Hastighetssänkningar?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av minutz3, 13 dec 2011.

?

Vilken operatör rekommenderas när det gäller hastighetssänkningspolicy?

  1. Telia

    0 röst(er)
    0,0%
  2. Tele2

    2 röst(er)
    22,2%
  3. Tre

    1 röst(er)
    11,1%
  4. Telenor

    6 röst(er)
    66,7%
  1. minutz3

    minutz3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Hoj,
    undrar om någon har koll på hur det är hos operatörerna?
    Vad jag kan läsa mig till så om man kör med 3 Surf Bas så får man bara 64 kbits efter de inkluderade 0,5 GB så åker man ner till 64 kbits.
    Har Tre för tillfället men har aldrig märkt av att jag fått sänkt hastighet utan ligger på nästan 0,4 mbits hela tiden och det duger gott för mig, men om det skulle sänkas till 64 kbits skulle det inte gå...

    Hos Tele2 står det ju snarare att de förbehåller sig rätten att sänka hastigheten till 64 kbits, så det låter ju mera tillåtande, men vet folk hur det är i praktiken?
    (tänker alltså Mobilsurf Small då t.ex. fast på Tele2 Kompis Pott står det "Efter förbrukad datavolym sänks hastigheten till 64 Kbit/s.")

    Telia sänkte förut alltid hastigheten till 120 kbits vad jag vet, tror inte de ändrat på detta, men låter som en helt okej hastighet inbillar jag mig.
    (från Telia.se: "Telia förbehåller sig rätten att begränsa hastigheten till 120 kbit/s i det fall datatrafiken i mobilnätet överstiger angiven datamängd, trafik i Homerun Wireless Zone ej inkluderad.")

    Telenor har vad jag förstått en mycket, mycket högre gräns (15 GB) och när de väl sänker så får man fortsätta surfa i 0,5 mbits vad jag förstått det som.
    (Hittade detta på Telenor.se: "För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 15 GB under de senaste 30 dagarna.")

    Vill gärna höra folks olika erfarenheter av olika surfpaket hos de olika leverantörerna, jag är väldigt nöjd med ca 0,4 mbits som jag har idag, så har inga stora krav på hastigheten inbillar jag mig, däremot känns ju 64 kbits som att jag varken skulle kunna använda Internetradio eller YouTube i så fall...
    Blir ganska mycket data för mig per månad dock, tror det ligger runt 5 gigabyte faktiskt (och då använder jag inte telefonen som modem, går ej helt enkelt)

    Grejen är ju att många av operatörerna tycks vara lite luddiga, Tre verkar i praktiken inte sänka min hastighet trots att den borde ha sänkts egentligen vad jag förstått det som och trots att de är rätt tydliga på detta medan Tele2 och Telia säger att det förbehåller sig rätten att sänka hastigheten (vad jag förstått det som så sänker alltid Telia i alla fall när man nått gränsen) medan Telenor har en så hög gräns att det inte skulle vara ett problem, och den sänkta nivån är också så pass snabb att det inte tycks mig ett problem.
     
    Last edited: 13 dec 2011
  2. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Jag har Tele2 Kompis Student Surf för tillfället och har faktiskt inte lyckats nå taket sedan jag skaffade abbonemanget.

    När jag körde med Tele2 Kompis Student med surf medium pålagd så fick jag ett meddelande efter ca 600 MB (räknat med Netcounter) att jag förbrukat min data mängd (1GB). Sedan efter det kunde man lika gärna ligga på GSM eftersom att 3G inte gav högre hastighet ändå.
     
  3. Pzycic

    Pzycic Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    1 329
    Mottagna gillanden:
    337
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Telenor har väl inga hastighetssänkningar alls?? Var hittade du det?

     
  4. minutz3

    minutz3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    T.ex. här: Ring för hela månadspotten - få 3000 fria sms/mån!

    "Abonnemanget omfattar ej IP-telefoni.

    Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare med extremt stor dataförbrukning kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga användare i samma område. För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 15 GB under de senaste 30 dagarna. 15 GB är en väldigt stor mängd data och motsvarar t ex 350 timmar strömmad musik, eller 150 timmar strömmad video."

    Men för mig är 0,4 Mbits jättebra och är den hastighet jag har konstant med Tre idag oavsett hur mycket jag använder abonnemanget.
    Lutar dock åt Telia eftersom de erbjuder Xperia Pro och har bra täckning på landstället exempelvis. Ska testa Telenor dock därute och låsa på GSM så kanske det funkar, får la se och när det väl blir dags att byta har kanske Telenor ett mer fördelaktigt erbjudande (d.v.s. man kan få Xperia Mini Pro med ett billigare pottabonnemang).
     
  5. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Telenor har på 6 och 10 Mbit/s hastighetsänkningar vid 15GB när nätet har hög belastning. Klockan tre på natten kommer du kunna surfa i full hastighet även fast du tankat 30GB data samma månad.

    Telia har bra täckning på GSM nätet, men på det kommer du inte komma upp i några 0,4Mbps. 64kbit/s är teoretisk max.

    Telias 3G nät, som de har tillsammans med Tele2, är Sveriges sämsta med sämst täckning och sämst hastighet. Anledningen är för att det är väldigt dåligt byggt med många färre antenner än Tre och Telenor, samtidgt som de har försökt täcka en större yta. Det betyder fler på varje mast och längre avstånd till masten. Dessutom kostar det för dem att använda 3G nätet (pengarna går till ett gemensamt ägt bolag) så de skickar över dig till GSM nätet även fast det finns bra täckning på 3G nätet.

    Jag avrekommenderar starkt Tele2 eller Telia för mobilsurf!
     
  6. minutz3

    minutz3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Från http://www.telia.se/privat/mobilt/merom/tackningskartor/utbyggnad3g-gsm/edge.page: "Med edge ökas hastigheten upp till 210 kbps till telefonen och 105 kbps från telefonen. "

    Sedan är det ju mest när jag åker eller går som jag är intresserad av att använda mobila datanätet och så, som det är idag så har inte Tre kunnat ha den mobiltäckning som jag hade hoppats på på vissa platser inom Stockholms län. Sedan på landstället som skrivet så finns det nästan ingen 3G-täckning alls, vi har satt upp en extern antenn för det mobila bredbandet, annars funkar det inte. Som jag skrev, det står mellan Telia och Tre, och Telia betalar jag gärna lite bättre eftersom jag gillar deras service och dessutom har de bra täckning ute på landet (någon täckning är bättre än ingen...) likaså har farsan ett landställe uppe i norr där just bara Telia har täckning.

    Så om man ska dit är det ju trevligt att kunna nyttja sitt abonnemang.
    Inte för att det händer särskilt ofta utan handlar väl om någon/några veckor per år (inte de senaste åren dock, men längtar upp dit) så egentligen inte hela världen.

    Men jag kan nog höra med en polare om hur han upplever sin datatrafik och så som har Tele2.
     
  7. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Jag glömde Edge.

    Men om du har tre idag och inte är nöjd är det väl bättre att testa något annat?
    Ingen är ju bäst på allt.
     
  8. minutz3

    minutz3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Jo, definitivt, lutar åt Telenor eller Telia som skrivet, fann ju Telias Flex Medium-abonnemang där det ingår 5 GB och det bör ju räcka och bli över då jag inte har några planer på att använda mobilen som modem/hotspot annat än i nödfall kanske. Så lutar just nu åt Telia om inte Telenor slänger med Xperia Pro Minin till Pott 199 eller något abonnemang som kostar mindre än 399 kronor där man får ringa för allt.
     
  9. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Hur kan Telia ha så kasst 3G nät när de typ är dyrast av alla operatörer?

    Jag tänkte gå över till Halebop(som kör i Telias nät) och undrar hur kasst deras surf är?
    Kör Telenor nu, och det är inga problem i stan, men åker mkt tåg, och då är det nästan omöjligt att surfa.
    Hurpass bra är Telias edge då? Är deras vanliga nät mkt bättre än telenors på landsbyggden så det väger upp?
     
  10. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Telia har sämst surf. De har också jäkligt dålig täckning. Edge är skitslött och det går knappt att surfa på.


    Sent from my iPod using Tapatalk
     
  11. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 187
    Mottagna gillanden:
    1 507
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Vi i min familj har telenor allihopa, min son som inte har något annat bredband än det som han kör via telefonen och han har aldrig fått hastigheten sänkt, och han använder det flitigt, likaså min dotter samma där inga problem alls
     
  12. swedebear

    swedebear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3T
    Ungefär samma erfarenhet hade jag när det gällde Telenor (Innan jag bytte tillbaka till Telia). Åkte tex natttåg från Mellansel till Stockholm förra året, strax efter vi lämnade Mellansel och ända ner till Ånge så hade jag ingen som helst täckning med Telenor. Här i Övik så funkar det relativt bra med Telia tycker jag ändock