Heisenberg Renoverar

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av king_heisenberg, 20 maj 2023.

  1. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 064
    Mottagna gillanden:
    888
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Bra tråd! Flyttade in i en kåk från 1930 med många ”speciallösningar” för någon månad sedan. Tycker vi har hunnit med riktigt ”stora renoveringar” redan med ny tapet på en liten toa, spritsat lite fog och målat en hall vit. Känner mig redan helt slutkörd som hemmafixare. Sjukt imponerande att se folk som kan sitt skrå! Do youtube videos!!!!
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  2. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    666
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Blir ofta många special lösningar i äldre hus, lagar å regler ändras titt som tätt å lite förnyas då och då i huset. Men gamla hus är charmiga. Inte så täta så svårt att uppfylla dagens standarder utan stora ingrepp. Gör man dem för täta riskerar man andra problem istället. Men det är roligt att pilla å greja, det är min form av avkoppling iaf. Sen är det ngt fel på mig kanske då jag blir väldigt rastlös om jag vet att jag har saker att göra å kan inte slappna av.

    Vet inte om det är så många som hade tittat på mina eventuella youtube videos om jag nu gjorde några :) men jag skall fundera på det.
    Mest förvånad över responsen i tråden.
    Blir riktigt glad när jag ser att jag kanske inspirerar någon.
    Om någon har några frågor om vad jag håller på med eller liknande är det välkommet att ställa så svara jag i mån av tid. :)
     
    Kristy, katho och Yoko666 gillar detta.
  3. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Kul tråd! Grattis till husköpet, ska inte sticka under stol med att jag är avundsjuk Det ger en viss tillfredsställelse att få saker gjorda så där!

    Snyggt jobbat och håll oss uppdaterade!
     
  4. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 064
    Mottagna gillanden:
    888
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Ja självdraget är det inga problem med gamla fönster och gissar att det kan bli kallt som djävulen på vintern. Ska undersökas om man bör isolera mot vinden, förhindra att för mycker varm och fuktig luft ger sig upp där. Det var någon mer kunnig i saken som föreslog att det var en bättre investering mot att byta fönster. Jag har noll koll på sånt.


    Responsen i tråden kan ju vara en indikation på att intresset finns :) . Tänker att det finns många i Sverige som köper och renoverar gamla kåkar som har dålig koll på mycket och där finns det kanske inte svinmånga youtubers som har koll. Jag har redan youtubat slut på allt kring fuktiga källare, DIY dränering och varför man har grävt ner vad som ser ut som vanlig stenullsisolering utmed husgrunden. Tror det kan bli succé iallafall i min youtube feed. ;)
     
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 072
    Mottagna gillanden:
    2 155
    Om jag hade pengarna och orken så skulle jag gärna följa ditt exempel, det är så tillfredsställande att lösa praktiska problem och göra snygga och eleganta lösningar.

    Det känns som om du har koll på hur saker och ting ska göras, det finns alldeles för många som tror att de vet men gör så allvarliga fel som ställer till med problem på kort eller lång sikt. Jag har inte sett något i den här tråden som känns fel, det ska du ha cred för!
     
  6. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    666
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Igår så målartvättade jag och skrapade färg etc på altanen i taket samt teglet.
    Idag har jag målat första vändan på innertaket samt grundmålat teglet vid entrén. Även målat insidan av det nya räcket då detta enbart var grundmålat.

    Eftersom tegel skall andas har jag varit noga med grundarbete och följt instruktionerna jag fick av målaren på firman jag köpte färgen av. Dock inge vidare att måla med färg som är lika tunn som vatten.. Grundmålat med silkatbinder och den silikat färgen det skall bli till slut.

    Det som är målat är allt som kommer målas i år. Kommer utvärdera hur teglet beter sig när det är målat i ngt år innan vi tra beslut om resten av huset.
    Å den biten som teglet är målat nu har vi pratat om att eventuellt slå ny panel på så då är det inte hela världen att använda det som en test sektion.

    Imorgon skall jag åka iväg några dagar så när jag kommer tillbaka så kommer jag ha med mig en grön matta hem till altanen och en "ny" utegrupp som skall stå där.
    Trallen i dagsläget är inte så vacker då den har oljats med pigment å det lossar överallt. Därför bestämde vi oss att lägga matta över trallen och byta ut trallen helt när ekonomin tillåter. Det är också därför jag inte har täckt innan jag har målat då det är "skit samma".
    IMG20230524163431.jpg IMG20230524163443.jpg IMG20230524163425.jpg

    Den observanta ser att det fattas två brädor på trallen. Den befintliga trallen är 90mm bred och när jag satte det nya räcket å staketet så satte jag det utanför det gamla. Så det blir ett litet för stort hål där som lilleman kan trampa ner i. Så byter ut två brädor till 145mm istället så kommer det vara ett 10mm glapp istället för det nuvarande stora glappet. Å det kommer inte synas sen med matta på hela trallen.

    Nu vet jag inte hur ditt hus ser ut riktigt. Men sätta en ångspärr om sådan inte finns. Antingen under isoleringen på vinden eller på insidan av innertaken och tilläggsisolering på vinden. Bara se till så det finns tillräckligt med ventilation osv på vinden. Det tjänar man mer på än att byta ifrån två glas till tre glas. Om inte fönstrena vittrar sönder då naturligtvis.
    Tilläggsisolera vinden skall jag göra efter sommaren. Har bytt alla tätningslister på fönstrena i vintras så får de sitta tills det är dags att byta till 3-glas.

    Alla pengar som kommer in och blir över återinvesteras i huset. Tänker bara att vi kommer få tillbaka de pengarna sen om vi säljer/värderar om huset. Frugan nämnde att hon behövde nya glasögon så då blir det mindre virke denna månaden. Tur jag har färg hemma :)
     
    Kristy, bernard och Yoko666 gillar detta.
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 072
    Mottagna gillanden:
    2 155
    Det är (eller har varit) vanligt att fastighetsägare använder det högre värdet för att få nya lån och renovera mer (ofta köpa kapitalvaror), det skulle nog jag vara försiktig med i dagsläget men grejen (så länge räntorna var låga) var ett närmast idiotsäkert sätt att bli förmögen (åtminstone på papperet).

    Beroende på var huset ligger så kan det vara värt (eller inte värt) att investera i huset (rent ekonomiskt). Många på orter med låg efterfrågan på fastigheter får aldrig igen pengarna men om man tänker bo i det många år så är det ju skönt att huset är ok och passar familjen.
     
  8. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    666
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ne det är jag medveten om, men som det känns å iom hur länge jag (och senare vi) letat efter hus så kommer jag inte flytta i första taget. Strax utanför stan, bra tåg trafik å pendel. 800meter till 1;a utslaget på en av mina favorit golfbanor ;) ingen detaljplan som ställer till det i den bemärkelsen att allt jag ringt kommunen om har jag fått ok på utan att behöva söka bygglov.
    Vi köpte vårt för 1.2miljoner ca 1.4miljoner mindre än grannens hus som är iordning gjort och rätt likt. Vi har dock bättre utsikt (objektivt jag vet). Båda med hörntomt. Så vi ligger rätt bra till penning mässigt inför kommande värderingar. Vi har knappt 950tusen i lån på huset med 4% ränta, låst i 4år till å betalar 5tusen i månaden på lånen. Tidigare betalade vi 10tusen i hyra på en liten 3:a.

    Badrum och stambyte hoppas jag kunna lösa via en ny värdering om ca 4år. Men jag kommer ändå fortsätta pumpa in "egna" pengar tills allt är färdigt :)
     
    Kristy, Heleg, Yoko666 och 1 annan gillar detta.
  9. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    666
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Kom hem igår så sen 7 imorse har jag målat, skruvat, fixat mattan å skruvat ihop den nya dynboxen. Men sålänge inte mattorna blir alldeles för stora när de sträckt ut sig lite å behöver justeras så är altanen typ färdig, skall skruva in några ventiler till vinden.
    Dvs till det är dags att byta fönster, altandörr å panelen runt dessa.

    Före och efter foton...
    Screenshot_2023-05-28-13-57-44-43_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg IMG20230528131720.jpg Screenshot_2023-05-28-13-57-31-07_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg IMG-20230528-WA0006.jpeg

    All vit smuts på teglet är områden där jag fräst bort helt defekta fogar å fogat om.
    Kommer gå igenom sida för sida å ta mer fogar innan det målas.

    Nu blir det grill om en stund för min del sen blir det vila tills jag åter går på jouren på måndag :D
     
    Last edited: 28 maj 2023
    Kristy, katho, milky81 och 5 andra gillar detta.
  10. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    666
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Hämtade en utegrupp hos mina föräldrar. De fick den av min farfar och farmor 1984 i förlovningspresent. Slipade ner och oljade den. Nu skall det bara på nya dynor som jag fixar i veckan. Skall försöka vårda den lika ömt så den håller i +30år till...

    Har även grundat och målat resten av teglet på framsidan av huset. Räknade ut att den borde räcka till resten av framsidan vilket den gjorde som tur var.

    Även lagt mursten lite snabbt för att avgränsa gräsmattan emot vägen. Denna sektionen kommer ju grävas upp när jag byter ut avloppet till servisen så jag är inte så noga med om det är rakt och i våg osv just där när det ändå kommer ryka när det är dags att gräva. IMG20230529160311.jpg IMG20230530181210.jpg IMG20230531165920.jpg IMG20230604175200.jpg
    Grundat och slutmålet
    IMG20230605162151.jpg
    (Föreställ nu också att jag kommer klä in skorstenen i svart plåt tids nog)
    Även målat under taket och satt in insektsnät på ena sidan. Kommer göra andra sidan när jag har semester... IMG20230604175212.jpg IMG-20230603-WA0000.jpeg

    Jag har äntligen gått av jouren men skall iväg och jobba på annan ort i några dagar. Så blir inte så mkt mer hemma denna veckan. Får se vad jag hinner i helgen... Har ju en del projekt som det märks här :)

    Så nu blir det grillad körv å någon pilsner :D
     
    Last edited: 5 jun 2023
    Kristy, thexps, katho och 6 andra gillar detta.
  11. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    666
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Veckan som gått har jag iaf trotts 4dagar på Öland å lite annat runtomkring hunnit med följande.

    Dynor till utemöbeln är på plats.
    IMG-20230609-WA0000.jpeg

    Köpte ett storpack med aluminum galler som jag har klätt med insektsnät invändigt å sedan lackat vita.
    5st har jag monterat för ventilation till taket på altanen. Resterande 15får vi se om de åker upp runt huset senare eller inte.
    IMG20230610180356.jpg IMG20230611132850.jpg

    Installerat en regntunna, fäste ett galler i stupröret för att fånga upp löv etc (då vi inte har så många stora träd i närheten på den sidan tror jag inte det kommer vara ett problem men lika bra.)
    Kommer installera ett 32mm rör som bräddavlopp om det är så att den blir full när man inte har koll. Samt en tapp kran naturligtvis, jag hoppas att den levereras i veckan annars får jag skaffa ngt billigare å mer provisoriskt.
    IMG20230610110207.jpg IMG-20230610-WA0003.jpeg

    Sedan slog jag lite panel vid sidan av trappen upp där det tidigare var helt öppet.
    När det byggs trall på marken utanför (hoppas nästa år) så kommer jag slå panel hela vägen ner till blivande altanen så det kommer bli enhetligt och helt inkapslad.
    IMG20230610162914.jpg

    Samt monterat upp lite avskärmning för land/syren (tror frugan sa att det var en syren, för jag har ingen koll på växter å buskar...)
    Nu får jag bara gräva upp lite rötter runt landet å lägga på ny jord så man kan få gräs runtomkring istället. IMG20230610115531.jpg IMG20230610115526.jpg

    Nästa vecka är det jour för min del igen. Så inte mycket som kommer hända, planerar att måla runt fönstrena i källaren å kitta om de glas som behövs. Skall sätta in isolerblock i källaren istället för fönster i framtiden så inte så noga att det blir helt 100, bara ser finare ut och är tätare/bättre än innan.
     
    Kristy, katho, milky81 och 3 andra gillar detta.
  12. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    666
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ps. Jag har beställt en S23ultra, så nästa gång jag gör något som jag tror kan vara intressant så skall jag försöka filma å lägga upp om jag lyckas redigera bort eventuella svordomar när jag klantar mig osv ;):)
     
    Kristy, katho, milky81 och 7 andra gillar detta.
  13. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 075
    Mottagna gillanden:
    1 369
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Kul! Jag har tummen mitt i handen och gör i stort sett inget sånt här hemma men är ändå roligt att läsa och följa din tråd :)
     
    king_heisenberg gillar detta.
  14. polar590

    polar590 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 514
    Mottagna gillanden:
    3 424

    MINA ENHETER

    Jösses vad du ligger i:)
     
    king_heisenberg gillar detta.
  15. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    666
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Kul att höra, alltid roligt å kunna glädja någon lite extra med ngt inlägg.
    Jag klantar mig titt som tätt men det är bara bita ihop isf å försöka lösa det på bästa möjliga sätt.

    Under arbetsdagarna så hinner man inte med så mkt men åtminstone 10-15timmar på huset å co. Brukar jag kunna klämma in även under arbetsveckorna när jag har jour.
    Som det märks är det väl även min hobby att rent generellt skruva med huset, är oftast pengarna som sätter stopp för saker å ting :P


    IMG20230612161438.jpg

    Limmade ihop och skruvade (med tätning naturligtvis då) fast bräddavloppet på regntunnan igår. Så bara en liten kran kvar nu.

    Skall måla och frosta fönsterrutorna i morgon till källaren om inga larm kommer ifrån jobbet. Då hinner det torka till innan man får lägga på lite 2-komp klarlack för att säkra upp att så att frostfärgen håller. Har gjort en test tidigare å provbiten höll i vintras så nu kör jag på alla rutorna till källaren (även om de skall bytas i framtiden så ser det bättre ut för en billig peng.)
     
    Kristy och milky81 gillar detta.
  16. N6290

    N6290 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 515
    Mottagna gillanden:
    1 824

    MINA ENHETER

    Kul tråd.
    När jag började läsa startinlägget så tänkte jag genast på filmen Drömkåken. Men några inlägg senare framgick det att ert husprojekt verkar ha blivit rätt lyckat, till skillnad från filmens husprojekt hehe.

    Vilken landsända rör vi oss i, finns det någon större stad i närheten? Blev lite förvånad över att det finns kommunalt avlopp men inte kommunalt vatten. Jag kanske missade något inlägg, men vad skulle kostnaden vara för att dra in kommunalt vatten, är det något ni planerar? Det låter väldigt skönt att slippa egen brunn och ha kommunalt vatten, tänker jag.
     
  17. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    666
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Drömkåken var länge sen jag såg. Kommer inte ihåg den så bra. Får kolla på den igen helt enkelt. :D

    Huset ligger i Herrljunga kommun.
    Det finns kommunalt vatten i gatan och det finns en anslutningspunkt, dock inte utritad i kartan men den finns. Om jag har tolkat konversationerna jag haft med de som sköter vattnet så skulle det kosta ca 75000tusen för själva anslutningen + grävning etc.
    Jag har nämligen försökt luska ut om tidigare ägare har betalat men inte valt att ansluta sig...

    Vill ja få in vattnet på samma sida som brunnen går in så blir det rätt mkt grävande så det är inte aktuellt för tillfället då det blir mängder med massor som behöver flyttas.
    Så min plan är att när jag byter ut utgående avloppsrör (anslutningspunkten för dricksvatten ligger i samma område också) även förbereda för dricksvatten också.
    Då kommer jag koppla på en 32mm pem slang och dra in den och dra nya kopparrör genom källaren till där befintliga förgreningen ligger i huset för vårt vatten(dvs tvättstugan).
    På det kommunala och på vårt egna vatten kommer ja sätta varsin avstängnings ventil så att jag kan använda vårt egna vatten som nödvatten i huset (så får man egentligen inte göra då man inte skall kunna trycka ut tex brunnsvatten ifrån en egen fastighet ut i det kommunala ledningsnätet, men det finns sätt att komma runt det... :P).
    Då allt ändå finns färdigt för det.

    Så det finns en plan för det. Men vet inte när det finns ekonomin till det för tillfället. Då jag försöker lägga krut på att få ner elförbrukningen och värmen.
    Insastkaminen skall på plats nu om några veckor, staket skall byggas så grabben håller sig på tomten (trött på att jaga honom, vilket han iof tycker är jätteroligt...) Lite små pill som får bli överaskningar i tråden om jag hinner med det jag tänker... å sedan isolera vinden innan vintern...
     
    Kristy, Yoko666 och aikelo gillar detta.
  18. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 322
    Mottagna gillanden:
    200

    MINA ENHETER

    Kan det möjligen ha varit så att det där hålet funkade som dränering av lågpunkten framför garageport och dörr? Med tanke på att marken lutar mot huset där borde det ju behövas någon form av dagvattenbrunn, ränna eller annan dränering.

    m v h Henrik
     
    Kristy gillar detta.
  19. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    666
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Njae, det jag syftar på i den texten var att gubben har bilat upp betong å slagit sönder utgående avloppsrör för att ha det som spolpunkt. Han hade planterat mängder med växter, små träd etc på den plätten där utgående rör för avloppet är. Så det har vuxit in rötter i systemet. Han har enligt grannarna behövt spola rent den biten för att han ofta fått stopp... (Detta var inget han sagt när jag frågar om sånna bekymmer innan kontraktskrivningen. Utan fått höra av grannarna).
    20220903_132236.JPG
    (Gammal bild)
    Obs det är också en klack på ca 4cm ifrån platta. Innan det hade kunnat rinna ner vatten i detta hålet vid skyfall.

    Sedan fanns det ett avlopp framför garageporten.
    Dock så är det så att man nuförtiden inte får ha den kopplad som det var. Dvs att den brunnen var påkopplad på avloppet.
    Regnvatten å dränering skall gå i dagvattenledningar om det finns i vägen (vilket det finns här).. IMG20230226143432.jpg
    (Gammal bild)

    "Spolpunkten" är i betong hålan direkt till vänster om dörren i bild. Avloppet är direkt under kompost soptunnan i bild... Gallret utanför dörren är bara ett galler, vatten etc som samlades där det avleddes ingenstans.
    Ett annat problem där var att dörren stod på plattan. Å var jämns med på båda sidor dörren så allt vatten som kom ner landade först emot dörren och rann in å det som bromsades flyttade sig sedan till detta avlopp som man inte längre får ha. Samt att det rann under garageporten in i garaget på samma sätt. Brunnen var felplacerad och underdimensionerad för det ändamålet de försökte åstadkomma. En ränna för vatten som hade tagit upp hela framsidan och sedan fungerat som buffert hade löst problemet. Men då man inte får ha det längre in i avloppet var det lika bra att göra en annan lösning. Samt skall dörrarna ändå bytas så är det lika bra att höja dem för att slippa få röta på dörrarna efter kort tid igen. (Den dörren jag bytt var även fel monterad om man ser till hur man bygger idag. Då karm och allt trä var ingjutet i betongen utan ngn form av skydd mellan blottat trä och fukt vandrande betong.)


    Jag har för övrigt inte hunnit göra så mkt. Men går snart på semester. Hade tänkt samma på mig lite så det fanns ngt å visa.

    IMG20230613173443.jpg
    Regntunnan är klar och fått lite regn nu så den fungerar tillfredsställande.

    IMG20230614180255.jpg
    Frostat och målat fönstren till källaren.

    IMG20230617173433.jpg
    Limmat ihop lite rör och gjort lite nytt i tvättstugan. Röret som följer väggen utanför i bild går till avfuktaren. Så slipper jag ha en slang liggande till avloppet över golvet...
    Jag sket i vattenlås till det handfatet då det ändå går direkt till en golvbrunn som har vattenlås.
    IMG-20230617-WA0000.jpeg
    Några hyllor i tvättstugan för reserv pumpen, filtermassa och saker som tillhör vattenreningen. Ph mätare etc då jag har som rutin att kolla pH värde, läsa av total el, el för bilen, el för luftvärmepumparna, vattenförbrukning etc varje vecka.
    Vill se eventuella avvikelser i tid, samt att jag är nyfiken...

    IMG-20230619-WA0008.jpeg
    Svetsade lite igår, blir fötter till insatsen som jag skall börja greja med när jag går på semester.

    Det var det jag hunnit med sedan sist.
     
    Last edited: 20 jun 2023
    Kristy, henca, polar590 och 2 andra gillar detta.
  20. polar590

    polar590 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 514
    Mottagna gillanden:
    3 424

    MINA ENHETER

    Härligt med en som inte är rädd för att våga hugga i själv,:)