Recension: Happy Plugs Air 1 ANC.

Diskussion i 'Hörlurar' startad av RURAL, 5 sept 2020.

  1. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Jag har av ren nyfikenhet köpt ett par Happy Plugs Air 1 ANC.
    Ett par AirPods Pro-kopior som erbjuds i lite olika färger, jag slog till på de svarta. Det är ju inga superpremiumlurar på något sätt, klockar in på 1500 kronor vilket väl kan ses som mellansegmentet för truly wireless, dock lågprissegment för truly wireless med ANC.
    De är fina tycker jag. Härligt etui med sån där skön sträv känsla likt Pixel Buds. Happy Plugs skryter med 8 timmars batteritid på en laddning och 30 till via etuiet. Bra siffror! Oklart om det är 8 timmar med eller utan ANC aktiverat men i vilket fall som helst är det inte illa. Dessutom har det stöd för trådlös laddning. En fin bonusgrej som många missar.

    Mina positiva upplevelser innefattar bland annat att de känns sköna att bära i örat, att ljudet de ger är bra nog för mig och därmed de allra flesta konsumenter som rotar runt i mellanprisklassen, att batteritiden inte kommer vara ett problem i någon som helst situation och att det är möjligt att använda dem enskilt, var för sig.
    Vad gäller ljudkvaliteten så satte jag dem på prov med Tools senaste album, och tyckte faktiskt att det var den roligaste genomlysningen av albumet sen allra första gången jag hörde det strax efter att det släpptes. Nu är ju Tools ljudbild ganska tjock och även på halvmaxad volym överröstade Tool allt sorl i Liljeholmens galleria, detta med ANC av. La särskilt märke till basen. Nice.
    Jag testade sen ANCn lite halvdant på en bro som förbinder två söderförorter och som löper över en konstant trafikerad 4-(?)filig väg. Testade med både stillsam musik och podcast, och hörde en klar skillnad på hur trafiken nedanför lät med ANC av och på. Från hårt muller till något slags strilande, nästan smått behagligt ljud. Jag kan inte uttala mig om detta är BRA ANC eller bara något de kastat in för att försöka sälja produkten enklare men en klar skillnad hördes.

    De flesta problem jag stött på hittills är mjukvarubaserade och mycket skulle kunna lösas om Happy Plugs kunde ta fram en app för konfiguration för vissa funktioner. Jag är inget fan av hur touchkontrollen är programmerad, det är för många kommandon och hälften av dem är ointressanta för mig. Jag hade bland annat velat se pausfunktion vid enkelklick på valfri hörlur, inte bara den högra. Det verkar också som att ANC aktiveras per standard när hörlurarna sätts i öronen, detta önskar jag inte utan ANC är något jag vill aktivera själv när det behövs - vilket inte är allt för ofta. Som det är nu skiftar man mellan ANC, ambient awareness och basic mode genom att hålla in touchen på högerluren. Jag hade ärligt talat hellre velat se en funktion för att styra detta i en app.
    Det finns också problemet med parkopplingen: lyssnar man med båda lurarna och avlägsnar den ena så stoppar uppspelningen. Är det dock den högra (den med paus/play-funktion i touchen) behöver man fiska upp telefonen för att få igång musiken igen. Och av vad märkt hittills så leder detta till att ANC aktiveras, och för att stänga av det måste högra luren fiskas upp igen. Ja, ni hör. Mjukvaran behöver kärlek.

    Hårdvarumässigt är jag hittills tveksam till touchen. Jag vet liksom inte exakt VAR på luren man ska toucha. Antingen lär man sig det allt eftersom, eller så är touchen helt enkelt väldigt oresponsiv. Jag tror jag duttade 5-7 gånger innan jag till sist antingen prickade rätt eller helt enkelt fick respons.

    Så vad har vi?
    En snygg produkt med bra batteritid och bra nog ljudkvalitet, med ANC som gör skillnad och som är bekväm i örat.
    Dock med många irritationsmoment som kanske, kanske inte, kan lösas om Happy Plugs ser över mjukvaran men allra helst tar fram en app. Dessutom saknas någon form av IP-klassifiering vilket för mig dock inte är något problem.
     
    Last edited: 5 sept 2020
    bernard gillar detta.