HDMI Overscan?:S

Diskussion i 'Off Topic' startad av SvanteD, 28 jul 2010.

  1. SvanteD

    SvanteD Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hej!
    Köpte en HDMI-kabel igår! *YES*:D! Jag har tänkt att köpa en rätt länge nu men har ej haft tid eller ork. Jag kommer hem, kopplar upp den i höga förväntningar om kvalité och grymma filmer! Visst fanns både kvalitén och filmerna där, men kanterna fattades:eek:! Går inte ens att använda tvn som datorskärm eftersom aktivitetsfältet syns knappt! Fick ett sting av besvikelse av det här..:(
    Är det någon som vet vad man kan göra åt det här?o_O
    Jag har ett NVIDIA GeForce GT 120 M i min dator och tvn är en LG.
    Läst och googlat om overscan men ej funnit lösning..Någon som har förstått sig på detta? Löst detta problem tidigare till och med?:)
    Installerade om drivarna igår:P
    Svante D
     
  2. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Vad kör du för upplösning?

    Vad klarar din TV för upplösning?

    Om du vill ha optimal bildkvalite skall du naturligtvis välja den upplösning som din TV har. Då kommer du inte heller drabbas av några problem med att bilden samplas om eller beskärs.

    m v h Henrik
     
  3. SvanteD

    SvanteD Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag tittade lite snabbt på det tidigare men har inte kollat manual eller dylikt än.
    Tror jag har kört rätt hittills men ska titta in på det lite senare idag!
    Tack för råden:)
    Svante
     
  4. Verrox

    Verrox Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    1280x720 är ju hdtv upplösning, men den brukar oftast vara 1024x768 här i sverige, såvida du inte har fullhd då.
     
  5. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Ja, fast många TV-apparater kan ha andra upplösningar. Om apparaten klarar Full-HD har den antagligen upplösningen 1920x1080. Om apparaten såldes som "HD-ready" kan den ha en mera udda upplösning som 1366x768.

    m v h Henrik
     
  6. Baeckman

    Baeckman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hej

    Nu skriver du inte vad du har får tv, annat än LG då. Det är just där du ska leta efter inställningar. Datorn skickar bara ut en signal i ett visst format. Tvn tar emot och presenterar på skärmen. För bästa bild ska du försöka hitta någonting som kallas pixelmappning. Dvs varje pixel i signalen ut från datorn ska mappas till en pixel på skärmen. Vanligtvis "klipper" tv apparater bort ett par procent runt bilden. Det har med det analoga formatet att göra. Varför det finns vid digital överföring kan man ju fråga sig. Sammanfattning; kolla vad din tv har för upplösning. Ställ in datorn att skicka ut samma upplösning. Sedan letar du efter någon inställning på tvn som kalla "overscan off", dotbydot, justscan eller liknande. Om jag minns rätt så kanske du behöver ställa om input signal till pc på en LG tv.

    good luck
    Stefan
     
  7. Verrox

    Verrox Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Just ja, 1366, inte 1024, jag som blandade ihop det :o