Har 3 eller jag rätt?

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Millwad, 30 maj 2012.

1. Linusen

Linusen Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Som de skriver Millwad har tre inget direkt med telefonen att göra utan deras ansvar gentemot dig är främst abonnemanget.

Efter tre gånger av reparation har du rätt som de skriver ovanstående att få enheten utbytt utan vidare krångel.

Har varit i kontakt med tre sedan tidigare och hjälper dig gärna med fortsättningen på sagan om det inte ger sig.

2. Drey

Drey Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Linusen: tre har sålt telefonen till Millwad och därför har ansvar gentemot honom. Grundläggande konsumenträtt, det är tre han gjort en affärsuppgörelse med och därför ligger tvisten mellan Millwad och Tre.

Om någon kan få tag på nummer till någon högre chef eller reklamationenheten på tre så lägg gärna ut dem här!

3. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Du kunde inte ha mer fel. Tre har allt med saken att göra. Det är med dom han ingått ett köpavtal gällande telefonen och INTE med Samsung. Och det är ALLTID den som du ingått avtal med som man skall vända sig till och INTE tillverkaren av produkten. Det är också dom som har skyldigheter enligt lag mot konsumenten vilket tillverkaren inte har så länge som det inte är tillverkaren som sålt produkten rätt till kund.

Skickat från min Xperia P

4. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    När jag råkade ut för en riktigt dålig Nokia för några år sedan så var det Nokia som skulle godkänna reklamationen typ att det är samma fel igen.

Jag skulle nog själv räkna att när man får en DOA så har man ju fått en ny telefon och samma fel ska försöka avhjälpas två gånger på denna utbytta nya telefon. Om samma fel kvarstår efter två reparationer ska den reklameras.
    Nu ska den alltså skickas in för att de ska kunna konstatera att det verkligen är samma fel igen innan man får häva köpet.

Trist dock att du inte kan få ett vettigt bemötande. Jag har alltid fått superbra service av Tre. Men ring till Samsung också och prata med dem.

5. Drey

Drey Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

6. Drey

Drey Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Dweebling: företagen kör ofta med att det är någon annan som skall godkänna reklamationen men det är butiken som du köpt varan på som skall godkänna reklamationen och avhjälpa felet. Nokia har dock avtal med butiken där du köpte mobiltelefonen och butiken ville väll förvissa sig att de fick pengarna tillbaka från Nokia för din telefon där av att han körde en luring.

7. Millwad

Millwad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

Tres kundtjänst är super, varje gång jag ringt in har jag fått hjälp och har alltid fått trevligt bemötande oavsett vad.

Jag kan dock inte säga detsamma om deras butikspersonal, arroganta ungdomar utan någon som helst kunnande. En gång försökte till och med en åsna som jobbade för 3 avtala bort konsumentköplagen, riktig orm med andra ord. Jag har i alla fall endast negativa erfarenheter av deras butikspersonal, de skulle nog tjäna på att byta kundtjänsten med butikspersonalen.

8. Millwad

Millwad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Förresten, en till sak som jag störde mig på..

När jag hämtade ut min mobil senast och frågade personen i kassan hur länge jag måste hålla på att komma fram och tillbaka med samma problem, ja, då fick jag ett något konstigt svar.

Han sa att Anovo har 3 reparationsförsök på sig och även om den går sönder en gång till så ska jag komma i butik med den och då ska 3 och deras personal på kundservicen kunna intyga om att problemet faktiskt finns..

Det låter ju helt absurt, speciellt med tanke på att mitt problem handlar framför allt om att mikrofonen och högtalaren lägger av sporadiskt till och från.

Vad har 3:s butikspersonal för expertis inom mobilfel?

9. Drey

Drey Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är för att det är med dem du har avtal inte anovo så därför måste de godkänna reklamationen. De gör dock inte reklamationen i butiken utan du kommer få vänta i 48 timmar för att någon enhet någonstans i världen skall godkänna reklamationen. Om den inte går igenom eller att du inte är nöjd med deras beslut så kommer du aldrig att lyckas nå dem.

Håller tummarna för dig!

10. Mini Android Mobile

Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Last edited: 3 jun 2012
  11. Mebius

Mebius Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Kul att se hur alla hetsar här. Alla operatörer och kedjor skickar telefonerna till samma reparatör (förutom telenor)... I övrigt så vill jag säga att tre och telenor är överlägset mest flexibla när det kmr till kompensationer för kunder och flexibla lösningar. Slutligen så får man dessutom räkna med lite buggar om man inte köper en high end lur. (Om det inte är en htc one x för den buggar mer än en x8)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

12. Drey

Drey Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mebius: Det har ju inte med Anovo att göra hur man hanterar reklamationsärendena.

Jag har en Desire HD vilket får anses som en high end lur när jag köpte den. Man skall inte behöva ta att telefonen startar om sig själv flera gånger om dagen och meddelar att den inte kan hitta simkortet.

Vad gäller Tres flexibilitet och flexibla lösningar lyser den med sin frånvaro i mitt ärende. Jag har tidigare haft Telia i många år och har aldrig haft problem. När jag reklamerade en Ericssontelefon som inte fungerade fick jag till och med kompensation i form av ett bluetooth headset för att jag varit utan min telefon en längre tid. Jag bad inte inte ens om det utan det var på deras egna initiativ, då hade de stått med lånetelefon under reparationsperioderna. Detta var förövrigt Telia i Växjö och nu är jag kund hos Trebutiken i Växjö.

13. Drey

Drey Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

14. Drey

Drey Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Försök att maila någon chef som är lite högre upp i hierkin så kanske mna kan lösa sina problem?

Last edited: 3 jun 2012
  15. Mebius

Mebius Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Självklart ska man inte behöva stå ut med en dålig telefon. Jag antar att man behöver ha lite flyt vem man kommer i kontakt med oavsett operatör. Ibland så kräver dock kunder för mkt av operatörerna och även fast de får mer än de egentligen är berättigade är de fortfarande inte nöjda. (Nu säger jag inte att det är så i detta fall men i många fall är det så).. Det är 3 ggr som gäller för antal försök att reparera därefter måste säljaren erbjuda en likvärdig telefon. Att häva köpet är inget säljaren är skyldig till. Kompensation finns ofta att hämta och var inte rädd för att begära det. Dock ska man inte vara alltför motsträvig och kräva för mycket. Var noggrann med att de påpekar för anovo att det är tredje gången den är inne för samma fel om så är fallet. Gällande utbytesenheter är det de som oftast sköter den saken. Iofs kallas de ju regenersis nu för tiden men de e ju ändå samma företag. Lycka till med ditt ärende och gå in i butiken med ett leende på läpparna så kommer du betydligt längre än om du kmr och skäller :)

Skickat från en bländande vit SGS3 via Tapatalk

16. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Jo, enligt konsumentverket så ska det gå häva köpet i vissa situationer efter reparationsförsök. T.ex. om säljaren inte kan erbjuda en ersättningstelefon som är likvärdig för *kunden* så borde det vara rimligt att häva.

17. Zcorc

Zcorc Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ring till kundservice, förklara situationen på ett lungt sätt, säg att du haft en DOA och en reparation och att du bara byta mobil, peka till att du reparerat mobilen 2 gånger. De kommer hjälpa dig.

EDIT: Butiks personalen har i regel väldigt lite erfarenhet i sådana här ärenden medans kundservice kan hjälpa dig komma i kontakt med rätt avdelning som kan hjälpa dig på riktigt. Butiks personalen kommer bara följa rutin och fylla i papper åt dig :)

Last edited: 4 jun 2012