Handlares rätt och orätt

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av dannyh, 1 jul 2012.

1. dannyh

dannyh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

2. dannyh

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Då är detta ämne aktuellt igen efter att en viss helt nyregistrerad lassekronee på skakig svenska utgett sig för att sälja två galaxy s3 64gb. Prissättningen for upp och ner och där sändes inbetalningsanvisningar i alla väderstreck. Visade sej att detta var en sextonårig yngling vid namn Peter. Denne exponerades ganska snabbt och skulle just ställas ett par frågor när... tråden låstes för att swedroid "inte vill hänga ut sina medlemmar".
    Så istället för att värna om dem som ägnar sig åt trevlig och seriös verksamhet så är man så tam att bedragare riskfritt härjar här på swedroid.
    Jag förespråkar raka puckar, och i värsta fall ursäkter till den som felaktigt hängts ut.
    // slappa nypor nej tack

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Last edited: 1 jul 2012
    Ascii, acr, Eos95 och 7 andra gillar detta.
  3. jollelund

jollelund Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    216
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4
    Telefon 2:
    Samsung Flip4
    Telefon 3:
    Samsung S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Platta 2:
    Ipad Air
    Jag förstår inte varför den tråden blev låst, då det är Seko som skapat tråden och vill köpa en telefon? Han har ju inte haft något att göra med Lasse? Har jag missat något?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

4. Playstation

Playstation Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Tycker fortfarande mitt förslag är det bästa. Även fast det inte gynnar mig (pga åldern på kontot), så gynnar det ju er andra. Någon behöver bara posta tråden och så ber vi att få den klistrad. Jag kan lägga upp den annars, jag har all tid i världen att uppdatera den. Vad tror ni?

Skickat från min U20i via Tapatalk 2

5. Playstation

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Gör ett till istället för att sabba radbrytningen.
    Man skulle även kunna införa en forumregel som säger att har man ett konto som är under 6 månader så måste man ange fullständiga kontaktuppgifter (namn, adress , tele) i marknads forumet. Gör man inte det så raderas / låses tråden?

6. Kaj91

Kaj91 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

En bedragare hittar alltid ett kryphål bland alla dessa regler. Man ska helt enkelt handla med sunt förnuft. Sen tycker jag inte att man ska behöva "folkbokföra" sig på ett hobby forum.

Jag förespråkar dock inte heller att man ska hänga ut en person, det är inte så lätt som att bara ta tillbaka en anklagelse på att någon är tjuv.

Ett exempel, man skriver en persons namn, ort och allt det där.. sen visade sig att det var fel, nästa gång någon googlar upp någon så dyker dennes namn upp som en bedragare, ingen gör djupare analys kring ärendet utan snappar bara upp det första man läser. Det här exemplet är kanske något overkill men ni förstår nog vad jag menar.

Blir man lurad och ett brott har förekommit, polisanmäll händelsen... posta gärna här också för att informera andra, svårare än så är det inte. Alla ska inte behöva leka detektiver och ingen är brottsling förrens det är bevisat/fälld.

Last edited: 1 jul 2012
    acr gillar detta.
  7. E_n_T

E_n_T Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tyvärr hittar scammers sig in överallt iaf.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

8. dannyh

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Hmmm. Sant att det är svårt att rentvå sig efter ett påhopp. Men detta senaste fallet var så uppenbart, och personen bad om att bli ertappad och få det missbrukat när han gav ut sitt personkontonummer. Hejdlöst roligt man kan ha med sån info :-)

Med RAY via tapatalk

9. nza

nza Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    422
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Förstår bara inte hur detta kan få fortsätta lika länge som de ovanstående trådar innan mods ens vaknar till och får för sig att diskutera om att stänga ner de.
    Jag kan rent spontant påstå att Swedroids K&S-avdelning tappar i kvalitet när sånt får hända. Det skrämmer faktiskt iväg seriösa handlare och säljare!

Summa summarum - var mer hårdhänta/konsekventa, revidera reglerna, gör vad som men bedragare hör inte hemma här!

10. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 626
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    jag har inte tid eller ork att föra en enorm diskussion här. Men några anledningar till varför man inte är riktigt hård som moderator kan vara

1. MannyB vill inte ha nazi-styre på forumet. MannyB lyder man
    2. Så får man gör en uppgift som moderator fel så får man höra det, i skarpa ord lång tid efteråt
    3. Om man gör en missbedömning så följer en rad med PM som man förväntas svara på
    4. Vi har också ett privatliv och detta är inte ett avlönat arbete

Skriv ihop en tråd med förslag och lägg i sajtrelaterat istället, här hör den knappast hemma

11. dannyh

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Enig med sista talare. Den där galaxy s3-saken sträckte sig över sju-åtta sidor. Ganska tidigt i tråd hade medlemmar uppmärksammat den skumma försäljningen. Då hade TS lyckats kasta ut bra många krokar.

Med RAY via tapatalk

12. Playstation

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Berätta gärna hur man nästlar sig in på en lista med omdömen för att först behöva vara medlem i ett halvår? Självklart går det - den blir aldrig en garanti och man kan de facto göra flera ordentliga deals innan man blåser rubbet - men helt ärligt, den processen är allt för långdragen för en bedragare på ett hobbyforum. Man kanske inte ska behöva delge sina uppgifter, men då ska man nog inte göra affärer heller, rätta mig gärna om jag har fel på den punkten med.

Problemet med diverse betalningsmetoder är också det något som tyvärr är sjukligt enkelt att missbruka av köpare. Har talat om det tidigare och på Loading så har det tyvärr blivit mer regel än undantag att blocketpaket och annat bara blir liggandes tills det går i retur, att varor inte godkänns via internetgiron osv. Det hela är bara tråkigt, och tyvärr leder det till att man i praktiken måste träffas. I slutändan så framstår tyvärr Betala i förskott som det enda raka - här finns i alla fall ett tydligt bevis på vad som hänt och därifrån kan köparen alltid ta det vidare även om det är skittråkigt.

13. dannyh

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Vem är denne prominente MannyB som skrämt slag på styrelsen och inte vill ha diktatur?

Med RAY via tapatalk

14. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Nu har jag läst alla inlägg. Följde typ 40 inlägg innan. Det var uppenbart redan tidigt att det var mycket skumt med försäljningen. Många la fram varningar och pekade på subjektiva saker för att motivera sina anklagelser. Däremot var, tycker jag, väldigt onödigt att lägga in ord som retard, dum i huvudet osv. Ni förstår va jag menar. Alla poäng hade ändå gått fram. Med ett sådant bemötande rimmar dåligt med bra forumstämning. Hade jag till exempel blivit missförstådd, som kan hända, hade jag förstås inte gråtit av lycka med sådana kommentarer. Det är ju fritt att ifrågasätta och hoppas få svar och budskapet kommer fram utan personangrepp.

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

15. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Tyvärr så har köp&sälj delen här på Swedroid spårat ut helt och hållet. Antigen så styr man upp det på ett ordentligt sätt eller så lägger man ner den här forumdelen. Och eftersom moderaterna och ansvariga för den här sidan inte bryr sig så mycket om detta så får ni använda sunt förnuft eller börja sälja på blocket. Visst det kostar en tjuga men det är värd all krångel.

16. SHM

SHM Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 367
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    lassekronnee har förmodligen varit och scammat på Blocket. Därefter har hans nummer blivit spärrat så att han inte kan lägga upp fler annonser och därför så vänder han sig till Swedroids Forum. Det här är bara spekulationer från mig. Alla kan väl hålla med om att de flesta scammers på forumet är nyreggade och vill sälja nåt?

17. dannyh

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Vilket var ditt förslag? Tråd med omdömen? Minns inte vad som lagts fram.

Med RAY via tapatalk

18. baxee

baxee Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Skaffa rating på användare med omdömen.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

19. Playstation

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Precis. Läs i tråden di själv länkade så finns det ett utförligt exempel.

20. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 117
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Jag skulle vilja ha nått liknande men istället så får man inte skapa nått i säljes forumet alls om swedroidkontot INTE är 6 månader gammalt. Går det och lösa rent praktiskt?
    Om ingen moderator kan eller hinner hålla ordning här så får man sätta hårdare regler och förutsättningar.