har en z5 compact-värt att köpa en xz1 compact

Diskussion i 'Xperia XZ1 Compact' startad av roll03, 25 aug 2018.

  1. roll03

    roll03 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2018
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2
    är en xz1 så pass mycket bättre än en z5 compact?

    tänkte mest på kameran
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, inte för kamerans skull. Det är ingen större skillnad mellan modellerna vad gäller kameran, och vissa exemplar av XZ1 verkar ha problem med optiken/högre distorsion.

    Behöver du en telefon idag, och vad har du i sådana fall för budget? Förmodar att det är ~5" du siktar på?
     
  3. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Det kan nog variera med med exemplar dock upplever jag att XZ1 kameran är bättre än Z5 c. Sen glöm inte att Z5 har simpel plast över optiken med en dålig coatlng som väldigt snabbt kan bli flammigt. Xz1 har riktigt hårt glas. Inte ens hobbykniv repar.

    Med det sagt. Kan sakna xZ5 c ändå. Gillade även det raka displayglaset som gjorde det så lätt sätta dit ett glasskydd. Den har en liten sarg från fabrik. Men glas blev det helt rakt
     
    bernard gillar detta.
  4. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Fick tag i en mint condition Z5 c. Blir en extramobil.
    Kul köra dem parallellt. Fördel XZ1 c; har något bättre skärm, något bättre kamera och är snabbare i menyer. Med det sagt. Skulle utan tvekan kunna köra Z5 c. Finns även vissa fördelar

    Gillar det raka displayglaset som ihop med optiskt härdat skyddsglas och skal blir en mkt harmonisk enhet. Telefonen har en liten sarg. Glaset fyller precis upp det utrymmet och går sedan kant i kant med skalet

    Android 7,1 är inte alls dumt. Man anar en annan omtanke från Sonys ingenjörer än det lite könlösa Oreo. Kulmen från utvecklarna i Lund (?). Älskar det perfekt fungerande tap to sleep/tap to wake. Haft flera Sony innan och det har inte alltid varit perfekt. På detta ex klockrent. Inbyggd telefonsvarare. Inbyggd FM-radio. Inte ofta man har behov men efter en resa i Norrland med 3 saknade jag finessen. Lätt att spela in skärmen. Kommandot ligger bredvid "ta skärmbild". Z5 c känns också något mer välbyggd.

    Trots allt. Snabbheten avgör för att XZ1 c skall vara förstamobil. Z5c kan tveka lite ibland tex kan det dröja ett kort ögonblick innan man kan börja skriva.