Problem: Har mobilerna blivit "engångsmobiler"?

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av H-M, 9 aug 2017.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är svårt att göra en telefon kompakt om batteriet skall vara utbytbart av en lekman, speciellt sedan IP-klassningen blev en populär punkt att kika efter bland specifikationerna.

    Tror inte den främsta anledningen till att batteriet är inbyggt är att konsumenten skall tvingas köpa nytt inom tre år, även om det är en trevlig bonus för tillverkaren, utan den främsta förklaringen tror jag är jakten på tunnare enheter. Ju tunnare desto bättre verkar fortfarande gälla.

    Glasbakstycket tror jag blev populärt därför att det upplevs, liksom metall, som ett "premiummaterial" bredvid polykarbonat/plast. Själv saknar jag nästan plastkonstruktionerna. Går att göra tunnare än glas, inte fingeravtrycksmagnet, väger mindre och optimalt för mottagningen. Visst kan vridstyvheten bli lidande, men det går att motverka genom en ram av metall.
     
    Last edited: 29 nov 2017
    RobotLee och Puttesson gillar detta.
  2. RobotLee

    RobotLee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2017
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jo, du har helt rätt att IP-klassningen har stor betydelse för det inbyggda batteriet som det ser ut nu i många telefoner. Samtidigt så går det att göra kompakta telefoner med enkelt utbytbart batteri, det handlar bara om att konstruera smartare. Även med bra IP-klassning. Jag tror mycket väl att de flesta mobiltillverkare har såpass duktiga konstruktörer att dom skulle kunna göra det.

    Främsta anledningen till inbyggt batteri är kanske inte att folk ska tvingas köpa nytt inom tre år. MEN det har säkerligen en väldigt stor betydelse. Tillverkare vill sälja sina nya telefoner.

    Och du har nog helt rätt med glaset att det upplevs av konsumenten som ett premiummaterial, en ren designidé. Såna saker ser man ju i många andra produkter.

    Men borde inte glaset motverka IP-klassningen? Eftersom det håller sämre än tex. plast och metall som du nämner.
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kapselklassningen säger bara hur damm- eller vattenresistansen är: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklassning
     
    RobotLee gillar detta.
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    4 år tycker jag iallafall en telefon ska hålla. har man glas på baksidan så.. är det så klart att livslängden förkortas då sannolikheten ökar att glaset spräcker. annar har livslängden mkt att göra med om du har något skydd. Jag personligen vägrar använda några skydd, då det förstår hela telefonens design.
    Därför köper jag mkt begangat istället.

    Det största problemet är kanske att ett batteri bör bytas en gång om året, detta gör långt ifrån alla då det ofta är dyrt att byta då man måste öppna upp telefonen.

    Jag skulle vilja att telefoner hade som "stora sim luckor" som man kunnde byta ett batteri enkelt.
    samma metod skulle igentligen kunna användas för att byta moderkort... men ja vi är inte riktigt där ännu..
     
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    4 år tycker jag iallafall en telefon ska hålla. har man glas på baksidan så.. är det så klart att livslängden förkortas då sannolikheten ökar att glaset spräcker. annar har livslängden mkt att göra med om du har något skydd. Jag personligen vägrar använda några skydd, då det förstår hela telefonens design.
    Därför köper jag mkt begangat istället.

    Det största problemet är kanske att ett batteri bör bytas en gång om året, detta gör långt ifrån alla då det ofta är dyrt att byta då man måste öppna upp telefonen.

    Jag skulle vilja att telefoner hade som "stora sim luckor" som man kunnde byta ett batteri enkelt.
    samma metod skulle igentligen kunna användas för att byta moderkort... men ja vi är inte riktigt där ännu..
    Tror behovet av uppgraderingsbara telefoner kommer komma senare när utvecklingen har stannat upp möjligtvis lite.. Som det är nu händer det så mkt på 2 år att det kan vara värt att köpa nytt..

    men ja skulle man kunna byta batteriet via en stor simlucka så tror jag mobilen skulle ha mkt bättre livslängd för det är när batteriet börjar bli riktigt dåligt som mobilen blir icke användbar..

    En annan sak är ju mjukvaran.. i regel kan man inte vänta sig längre än 2 års support på android mobiler...

    Så länge man får nya uppdateringar hålls ju telefonen levande... återstår att se om treble kommer göra någon alls skillnad på detta..eller om det bara är snack.

    Men då telefonera går mer och mer åt att bara vara en skärm och inte en mobil så blir det allt viktigare med ny mjukvara som är kompatibel och funkar med alla nya appar osv..

    Att ha glas på baksidan tycker jag fortfarande är en fel prioritering av tillverkarna...
    Jag hade gillat att tex samsung släppte sina telefoner i glas och metall version.. skulle vara spännade och se vilken folk väljer.. jag misstänker många skulle välja det som håller bäst..
    av samma anledning att de flest sätter fula skal på.
     
  6. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Det finns massor aspekter på detta. De flesta är nog nämnda. En hel del beror nog på fåfänga. Nu när mobilerna mjukvarumässigt är ganska lika behövs design som sticker ut. Det säger sig självt att mobiler utan ram med glas ända ut i kanten blir skörare.

    Vi skriver snart 2018. Så klart man kan konstruera en mobil som tål att tappas utan att se för klumpig ut och även som man skulle kunna själv byta batteri på. Motorola släppte väl en mobil med "okrossbart" glas så tekniken finns. Gick de ändå sönder bytte de gratis. Jag har all förståelse för att många vill ha skimrande show room mobiler. Laserslipade prismor som om det vore ett smycke. Helt ok men det borde finnas hållbarare alternativ som ändå är high end och inte ser ut som ett gummidäck

    Det skulle det vara mkt spännande att se hur många mobiler som ännu är i drift efter låt oss säga två tre år. Tror manfallet är ganska stort. Säkert större än någon annan elektronikprodukt ( nu lever ju mobiler ett ganska hårt liv men just därför borde de vara mer tåliga också)

    Vissa har ju " förmånliga" batteribyten som Sony som tar 790 kr för byte. Fast det är ändå drygt 1 kr per dag om man byter efter 2 år. Då byter man kanske hellre mobil och nån annan får köra vidare nåt år med dåligt batteri. Sen stor risk den slängs.

    Metall är ett bra material på många vis men verkar hindra radiovågor och trådlös laddning men det finns högkvalitativ plast som känns premium också.

    Att man kränger mobiler som är såphala är ändå ett litet tecken på att tillverkarna nog gärna ser att de går sönder.... det blir skal men då förlorar man en del av känslan.
     
    bernard gillar detta.
  7. RobotLee

    RobotLee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2017
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jo, sant. Jag formulerade mig lite dåligt. Menade att eftersom glasbakstycken går sönder lätt så borde det vara bättre/lättare att använda IP-klassning som säljargument om dom är gjorda för att hålla också. Inte bara ha bra IP-klassning för stunden.
     
    bernard gillar detta.
  8. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Jag vill verkligen inte ha tillbaka "osmarta" mobiler men det fanns ett annat tänk förr. Den dyrbara optiken skulle skyddas. Vem skulle drömma om att en dyr fickkamera i fickan utan objekltivlock? Nu har tex Apple löst det men på mina Xperia ligger antiflare beläggningen helt öppen och gnags snart ner och det ser flammigt ut. Dröjer inte länge för än det kommer att påverka bilderna. Först bara vissa motiv och sedan på alla.

    Kom att tänka på en gammal favoritmobil K810. Linsskydd och en härligt gummerad baksida som var snygg ännu efter 2 år. Att göra mobiler hala som badtvålar borde banne mig vara förbjudet ;)

    Tillägg: Ingen katastrof och inte säker på att det syns på bilderna men så här ser min Z5 C ut efter 1 år och med gummiskal på 24/7. Också ett skäl att byta mobil " inte nöjd med kameran längre". Här borde Sony satsat på hårt yttre glas. Läste om nån Moto som blev flammig inom några veckor. Någon reservdel fanns tydligen inte heller...
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 30 nov 2017
    bernard och RobotLee gillar detta.
  9. RobotLee

    RobotLee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2017
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Märkligt att inte skal- och fodralltillverkarna har nappat på det, vore ju en enkel grej att göra nån typ av flärp på skalet/fodralet som objektivskydd.
     
    H-M, Kristy och bernard gillar detta.