Har luften gått ur mobilutvecklingen?

Diskussion i 'Allmänt' startad av onekw, 19 okt 2016.

  1. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Hej!

    Tänkte bara dela med mig av en känsla som slog mig nu under hösten. Det kan vara att jag helt enkelt har en liten period av minskat intresse, men jag känner att jag helt plötsligt inte engageras av nyheterna på mobilfronten. De nya revolutionerna är inte värst revolutionerande. Operativsystemalternativen är nu mera vuxna och mogna (de två som finns kvar...) och spännande och banbrytande nya features lyser med sin frånvaro.

    I höstas var jag väldigt pepp inför releasen av de nya nexusarna. Jag älskade min 6P när den landade och jag tycker fortfarande att det är en av de absolut bästa telefonerna på marknaden. Men ändå så finner jag mig själv med att allt som oftast enbart bära runt på min jobblur som är en iPhone 5S för att den gör jobbet, och att allt det där spännande med min Nexus helt enkelt inte intresserar mig i samma grad längre. Har inte ens orkat bry mig om Nougat för att det känns lite 'meh'.

    Jag skulle så gärna vilja ha tillbaka den där längtan efter ny hårdvara / mjukvara som jag kände en stund när ryktena kring det som blev Pixel började florera men sedan kände jag att de inte tillför någonting nytt alls egentligen.

    Samsung visar ett nytt flaggskepp som är det bästa men fortfarande bara marginellt bättre än de gamla utan nya features. Sony kör en felsatsning, LG släpper en lur som är bäst på pappret men som inte säljer ändå. Apple släpper en telefon utan hörlursuttag och alla skriker att fy fan vilken skit, sedan säljer den ändå. Kinamobiler som är sjuuukt prisvärda men som ändå hamnar utanför kategorin premium på grund av soppig mjukvara. Det är samma sak hela tiden. Eller har jag bara en höstdepression? ;)

    Hype hype hype, sedan meh.

    Är det bara jag som känner så?
     
    [mango] och Avarell_Dalton gillar detta.
  2. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Nej du är inte själv. Tror utvecklingen kommer stanna av lite. Nya förbättrade lurar kommer det ju komma men skillnaderna och nya banbrytande funktioner blir mindre och mindre.
    Nu har jag visserligen precis köpt en Iphone 7 men fortsätter turas om den med min OP3 som är grymt nöjd med. Klarar mig inte utan 2 telefoner då jag saknar den ena om jag gör av mig den andre (Android/IOS) [emoji41]
    Pixel telefonerna tilltalar mig inte alls tyvärr. Samma sak med Sony. Gillar dock S7 som är grymt nice i storleken men där saknar jag smidig tillgång till root och custom roms utan att breaka garantin.
     
    dannejanne gillar detta.
  3. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Känner likadant ungefär. FÖrr va man sjukt hypad. Men nu känner jag inte samma sug efter datorkomponenter och mobiler som tidigare. Mina saker fungerar och det rullar på :)
     
  4. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    817
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Tänkt på samma sak under hösten. Precis som du beskriver va jag sjukt pep på nya pixel, men fick inget ha begär alls på dem. Ingen tillverkare känns som nyskapande längre. Sen tycker jag mig se och höra att folk generellt inte byter telefon lika ofta heller. Se också folk på stan med "gamla" mobiler. Eftersom surfplattor helt verkar dött ut också så står de still. Jag älskar generellt ny teknik men kollar hemma hos mig själv och har en gammal dator och en äldre platta. Har dock en s7 edge, men normalt brukar jag alltid titta framåt vad som finns och skall komma. Undrar om nokia kommer släppa något till jul som ryktet säger...
     
  5. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Har nog gått från runt en timme om dan här på forumet till max tio minuter och det beror nog på det du beskriver @onekw@onekw
     
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Mobilerna har väl nu nått till samma punkt i utvecklingen som PC gjorde för c:a tio år sedan. D.v.s. prestanda är så bra att det räcker till allt man vill göra och nya modeller tillför egentligen inte så mycket jämfört med den gamla.
     
    kirkx10 och dannejanne gillar detta.
  7. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Samma här. Just nu är det en blandning av "behåll N6/köp en iPhone (och sluta därigenom bry sig helt)/meh".
     
  8. MathiasM

    MathiasM Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    2 133
    Mottagna gillanden:
    582
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    100% Stock
    Känner lika... Just nu håller jag bara koll på vad som kommer om det kommer något som kan ersätta min Nexus 6... Har förväntningar på BMC..
     
  9. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Din avatar säger allt :teeth:
     
  10. MathiasM

    MathiasM Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    2 133
    Mottagna gillanden:
    582
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    100% Stock
    Haha helt slut av all besvikelse...
     
  11. Picklejam

    Picklejam Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag känner på precis samma sätt. Jag missade tåget på 6p och var inne på en op3. Sen kom den och så strular notiser och skärmen var sisådär. Ok - ladda om och nya nexus (som visade sig vara pixel). Till sist dök den (inte) upp och var enligt min mening knalldyr utan att bjuda på så mycket på pappret iallafall.

    Så nu sitter jag här med min gamla S4 för batteriet lika gärna kunde vara ångdrivet och drar mig för att köpa nytt.

    Jag vet att i princip allt som saluförs är bättre än vad jag har men jag är liksom inte taggad alls.
     
  12. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Let's face it gubbar. Googles senaste money-grab dödade allt som var kul med lurarna.
     
  13. Picklejam

    Picklejam Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Beslutade mig för att skriva motsvarigheten till ett rop på hjälp på köptips-forumet. "Säg vad jag ska köpa - jag orkar inte" ^^
     
    bernard gillar detta.
  14. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Kände exakt så här när jag hade en nexus 4 och 5:an presenterades. Helt ointressant då jag inte saknade något i den nuvarande telefonen. Men när nexus 6 kom, oj oj oj då var det eld och lågor. Den just den skulle jag ha. Så kom 5x och 6p, samma visa igen, meh. Pixel, enda som lockar med den är kameran. Annars ointressant. Så för att göra det hela kortfattat, allt går i perioder. Samma sak med arbetet, träningen eller *infoga vad som*.

    Gällande mjukvara tittar jag mer på custom roms för att hitta de där guldkornen bland funktioner. En del hittar in i nya versioner av android men inte alla. Hur mycket kan man tumma på de för att köra stock?
     
    Last edited: 19 okt 2016
  15. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Jag känner samma sak. Kommer inte så mycket roligt i mobilväg. För några år sen såg det lovande ut med Blackberry 10, Jolla, Tizen och Windows Phone men nu är det ju bara iOS och Android som kör på i samma banor känns det som.
    Tycker liknelsen med PC stämmer bra. Men hoppas det kan komma något häftigt som sätter fart på köpsuget.
     
    dannejanne gillar detta.
  16. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 213
    Mottagna gillanden:
    5 038

    MINA ENHETER

    Känner likadant men för det mesta i livet just nu, kanske beror på mörkret och regnet..

    Nej, men mobilvärlden är inte så spännande nu. Ingen ny Note, en trist ny Pixel som inte ens kommer släppas här.
    Google börjar efterapa Apple mer och mer.

    iOS 10 innehöll inte så mycket nyheter som man hoppats på.

    Med en 6s och 6P så ser jag inte fram mot några andra mobiler just nu.

    Dött på tablet-marknaden också :(
     
    Last edited: 19 okt 2016
  17. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Har du missat Google Assistant?

    Innan du hånskrattar lite, glöm hur den fungerar (eller inte fungerar) idag. Fundera lite på hur bra den kommer att vara efter att den har fått utvecklas i en 8-10 år. Tänk på hur den (och andra liknande AI) kommer att förändra vårt sätt att använda mobilen.

    Hiroshi Lockheimer skickade för ett par veckor sedan ut följande tweet:
    "We announced the 1st version of Android 8 years ago today. I have a feeling 8 years from now we'll be talking about Oct 4, 2016"

    Jag tror att han har helt rätt. Om 8 år kommer vi titta tillbaka på 2016 och tycka att det var ett av de mest spännande åren i mobilutvecklingen för det var då som Googles AI verkligen lanserades som en konsumentprodukt.

    Jag kommer fortfarande ihåg när jag 1994 för första gången satt på en internetuppkopplad dator och surfade på webben. Hade någon har vid den tiden kunnat tro att vi idag skulle använda internet till i princip varje vardaglig aktivitet, från skogspromender till banköverföringar till nattning av barnen (jag läser böcker från Ztory-appen vid nattning.) På samma sätt som internet idag har blivit mycket mer betydelsefullt än vi då kunde ana, kommer dessa (Googles och andras) AI att komma ha en betydligt större inverkan på våra liv i framtiden än vad vi idag kan ana.
     
    Englund81, Herrputte, Sallis och 2 andra gillar detta.
  18. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Haha .. min kollega på jobbet är från USA, Kalifornien närmare bestämt. Idag berättade hon att hon tänkte köpa en Pixel när hon är hemma över jul och nyår. Ville jag kanske att hon tar med en till mig också?

    "Nä för h***e sa jag, jag ska ha en iPhone i ren protest" *duckar bordet som @220volt@220volt kastar åt mitt håll* ;).

    Hmm .. säkert en helt fantastiskt bra telefon, men priset...
     
    bernard gillar detta.
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Hur många använder röststyrning egentligen? Inte så många så det blir någon banbrytande feature tycker jag det verkar som. Oavsett om jag ser människor med en Android eller iPhone, jag ser aldrig någon styra sin telefon med rösten. Aldrig! Om jag har sett det har jag glömt det då det händer så sällan.

    Tråkig mobilvärld när BlackBerry, WP och allting annat har försvunnit. Google och Apple kör ett copy race och systemen liknar varandra mer och mer i features. Finns inte så mycket att se fram emot som förr. Jag tror inte man kommer se tillbaka till 2016 som något år att minnas. Möjligtvis året då Note 7 brann kommer det minnas som och året då några tyckte att ta bort 3,5mm var en bra idé.
     
    kirkx10 och Herrputte gillar detta.
  20. hemskasven

    hemskasven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2015
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    43
    Det blir troligen som med platt-TV:n, man byter när den går sönder.
    Tillverkarna kommer göra som med så mycket annat, man bygger in en specifik livslängd i sina telefoner. Efter X antal timmar går den sönder, och lönar sig inte att laga. Enligt fotografer jag talat med så har kamera tillverkarna redan det sedan länge. De fasta batterierna är ju redan ett steg, även om det går att byta för händiga. Ska man lämna in den för batteribyte är det väl tveksamt om det lönar sig.