Har problem med färgen i skärmen

Diskussion i 'Nexus 6P (2015) - Allmänt' startad av Wacko, 23 apr 2016.

  1. Wacko

    Wacko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2013
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hejsan

    Jag har precis köpt en ny nexus 6p men jag är inte nöjd med skärmen och undrar om något är fel och om jag bör byta ut den eller ifall det är så på AMOLED skärmar.

    För det första så är skärmen gulaktig men det har jag läst att iallafall skärmen på nexus 6p kan vara ( det stör mig inte jätte mycket) men derimot så ändras färgerna när man vinklar skärmen. Rakt framifrån så är den gulaktig som sagt, lutar jag skärmen lite framåt så blir den blåaktig (kallare) lutar jag den nedåt så blir mer blåaktigt ( ennu kallare ) och samma sak är sidorna.

    Det behövs inte mycket lutning för att det ska märkas.bara nu när jag skriver det här på telefonen så ändras färgerna (värmen) i skärmen. Även det svarta på skärmen blir mer Matt och gråaktig när jag har telefonen ute i dags ljus.

    Har aldrig haft en AMOLED skärm förut så vet inte om det ska vara så eller inte? På min gamla telefon en Sony xperia Z3 hade jag ingå såna problem.
     
  2. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Bytte två gånger då detta störde mig nåt kopiöst men tredje gången så sa elgiganten ifrån, servicekillen sa att dom var så. Jag vet inte om det är jag som vant mig eller om den med tiden blivit något bättre för idag så stör det mig inte. Det som jag upplevde som värst är färgskiftningarna vid minsta vinkling, ser det nu också men har slutat bry mig.

    Har haft många Amoled och en viss ton i det vita brukar höra till men inte dessa skiftningar som på denna.

    Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
     
  3. Wacko

    Wacko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2013
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER


    Hmm okej inget att göra åt med andra ord? Ja man vänjer sig säkert efter ett tag, men vad är fördelarna med AMOLED egentligen? Tycker ensålänge att det bara finns nackdelar. Och tråkigt när telefonen i övrigt verkar riktigt trevlig

    Men du upplevde ingen skillnad på dom som du fick utbyta?
     
  4. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    De två andra var exakt likadana. Om det sen finns serier som är bättre vet jag inte. Föredrar Amoled och dess djupa svärta, ger för mig ett djup jämfört med LCD.

    Angående färgton i det vita så förekommer det mer eller mindre på alla skärmar, exempelvis LG's skärmar (åtminstone G4) är blåare vilket stör mig mer.

    Nu har dock Huawei gjort nåt tokigt här, trots att de använder en Samsungskärm. Trots lägre upplösning så håller jag faktiskt min gamla Note3 bättre i vad det gäller färgåtergivning. Den hade lite gul ton men skiftade inte på detta sätt vid minsta vinkling.

    Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
     
  5. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Spela upp videos och kolla svärtan så ser du fördelarna med oled. En oled kan stänga av delar av skärmen när det visas svart vilket innebär och svart blir kolsvart och inte grå som det ofta blir på en LCD.

    Sent from my Nexus 6P
     
  6. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 213
    Mottagna gillanden:
    5 038

    MINA ENHETER

    Tyvärr är det ofta så med Amoled. Vill man en bra panel så är det större chans om man köper en Samsung-telefon (de behåller de bästa panelerna själva...).

    Flasha ElemtalX eller annan kernel som låter dig ställa färgerna själv.
     
  7. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Sånt hjälper tyvärr inte med N6P då den ändrar nyans vid millimetersvinkling, jag har försökt :-) Bättre då att vänja sig och njuta av att den annars är fullständigt underbar och visar foton mycket bra. Är mest när jag tapatalkar, facebookar eller surfar med vit bakgrund jag ser det. Redigerar mycket foto på den och detta är så pass marginellt så att då stör det inte, ja möjligtvis om man har en snöbild framför sig ;-)

    Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk