Problem: HattoriHans0 och mysteriet med den hard brickade A40'n

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av HattoriHans0, 7 jul 2021.

  1. HattoriHans0

    HattoriHans0 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    5
    HUR kunde detta hända? ingen hade nån aning om att det kunde gå så illa :P

    Det är alltså en samsung galaxy A40 som jag frågade om tidigare, den funkade helt ok men mitt i allt bestämde den sig för att den inte ville vara med längre. Nu är den fast i en bootloop men jag har emellanåt hittat till bootloader på nåt mystiskt sätt och försökt factory resetta, det vill den inte utan fastnar i bootloop igen.
    Jag lyckades tillochmed installera original-OS igen med Odin, allt såg fint ut men den sitter ändå fast i bootloop.

    Vad hade ni prövat i det här läget?

    Ja, jag tog bort så mycket jag vågade från mobilen, postade en lista i förra inlägget men har även tagit bort fler saker så jag vet inte exakt vad som saknades innan. Oavsett så finns ju nytt OS på mobilen enligt Odin så jag fattar inte vad den klagar för.
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 374
    Mottagna gillanden:
    1 729

    MINA ENHETER

    Telefonen består ju inte bara av operativsystemet, det finns även grejer på en djupare nivå, såsom nätverksprofil, drivrutiner för radiodelen i telefonen, för mobilnätet, wifi, bluetooth osv. Nånstans lagras ju IMEI, MAC-adress och annat som gör telefonen till en specifik individ. Vad jag har förstått så är det när man är inne och pillar på de sakerna du gjort rätt lätt att råka göra misstaget att radera för mycket. Därför ska man alltid göra en kopia av bl.a. nätverksprofilen (eller vad det kallas exakt) innan man sätter igång, ifall något blir fel. Misstänker att felet du råkat ut för kan vara något likartat till det jag beskriver ovan, men är inte säker.

    Ingen aning om detta går att lösa.
    Tog en titt på två av dina tidigare trådar. Låter inte alls som en bra idé, det du försöker göra. Istället för att pilla själv med sånt borde du ha hittat någon "custom ROM" där någon redan knåpat ihop en OS-variant som är avskalad - och som du vet kommer att fungera felfritt. Det du gör just nu är som att en icke-mekaniker plockar bort delar ur bilens motor på måfå och sen testar om det fungerar att köra bilen eller inte.
     
    katho, Kristy och Heleg gillar detta.
  3. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 498
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    Alla kunde se var detta barkade iväg. Jag skulle rekommendera någon av de vanilla droid som finns till din telefon. Att bara hacka vilt gör att telefonen blir obrukbar som du märkt. Jag såg att du lekt med knox! Om du har tur har du inte bränt stöldskyddet knox på telefonen, har du råkat trippa knox kan du slänga telefonen.
     
    katho och jogge gillar detta.
  4. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Såg din tråd angående ta bort bloatware, det där är ganska normalt och ibland tar man bort lite för mycket så att OS inte kan starta eftersom den inte kan nå en viss tjänst/tjänsterna du har tagit bort.

    Med Odin bör du kunna formatera om luren och få den att rulla igen då allt återställs och formateras.

    Någon skrev angående att kasta luren om knox trippas, nja du kan fortfarande använda luren men du kommer inte åt några tjänster som Samsung erbjuder bland annat Samsung pay.

    Kolla igen så att du har återställt rätt, finns massa klipp på Youtube osv. Du har inte hard brickad luren såvida du inte börjat flasha fel filer.
     
    katho och bernard gillar detta.
  5. HattoriHans0

    HattoriHans0 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    5
    Givetvis försökte jag med det från början men jag hade antingen fel baseband för de OS som fanns tillgängliga eller så var det nåt annat som inte stämde. (Letade länge och väl efter nåt som passade Lineage OS men fann inget)
    Har du själv testat att flasha nytt OS på nån mobil får du gärna tipsa, jag är på jakt efter en ny "lekmobil" (jämte min seriösa som jag inte mixtrar (så mycket) med).


    Jag bryr mig givetvis inte om knox eller stöldskydd på min lektelefon, man lär sig bäst av att begå misstag!
    Vad menas med "vanilla droid" och varför rekommenderar du dem?


    Hm, jag är rätt säker på att jag flashat stock ROM en gång innan när jag soft brickade telefonen. Nu flashade jag samma igen men det är som att den inte vill gå igång.
    Kanske man behöver TWRP?
    Oklart.
     
  6. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 498
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    Vanilla android betyder helt enkelt android utan en massa extra, precis som det ser ut som att du vill åstadkomma med ditt rensande.

    Du bryr dig inte om Knox, ok. Knox är infört på samsungtelefoner för att de ska bli obrukbara om de blir stulna och någon försöker flasha ny firmware. Trippar du Knox är det relativt troligt att du gör telefonen obrukbar.

    Du säger att man kanske behöver twrp. Har du inte bytt bootloader så kommer du inte få igång någon annan firmware än den som en gång var installerad. Detta är största orsaken till att den inte startar nu. Har du tur kan du nu låsa upp telefonen och installera en fungerande bootloader (twrp) eller eventuellt rädda telefonen med en flash av org bootloader.

    Bootloader ingår inte i "stock rom" som du säger du flashat.

    Obs! Inga andra rom än orginal fungerar på orginal bootloader.
     
    Kristy gillar detta.
  7. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Oftast går det inte flasha in en äldre firmware än den som är installerad, du kanske flashade, gjorde OTA och sedan försöker flasha den gamla igen?
     
    RuffyMan, bernard och Kristy gillar detta.