Har ideer - Kan jag tjäna på dom?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av JasonV, 7 jul 2011.

1. JasonV

JasonV Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Comviq, Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Telefon 2:
    Samsung 24 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S10
    Jag har under de sista dagarna tänkt och skissat på några nya appideer - Har presenterat dom för en rad personer och har fått bra respons.

Jag har personligen ingen kunskap om att programera.

Så undrar hur jag ska gå vidare me mina ideer - Kan jag generera ngt från om? och isåfall vart vänder jag mig?

Mvh!

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Hur du går vidare handlar till viss del om storleken på idéerna och om det verkligen går att tjäna några pengar på appen. De flesta appar även om de är bra och smarta kommer aldrig ge några mer pengar än att man kan köpa lördagsgodis för intäkterna. Läs den här tråden om att sälja appar.

Andra frågor att ta hänsyn till när det gäller att investera pengar:
    Hur lätt är det för andra att kopiera din app och göra något som är lika bra eller bättre?
    Lösningen kanske redan finns.

För enkla appar som inte kräver så mycket resurser kan du annonsera efter utvecklare. Det finns många sätt att få tag i folk, men ett sätt kan vara att skriva på forumet för "Jobb & tjänster" här på Swedroid.

För stora projekt så kanske det är dags att starta ett företag och driva det genom. För att få in riskkapital så behövs en prototyp så då är vi tillbaks vid att skaffa utvecklare.

3. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det har varit uppe några gånger i utvecklingsdelen här i forumet. Det man kan säga rakt av är att det kan vara knivigt att få pengar direkt från bara en idé. I princip då alla kan generera idéer men långt ifrån lika många kan realisera dessa idéer i verkligheten.

Som statistik tyder på är det ganska svårt att tjäna pengar på en app i ren försäljning såvida den inte är väldigt bra, vilket bara kräver mer fokus på programmering. Men beroende på affärsplan och realisering finns det goda möjligheter att tjäna en kova.

Om du vill säkerhetställa att du tjänar en hacka på en app är det bästa du kan göra att beställa utvecklingen från någon annan om du inte kan det själv. På så sätt kan du garantera att du äger rättigheterna, beroende på avtal givetvis.

Det sista tipset som i princip alla får i den här situationen är att se om du kan hitta någon som är snäll och har tid över som kan hjälpa/programmera åt dig och hoppas på att personen i fråga ser att du har bidragit och därför ger/erbjuder dig en del av förtjänsten.
    Har själv fått många mail om folk som vill ha 50% av av försäljningen enbart pga att de har idéen. Visst, det finns väl idéer som kan vara värda det men majoriteten är inte det. Inte för att trycka ner dina förhoppningar men tyvärr så ser det ut så idag. Om det däremot är en lätt app så finns det många exempel ute som kan hjälpa dig själv att programmera den, självklart beroende på dina förkunskaper.

4. ozp

ozp Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Telia har en tävling: Sveriges nästa appmiljonär
    Telia max 25 - Appmiljonär | Facebook

Har du en bra appidé?

Nu kan du förverkliga den utan att
    kunna ett dugg om programmering. Vinner du vår tävling, bygger
    vi din app, lanserar den och du
    får alla pengar.

Din idé kan vara skissad på en servett, bygga på ett foto från din mobilkamera eller bara vara tre meningar lång.
    Alla över 18 år kan delta. Om juryn
    väljer just din idé så fixar vi allt.
    Ett professionellt apputvecklarteam
    blir ditt i 10 veckor så din app blir
    riktigt bra och har chans att hamna högst upp på nedladdningslistorna.

När det är dags för lansering får du
    hjälp av ett PR-team för att göra
    dig och din app känd. Det blir en spännande tid där du får vara med
    och skriva apphistoria.