HDMI-sticka med digital ljud utgång?

Diskussion i 'TV' startad av Biopower, 14 jan 2013.

  1. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Jag är medveten att ljudet kommer via hdmikontakten till tv´n men tyvärr är hörlursutgången det ända stället tv´n skickar vidare ljudet. Min reciever har ingen hdmi och tänkte slippa köpa ny så frågan är om någon sticka eller annan androidbaserad mediaspelare har optisk eller koaxial digitalutgång?
     
  2. Mattias03

    Mattias03 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

  3. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Tack för tipsen.
    Sneglade på Minix Neo X5 men vill ju helst ha en sticka... Dels priset och dels för att jag vill gömma bakom tv´n. Men man kan ju inte få allt?!
     
  4. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Det är ganska vanligt att det finns line out via SCART-uttaget. Kanske kan vara värt ett försök? Själv har jag line out som separata RCA, så jag använder TVns inbygga DAC (som förmodligen också tidsjusterar videosignalen vilket då är en fördel).

    Enda nackdelen är att man inte kan styra volymen via TV-fjärren, då det är en fixerad signalnivå.

    Står inte om denna är in eller ut, men gissar på ut: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/scart/adapter/scartavtappning-p37235

    Annars borde en sån här fungera:

    http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/scart/adapter/scart-adapter-komposit-p37004

    För på denna är det valbart.
     
  5. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Tack för alla tips, men har redan provat det mesta. Har ingen line-out men har testat med scart-adapter och den gav inget ljud ut om ljudet kom in via hdmi. Har även en optisk digital utgång men den verkar endast ge ljud från den inbyggda digialboxen.
    Jag använder alltid recievern för allt ljud och har en logitech harmoiny fjärr så handhavandet är simpelt även om inte ljudet kommer från tv´n.
    Kanske ska beställa en Minix då?!