Har ni tonvis med certifikat installerade?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Travolta, 31 jan 2014.

  1. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Fick upp en säkerhetsvarning om att telefonens datatrafik kan vöervakas av tredjepart. Klickade på meddelandet och hittade en sjuk massa certifikat på min telefon. Vad sjutton är allt detta?

    Har ni en lång lista om ni går till Inställningar > Säkerhet > Tillförlitlig autentisering?
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 683
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Ja. På den telefon jag har närmast så finns två flikar där: System och användare. Under system finns en mängd certifikat som är medskickade av google och de ska vara ok. Under användare däremot finns inget. Troligen har du något där som är det som google varnar för att det *kan* användas men inte nödvändigtvis gör det. Förmodligen har du klickat på ok för någon app att installera cert där eller laddat ner från någon websida?
     
  3. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Jag försökte få Anonine's VPN-tjänst att fungera mha OpenVPN och för det krävdes ett certifikat (som ska vara okej) så det är säkert det.

    Riktigt drygt att inställningen "Always-on VPN" inte fungerar i Android, dåligt av Google. Det gör att man måste försöka få OpenVPN mm att fungera.