Har en fundering ang. elen i usb portar och en nödladder jag har.

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av daspunner, 12 nov 2009.

  1. daspunner

    daspunner Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Normal laddning via usbporten på min Hero funkar finfint och vad jag förstått så är det kring 5 volt en sån levererar ut. Har en nödladdare som drivs på 4st AAA- batt., har en del adaptarar som gör den i stort sett kompatibel med med alla de stora märkena tex Nokia, SE, Samsung, Siemens mfl. Dock har den inte adapter så att den passar min Hero. Tänkte modda aningen med o löda på en usb port så att jag vid tillfälle bara kopplar en usbkabel med en "mini" i ena änden så den passar Heron. Skruvade isär den för o få mej ett humm om innehållet och insåg till min förvåning att det enbart är fyra st AAA:s kopplade i serie vilket ger mej sammanlagt 6 volt. Är denna 1 volt extra skadlig för min Hero?


    :confused::confused::confused:

    /D@v3
     
  2. dampen

    dampen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det borde den inte vara då HTC förhoppningsvis satt en regulator på inspänningen så den inte ska gå över 5V men vet ju inte säkert och tänker inte skruva isär min för att kolla :P
     
  3. daspunner

    daspunner Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Pretty pls... With sugar on top...
     
  4. Näslund

    Näslund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    322
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Du få köra med nimh celler i laddaren, de ligger på 1,2v
     
  5. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Det finns en billig krets som jag tyvärr inte minns beteckningen på men den tar ner upp till 30V till 5V. En sådan kan du sätta i serie med utspänningen.
     
  6. frans

    frans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2009
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det är nog inte skadligt som när man laddar att bilbatteri på 12v så laddar 13-14v under laddningen själv använder ja denna http://www.kjell.com/?item=31779&path= som ja laddar min galaxy med när strömmen sinar funkar hur bra som helst
     
  7. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Fast kräver inte det mer än ~6B för att fungera bra? Om det är linjär regulator du pratar om iaf, så brukar de väl kräva lite lite mer än det de ska leverera för att kompensera för ineffektivtet i kretsen eller liknande.
     
  8. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag skulle personligen absolut inte använda den, mest för att G1 verkar ha haft problem med smältande kretsar och att iaf Magic blir tillräckligt varm som det är med USbs nominella 5V! 6V är att be om att reglerkretsen smälter i min mening ;)
     
  9. daspunner

    daspunner Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Avgjort! Ingen sån laddare för mej! Dock kom jag på att fyra st AAA-laddbatt = 1.2volt x 4 = 4.8volt. Detta borde ju iaf gå eller? :confused::confused::confused:
     
  10. Näslund

    Näslund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    322
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ja, det kommer i alla fall inte vara någon fara för telefonen som jag kan se.