Har jag fått ett virus eller liknande från market?

Diskussion i 'Allmänt' startad av HenrikLundqvist, 29 jul 2011.

  1. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Jag laddade ned en widget från market som heter "call my love". När jag skulle testa widgeten så startar den min dialer vilket den ska göra, men sen börjar telefonen ladda, en ruta kommer upp och telefonen börjar "tänka".. jag blir orolig och trycker på bakåtknappen och hemknappen, efter en stund kommer en dialogruta upp med något om MMI. Kommer inte ihåg exakt vad det stod, sen ser jag i aktivitetsfältet längst upp att en av mina filmer jag filmat med kameran laddats upp. Och vad jag kommer ihåg har jag inte laddat upp någon film någonstans..

    Kan jag känna mig lugn ifall jag fabriksåterställer? Vill inte att mina samtal routas via Somalia liksom.. :/

    Tycker att en betalapp borde vara säker.. Jag är lite bortskämd som gammal iPhone- och Mac-användare att man inte kan ladda hem skit och ovan med tanken att man kan ta hem skadliga grejer via market/appstore.

    Sent from my LG-P920 using Tapatalk
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Appen har inte behörighet till Internet så den kan inte ladda upp några filer någonstans. Den kan läsa kontaktinfo och ringa nummer. Så den enda risken du löper är att den skulle ringa samtal du inte vill.
    Avinstallera appen så är allt återställt.

    Att det inte går att ladda hem skit i Appstore är långt i från sant. Det finns mängder med skitappar. Däremot så kan de inte göra särskilt mycket skada eftersom de inte har behörighet att göra särskilt mycket med telefonen.

    En tips: Det går att göra det appen gör med standard-Android. Det är en shortcut->Direct Dial. Enda skillnaden är att ikonen blir lite mer dekorerad och att det inte är lika enkelt att välja den ikon som ska visas.
    Jag använder det för att enkelt slå av och på vidarekoppling till min andra mobil.
     
    Last edited: 29 jul 2011
  3. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Tack! Jag kollade vilka rättigheter appen behövde innan jag installerade, vilket verkade vara ok.

    Har avinstallerat och fått bekräftelse att beställningen är annulerad så nu känner jag mig lugn.

    Avsaknaden av behörighet hos apparna på appstore är en av anledningarna till att jag valde att byta till Android. Jag ville bara ge en förklaring till varför jag eventuellt korkat nog laddat hem något skadligt :)

    Tack för tipset!

    Sent from my LG-P920 using Tapatalk
     
  4. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    du har inte skaffar google+ nyss?
     
  5. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Jo det har jag faktiskt, hur så?

    Sent from my LG-P920 using Tapatalk
     
  6. marreboy

    marreboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Google+ appen laddar automatiskt upp bilder och filmer som du tagit med mobilen. Sen får man välja i Google+ om man vill dela dem med andra eller ej. Kan vara därför du såg att en film laddats upp.
     
  7. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Nice catch!
     
  8. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Aha det var ju dumt, då är Google+ fyllt med en massa videos då en av katterna jagar Donkey Kong på TVn :P

    Sent from my LG-P920 using Tapatalk
     
  9. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    :-)
     
  10. Pageup

    Pageup Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Lite OT kanske, har själv suttit och kollat på appar och deras behörigheter osv. Då det står att en app kan ringa samtal, eller koppla upp sig mot internet osv, innebär inte det kort att man kan få en högre mobilräkning om den ringer samtal ? Eller är det bara jag som novis som har missförstått alltihopa ? :)
     
  11. marreboy

    marreboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Självklart kan det innebära en högre mobilräkning om en app ringer samtal. Men man måste ju förstå varför behöver en app den behörigheten. Om du installerar en ny dialer typ Dialer One från Market så är det ju helt naturligt att den behöver kunna ringa samtal. Annars har man ju ingen nytta av den nya dialern. Men om ett spel kräver den behörigheten så bör man ju fundera lite. Det är inte alltid enkelt att förstå varför en app behöver en viss behörighet.

    Ett exempel är Handelsbankens bank app som vill ha behörighet att direkt ringa telefonsamtal. Det kan ju verka skumt. Men när man tittar i appen så har den direktknappar för att ringa telefonbanken och personligservice. Alltså helt okej med den behörigheten.

    Googlade lite snabbt och hittade en sida med förklaringar över behörigheter.
    Use Permissions to Secure Your Private Data from Android Apps - android, android apps, android apps stealing data, android malware, android permissions, app permissions, guest-post, locale, malicious apps, personal data, Privacy, private data, securi

    (Verkar som denna sida använts av många då jag hittade exakt samma text på flera andra sidor, utan källhänvisning.)