteras du för dessa i efterskott. Kostnaderna för användning utomlands kan dras senare från Kortet än den månad som du var utomlands.

    6.15 I det fall ditt användande är ovanligt högt så godkänner du att i förtid dra pengar från det kort som du registrerat till abonnemanget, se prislista för mer information.

    Övriga villkor

    6.16 Om SIM-kortet förlorats, tappats bort, blivit stulet, eller om du misstänker att någon haft tillgång till din PIN-kod eller dina Säkerhetskoder, ska du omedelbart vid upptäckten spärra SIM-kortet via (kundservice@hallon.se). Transaktioner som görs efter det att du gjort en sådan anmälan är du betalningsskyldig för om du handlat bedrägligt.



    6.17 Om Tjänsten används för betalning av en vara eller en tjänst från en leverantör som ingått avtal med Hallon om betalningsförmedling, är du betalningsansvarig för sådant köp.

    6.18 Vid internationell Roaming gäller särskilda betalningsvillkor. För aktuell information, se prislista för utlandet.

    6.19 Betalning anses fullgjord när den kommit Hallon tillhanda. Om du inte betalar i tid, har vi rätt att ta ut påminnelseavgift och inkassokostnad samt dröjsmålsränta enligt lag.

    Om du trots påminnelse och förvarning inte betalar senast på förfallodagen får Hallon, efter förvarning, begränsa eller stänga av Tjänsterna. Om du har reklamerat inom skälig tid och anfört sakliga skäl mot debiteringen, beviljar Hallon på din begäran anstånd med betalning av det tvistiga beloppet tills dess Hallon utrett ärendet eller tvisten avgjorts. Under anståndstiden debiteras dröjsmålsränta enligt lag på den del av det tvistiga beloppet som du slutligen blir skyldig att betala. Du är då fortfarande betalningsansvarig för obetalda avgifter. Stängning eller begränsning av Tjänsterna sker inte i ringa fall eller då du vidtagit rättelse eller på grund av utebliven betalning om betalningen enbart avser belopp som tillkommer tredje man. När du har betalat de obetalda fakturorna öppnar vi abonnemanget. Vid öppnandet kan vi ta ut en aktiveringsavgift av dig.



    7. PERSONUPPGIFTER

    7.1 Vi kommer löpande att behandla uppgifter om dig och om hur du använder Tjänsterna för att kunna uppfylla Avtalet med dig, fullgöra skyldigheter enligt lag eller annan författning, förhindra användning som är olaglig eller på annat sätt strider mot Avtalet, för fakturering samt för att marknadsföra produkter och tjänster. För dessa ändamål kan vi lämna uppgifterna vidare, både inom och utanför EU, till andra företag i vår koncern, till andra operatörer, till våra samarbetspartners och andra affärspartners, underleverantörer och betalningsförmedlare, samt till myndigheter. Genom att godta dessa villkor godkänner du att vi skickar direktreklam till dig, även via t.ex. e-post eller SMS. Du har rätt att säga nej till att dina uppgifter används vid direkt marknadsföring, och du får också ta tillbaka ett tidigare samtycke.

    7.2 Vi får lämna ut ditt namn, adress och telefonnummer till annan för nummerupplysningsändamål. Vi har ett fullgott sekretesskydd gällande alla kunders personuppgifter, men kan inte fullt ut garantera att identiteten förblir skyddad och erbjuder därför inte hemligt nummer.

    7.3 För attSOS Alarm ska kunna lokalisera och positionera var du befinner dig måste du använda en mobiltelefon med SIM-kort när du ringer. Lokalisering och positionering fungerar inte om du använder en mobiltelefon utan SIM-kort.



    8. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

    8.1 Alla immateriella rättigheter, t.ex. upphovsrätt, avseende Tjänsterna och deras Innehåll tillhör oss eller de partners som vi har avtal med.

    8.2 Varumärket Hallon och andra logotyper, kännetecken eller bilder tillhör oss eller våra samarbetspartners.

    8.3 Om du skickar text-, bild- eller ljudmaterial till oss ger du oss en obegränsad rätt att kopiera, bearbeta, offentliggöra och vidarebefordra materialet, om du inte själv anger annat. Vi ska kunna utgå ifrån att det material du skickar oss är sådant som du själv har rätt att fritt förfoga över, och att det inte är förfalskat eller förvanskat.

    8.4 Du får inte, utöver vad som skriftligen medgivits av Hallon, använda, kopiera eller på annat sätt hantera programvara eller annat material som tillhör Tjänsterna, inte heller överlåta eller upplåta rätt till sådan programvara eller material till annan.



    9. AVSTÄNGNING AV TJÄNSTERNA

    9.1 Ditt abonnemang (eller i vissa fall enstaka Tjänster) kan omedelbart stängas såväl för utgående och inkommande trafik som för köp av Tjänster om:

    (a) viktiga uppgifter som du lämnat till oss är felaktiga,

    (b) du gör dig skyldig till väsentligt avtalsbrott,

    (c) du är på obestånd,

    (d) myndighet begär det, eller

    (e) du i övrigt använder Tjänsterna i strid med Avtalet trots påpekanden från oss.

    9.2 För att skydda dig och oss från att någon obehörig person använder ditt abonnemang kan vi spärra abonnemanget eller enstaka Tjänster om:

    (a) vi har anledning att tro att ditt SIM-kort har tappats bort eller stulits, eller

    (b) fel PIN-kod eller Säkerhetskod knappas in tre gånger i rad.



    10. UPPSÄGNING AV AVTALET

    10.1 Avtalet löper utan uppsägningstid. Detta innebär att vi och du när som helst kan säga upp Avtalet. Uppsägning görs enklast genom att du kontaktar Hallon via www.hallon.se. Avtalet upphör att gälla när den vid uppsägningstillfället inledda betalningsperioden löpt ut. Om ny betalningsperiod inletts vid tidpunkten för uppsägningen återbetalas inte redan debiterat belopp utan Avtalet upphör att gälla då innevarande betalningsperiod löpt ut.



    11. ANSVAR

    11.1 Vi ansvarar inte för besvär, skador eller förluster som orsakats av avbrott eller störningar i Nätverket eller felexpedierad, utebliven eller försenad trafik, om felet eller dröjsmålet beror på något som vi inte rår över eller kunnat förutse.

    11.2 Vi ansvarar inte för Innehåll eller noggrannhet i information och data som förmedlas via våra Tjänsterna eller Nätverket.

    11.3 Vi ansvarar inte för riktigheten eller användbarheten av information eller tips som du får via Tjänsterna eller för beslut (t.ex. investerings eller spelbeslut) som du fattar på grundval av sådan information.

    11.4 Om Nätverket inte fungerat tillfredsställande därför att vi behövt genomföra en teknisk, underhållsmässig eller driftsmässig åtgärd till följd av något som vi inte rår över eller kunnat förutse, är vi inte skyldiga att ersätta eventuella skador. Sådana åtgärder ska vi utföra snabbt och smidigt så att störningarna begränsas.

    11.5 Vi kommer ibland att behöva genomföra planerade driftstopp för att underhålla eller uppgradera Nätverket och Tjänsterna, i allmänhet nattetid. Inför sådana driftstopp kan vi, om vi bedömer att det är lämpligt och genomförbart, förvarna dig så att du kan välja andra sätt att kommunicera under driftstoppet. Vi ansvarar inte för eventuella skador kopplade till sådana driftstopp som vi förvarnat om.

    11.6 Vi ansvarar inte för andra operatörers nätverk.

    11.7 Du har rätt till ersättning för direkt skada som vi, eller någon för vilken vi svarar, förorsakat genom vårdslöshet. Vi ansvarar inte för indirekt skada, såsom förlorad vinst, minskad produktion eller omsättning, hinder att uppfylla förpliktelser mot tredje man eller utebliven nytta av avtal.

    11.8 Hallon har rätt till ersättning för skada som Kunden, eller någon för vil*ken Kunden svarar, förorsakat Hallon genom vårdslöshet. Om Kundens skyldighet att utge ersättning enligt denna punkt framstår som oskäligt betungande kan ersättningen jämkas.

    11.9 Krav på skadestånd ska för att kunna göras gällande framställas inom skälig tid efter det att den omständighet som föranlett invändningen eller begäran upptäckts eller bort upptäckas (vanligtvis senast två år efter att skadan upptäckts eller borde ha upptäckts). Begränsningen av vår skadeståndsskyldighet gäller inte i fall av uppsåt eller grov vårdslöshet, vid personskada eller vid sådant ansvar som följer av tvingande lag.

    11.10 Om vi inte kan fullgöra ett åtagande mot dig på grund av omständigheter som vi inte rår över eller kunnat förutse, är vi befriade från skadestånd och andra påföljder. Som sådana omständigheter räknas bl.a. blixtnedslag, eldsvåda, myndighetsbestämmelse eller annan offentlig reglering, fel i annan operatörs nät, utbredd arbetskonflikt samt allmän brist på transporter, varor eller energi. Motsvarande ansvarsbegränsning, s.k. force majeure, gäller även för dig gentemot oss.

    11.11 Du kommer att kunna använda Tjänsterna till att

    (i) få tillgång till varor, tjänster och innehåll som kommer från andra företag än oss och som vi inte kan påverka. Det innebär att vi ofta agerar endast som en mellanhand som förmedlar kontakten mellan dig och det andra företaget. Vi ansvarar därför inte för dessa varor, tjänster eller innehåll.

    (ii) ladda upp och sända Innehåll. Vi har inget ansvar för detta Innehåll.

    11.12 Ovanstående bestämmelser om ansvarsbegränsning gäller även sedan Avtalet upphört.



    12. MEDDELANDEN

    12.1 Du kan få meddelanden från oss via SMS, MMS, e-post eller brev. Vi använder då de kontaktuppgifter som du meddelat oss. Om dina uppgifter ändras, t.ex. e-postadress, hemadress- eller namnändring är det därför viktigt att du genast meddelar oss detta.



    13. ÖVRIGA BESTÄMMELSER

    13.1 Om du och vi blir oense om hur Avtalet ska tolkas eller tillämpas ska tvisten avgöras av svensk domstol enligt svensk rätt. Tvist kan även prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas. Allmänna reklamationsnämnden prövar inte tvister som rör enbart underlag för fakturering av tjänster.

    13.2 Vi har rätt att överlåta våra rättigheter och skyldigheter Avtalet till andra företag.



    14. DEFINITIONER

    Innehåll: Data, information, bilder, grafik, video/audioinnehåll, applikationer, nedladdningsbara filer eller annat multimediainnehåll som tillhandahålls av någon (av oss själva, annan operatör eller innehållsleverantör) och som man får tillgång till genom Tjänsterna.

    Kort eller Kortet: avser det konto- eller kreditkort som du vid beställningstillfället anger som betalkort. För att se vilka kort som godkänns, besök www.hallon.se.

    Nätverk eller Nätverket: Hallon eller 3s telekommunikationsnätverk i Sverige.

    PIN-kod: En personlig kod bestående av fyra siffror som du måste ange för att slå på mobilen.

    Roaming: En tjänst som gör det möjligt för dig att få tillgång till Tjänsterna via andra operatörers nätverk. Tjänsterna kopplas via en annan operatörs nätverk som vi inte har någon kontroll över och där ibland inte alla våra tjänster är tillgängliga

    SIM-kort: Ett kort som ger dig tillgång till Tjänsterna.

    Säkerhetskod: Personliga koder, vanligtvis bestående av 4-6 siffror, som du måste ange för att få tillgång till vissa Tjänster. Det finns olika säkerhetskoder

    för olika ändamål, t.ex. ingångskod, signaturkod och svarskod.

    Tjänster eller Tjänsterna: Allt utom produkter som du mottar från Hallon, t.ex. mobiltelefoni, mobilt bredband etc. Hallon erbjuder eller säljer inte produkter t.ex. mobiltelefoner eller annan hårdvara.
     
  16. bussdriver15

    bussdriver15 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skall ställa dom lite frågor ang rabatten som jag blev lovad i Juni månad. Annars är i alla fall jag nöjd med dom.
    Jag kör ju förbetalt mastercard via neteller och lämnar inte ut mitt vanliga mastercard. Ett tips för alla andra som har Hallon. ;)
     
  17. bussdriver15

    bussdriver15 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Oj dra på trissor dom svarade i chatten. Dom kommer förtydliga vissa saker inom dom närmsta dagarna på hemsidan. Gav dom både posetiv kritik och negativ.
     
  18. bussdriver15

    bussdriver15 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu tog jag upp detta med kundtjänst och dom kommer justera det åt dig om du kontaktar dom. :) Jag nämnde det i förbifarten för dom.
     
  19. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    538
    Mottagna gillanden:
    247

    MINA ENHETER

    Jag har fått veta att på måndag den 19/8 ingår även Hallon i 3vänner. Det är ju riktigt bra. då kan man tvinga alla snåla polare att skaffa Hallon istället så ringer vi med premiumoperatören billigt också!
     
  20. Niklase

    Niklase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    490
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Är det fortfarande så att om man har "liten" paketet, och överstiger den datatrafiken, så är det omöjligt att surfa på 3G nätet oavsett hastighet?

    Antar att det gäller på det andra paketet också?