Har jag gjort en tegelsten?

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av verkeshar, 10 jun 2011.

  1. verkeshar

    verkeshar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har en spica från Telia med Android 1.5 som jag ville uppdatera.

    Först rootade jag telefoonen genom att följa denna guide:

    Det fungerade bra och jag kunde starta telefonen med allt som vanligt (förutom att tethering nu var möjligt).

    Jag ville dock uppdatera till 2.1 så jag följde denna guide: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=41235
    Efter jag hade kört den rooten + flashat telefonen med CyanogenMod alpha 8.3 (FroYo 2.2) ROM enligt instruktionerna i tråden så gick det inte längre att starta telefonen. Den laddade och man fick upp samdroid-startskrämen. men efter den laddat klart blev telefonen bara svart. Det gick fortfarande att komma in i Android system recovery. Det fungerade inte att installera om CyanogenMod från SD-kortet utna det kom bara meddelande om att installationen misslyckats.

    Jag försökte då med denna:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=6786
    Efter att ha kört den så är samsungs vanliga startskärm tillbaks. Den laddar som vanligt men låser sig när den laddat klart.

    Någon idé om vad som är fel och hur jag kan gå tillväga för att kunna använda telefonen igen? Hjälp en stackars klantig nybörjare.
     
  2. Larss00n80

    Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    1 624
    Mottagna gillanden:
    186

    MINA ENHETER

    Gör om flashningen.

    Den är brickad när man inte kan göra något med den.
     
  3. verkeshar

    verkeshar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Problemet är att jag inte lyckas flasha om den då jag inte kan starta den i varken download eller recovery mode längre. Den startar precis som om jag enbart skulle använt on/off och kommer till samsungbilden och låser sig efter laddning. Odin hittar telefonen men kan inte flasha. Får följande meddelande;
    "Download Start...
    <0> Create File...
    <1> StartThread Detected : 1
    <2> StartThread Detected : 0
    <3> StartThread Detected : 0
    <4> StartThread Detected : 0
    <5> StartThread Detected : 0
    <6> StartThread Detected : 0
    <7> StartThread Detected : 0
    <8> StartThread Detected : 0
    <1> --- cannot open the usb serial port. code: 2"
     
  4. verkeshar

    verkeshar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Efter många försök lyckades jag starta den i download mode. Har nu lyckats flasha om och är tillbaks på android 1.5 igen, men den funkar ju i varje fall.
    Jag kan dock inte starta upp den i recovery mode, vilket känns väldigt underligt.
    Blir till att försöka flasha om med ny firmware. Nu vet jag ju iaf att det går... ;)
     
  5. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Har du rootat 2.1 och flashar in 1.5 så försvinner recovery. Så för att få root och recovery igen måste du flasha in 2.1 och sedan roota.
     
    verkeshar gillar detta.
  6. verkeshar

    verkeshar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag försöker nu hitta en 2.1 firmware som jag kan flasha in (på samma sätt som jag flashade 1.5), men hittar bara versioner som man ska köra in via recovery mode. Är jag helt ute och cyklar?
     
  7. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    verkeshar gillar detta.
  8. A_Galaxy

    A_Galaxy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Jag körde denna guide när ja fick lite "fel" på min tfn. den lägger på original 1.5 först och sedan 2.1. Sedan är det bara att roota och lägga in valfri rom igen :D

    För att komma in i download läge måste usb kabeln bortkopplad från tfn.

    Vad du behöver:
    Samsung Spica
    USB-kabel
    Odin http://www.algol.nu/~oden/Spica/Odin...er v4.03.exe
    1.5 XEIL5 http://www.algol.nu/~oden/Spica/XEIL5andDrivers.rar
    1.5 OPS fil, spica.ops (finns i länken ovan)
    2.1 i570EXXJD4 (eller någon annan valfri 2.1 firmware) http://www.algol.nu/~oden/Spica/i570EXXJD4.rar
    2.1 OPS fil, spica_jc3.ops http://www.algol.nu/~oden/Spica/spica_jc3.ops


    1. Börja med att stänga av telefonen och starta upp den genom att trycka in volym ner + kamera + on/off för komma in i download läge.

    2. Öppna Odin och placera in filerna från 1.5 XEIL5 zip-filen på rätt ställen. Den som heter någonting med bootloader ska ligger under bootloader, CSC där det står CSC, PDA där det står PDA och den som heter Phone ska ligga där det står Phone. Det viktiga här är att du använder rätt OPS fil, den som heter spica.ops som följer med i zip-filen, alltså inte spica_jc3.ops. Rätt OPS filer lägger du in där det står OPS.

    3. När du har lagt alla filerna där de ska vara koppla in telefonen med USB-kabeln.

    4. När Odin känner av telefonen tyck på start för att börja flashning av 1.5.

    5. Efter att Odin har flashat mobilen starta upp den och se att allt verkar vara ok.

    6. Stäng av telefonen igen och starta upp den i download läge, volym ner + kamera + on/off.

    7. I Odin byt ut filerna du lagt in förut med dem som ligger i i570EXXJD4 zip-filen. Viktigt nu är att du använder rätt OPS-fil, den här gången ska du använda spica_jc3.ops och inte spica.ops.

    8. När alla filer ligger där de ska koppla in telefonen med hjälp av USB-kabeln.

    9. När Odin känner av telefonen trycker på start för att börja flashningen.

    10. Efter att Odin är klar ska du ha original 2.1 firmware utan root installerat.