Heisenberg Renoverar

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av king_heisenberg, 20 maj 2023.

  1. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    666
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Gick på semester i måndags, men har hitintills hunnit installera vår insats i öppna spisen.
    Det har inneburit att jag har kollat så att våra inneboende kajor verkligen har flyttat.
    Satte dit ett kajgaller på skorstenen så de inte kan flytta in igen.
    20230622_110513.jpg

    Sedan rensa bort fågelboet...
    Det fick jag påbörja genom att ta bort spjället.
    20230625_150324.jpg
    20230625_133555.jpg 20230625_134806.jpg 20230625_145232.jpg
    Det blev en och en halv Ica plastkasse till slut innan allt var borta..
    När det väl var borta så sotade jag rent skorstenen.

    Sedan klippa till konan för anslutningen till rök slangen och popnita fast slangen i konan till insatsen och trycka upp den i skorstenen så långt det gick...
    Min kanal i skorstenen gjorde detta rätt besvärligt. Hade tänkt att jag skulle slippa knacka sönder skorstenen och laga den igen men det gjorde jag inte. Så fick ta bort en halv sten så jag fick in en näve och kunde slänga på lite bruk för att täta runt konan ovanifrån där det inte blev tätt.
    IMG_20230625_120022_01.jpg 20230626_115603.jpg 20230626_115537.jpg

    Sedan sätta ihop murstocken igen och täta med stenull underifrån vid konan samt kapa slangen och montera adaptern till insatsen.
    Jag är inge vidare på att putsa, men med lite ny färg osv sen när allt är skrapat så ser det säkert ok ut. Jag lät stenen jag satte tillbaka hamna lite snett så har jag ett riktmärke om jag behöver ta mig in ovanför konan i framtiden om något händer.
    20230626_121804.jpg
    20230625_183805.jpg
    20230626_141226.jpg

    Sedan montera själva insatsen och krångla till det och få dit detta tunga åbäket själv, inget jag vill göra igen.. den står på 13cm fötter (se tidigare inlägg om att jag svetsade fötter) och inte glömma brandtätning vid anslutningarna.
    På denna bilden när allt är monterat å "färdigt" så har jag slängt in en rökbomb för att se att mina anslutningar är täta.
    Å det verkar så, så nu kan jag ringa sotaren som får komma å besiktiga. När det är färdigt så kan jag börja planera och fixa det estetiska runt insatsen och själva murstocken. Som jag har tänkt försöka övertala frugan om att den skall bli betong grå (får se om jag lyckas med detta)...
    IMG_20230628_145746_01.jpg

    Installerat en givare på vinden för fuktmätning och temp också och efter bröllopet vi skall på i helgen kommer vinden bli mitt nya boende. Det skall sättas upp belysning, eluttag och plockas bort ventilationsrör till avlopp och kök så de nya luftarna på taket kan monteras...
    Screenshot_20230628_184755_Wiser.jpg

    Har även monterat en liten kätting hasp på dörren, smarta lås i all ära... Men om man bara kan trycka ned handtaget å låset låser upp sig är det inte så smidigt för en 1åring om springer runt å försöker öppna allt. Så denna klassiska kätting haspen är enbart för att hålla honom inne och inte smita ut så lätt...

    Imorgon blir det vindskivor till skärmtaket över garaget...:)

    Ps. Köper man en Samsung s23 ultra så bör man inte beställa i en speciell färg... Den kom nu häromdagen, tog lång tid....

    Edit: Jag lyckades hitta insatsen på tradera å köpte den för en ynka 500:ing. De som hade den har haft den stående i ett förråd i ca 10år. De hade den monterad men renoverade efter att de hade använt den under en vinter å flyttade köket dit å rev murstocken. Så räknar man bort tiden för mitt jobb så har detta kostat mig drygt 2500:- i material hitintills. Också anledningen till att det blir lite som det blir med galler etc runt insatsen å den kommer vara förskjuten åt vänster för att man skall kunna öppna insatsen etc utan krångel.
    Hade jag valt fritt hade jag helst öppnat den i mitten å haft två dörrar tex.
    Den är också godkänd av kommunen via en bygganmälan som behöver göras innan arbetet med installationen påbörjas.
     
    Last edited: 28 jun 2023
    Oshotta2, Kristy, milky81 och 4 andra gillar detta.
  2. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    666
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Före;
    IMG20230414152320.jpg

    Efter:
    20230629_131105.jpg

    Vindskivor etc monterat. Nu ser det iaf ut som ett tak. Nu skall det till panel på sidorna och stuprör etc. Men nu ser det lite mer vårdat ut (om man bortser ifrån hur det ser ut under :P)

    Det var väl det jag kommer hinna med denna veckan. Nya tag nästa vecka.
    God helg på er alla :D
     
    Oshotta2, Gyllenb, BrorSnor och 5 andra gillar detta.
  3. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    666
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    God Morgon, nu är min semester slut....
    Dags att gå på jouren igen imorgon bitti.
    Nåväl, jag har inte hunnit med det som jag hade tänkt göra pga vädret. Vill inte byta huvarna på taket när det regnar titt som tätt då det kommer ta mig en bra stund om jag gör det själv iom att det är eternit kanaler på insidan av taket som skall plockas bort också.
    Hoppas att jag kan hitta någon som kan hjälpa mig en dag eller två så att det blir fixat snabbt å smidigt.

    Men det jag hunnit göra.
    20230703_162415.jpg 20230705_123411.jpg 20230709_170057.jpg
    Staket stolp sattes upp, ville gräva ut, gjuta plint och sätta fyrkants stolp. Men när jag räknade på material kostnaden och jämförde med vanliga stolp att slå ner så var det inte försvarbart i dagsläget. Det skulle bara upp för att förhindra vår son att springa ut på gatan/ner i ån utanför.
    Stolpen slogs ner 60-80cm, då detta är gammal åkermark så har jag grävt runt de stolp jag tyckte satt lite halvbra/de jag ville verkligen skulle vara helt still och gjutit ungefär en säck betong vid varje sån stolpe.

    20230711_153056.jpg 20230719_110213.jpg 20230719_110239.jpg 20230719_110332.jpg 20230719_110232.jpg
    Snestag vid alla grindar och hörn samt där spänntråden sitter på långsidan (framsidan skall kläs med staket plank och grinden på baksidan lika så)
    Men nu är tomten omringad med staket så grabben kan inte springa iväg så lätt. Bara staketbrädor kvar.

    20230712_141211.jpg
    Jag fick samtal av en polare att en björk hade blåst ner på hans tomt å han frågade om jag ville ha den så det var bara packa ihop och åka dit, kubba den, lasta och köra hem.
    Nu ligger den under pressening så jag kan få klart ved förrådet jag fick bygga lite snabbt innan jag klyver den så den kan torka till nästa vinter.

    20230719_184710.jpg 20230721_142405.jpg 20230721_142415.jpg
    Så jag fick bygga ett litet vedförråd lite halv provisoriskt.
    Då det bara kommer eldas i insatsen i vinter så ville jag ha förrådet hyfsat nära entrén så man inte behöver traska runt huset om det kommer mkt snö. Samt att om jag gjör lite plint och använde staketet som ändå kommer kläs så slapp jag göra hela baksidan av förrådet indirekt...
    (skall lägga plåt på taket sedan, men tänkte bygga ett förråd för gräsklippare/grill etc så lika bra att göra klart det och köpa plåt till båda samtidigt. Då den plåten jag använt på skärmtaket kommer ifrån Hornbach å jag har inga ärrenden till någonstans där hornbach ligger i dagsläget).

    20230712_152321.jpg 20230715_163752.jpg 20230715_171414.jpg 20230716_075926.jpg 20230719_110226.jpg 20230719_110215.jpg

    Det sista roliga som har hänt är att vi har fått två skyfall... Eller ja kraftiga regndagar.
    Så att jag fick översvämning i källaren igen.
    Hade hoppats att vi skulle klara oss med invallningen utanför garaget. Men det var något ställe som jag inte lyckats packa marken ordentligt med min slägga innan jag gjöt den så det rann under invallningen. (det kan vara att det bara kom för mkt vatten så att marken/invallningen inte orkade stå emot/ta emot mängden. men iaf) Nåväl, det gav mig bara lite mer jobb...
    Grävde ut ett hål för ett 300rör jag hade i garaget, gjorde om detta till en pumpbrunn och gjöt en platta i botten (testade först med en dränkbar pump utan vippa som jag hade hemma men den sög upp materialet i botten på brunnen).
    En dräneringsslang längst hela längan ner i brunnen och en dränkbar pump med inbyggd elektronisk vippa, en mekanisk flottör hade bara fastnat då röret är för smalt för detta.
    Eluttaget jag har på utsidan vid källar dörren är ett ABB uttag med inbyggd egen JFB (ibland har jag tur när jag skruvar upp saker) å detta kan man vidarekoppla till andra uttag i serie etc. Så denna pumpen går på detta uttaget så om jfb går så dör iaf inte hela husets ström om man inte är hemma.
    Sen skulle jag skruvat fast kopplingarna lite annorlunda för etestikens skull när jag väl hade monterat färdigt, men det får jag göra om en annan dag.
    Leca block åkte upp också som ett extra lager på muren. Det blev inga mer då jag varken hade mer murbruk eller mer armeringsjärn hemma. Behöver lägga ut och armera marken så jag kan armera stag uppåt längst med muren så att muren får hjälp när det fylls på med massor på andra sidan om den.


    20230723_055338.jpg
    Igår grävde jag upp en sektion av buskarna på baksidan av huset och sågade av rötter och annat gott. Så idag är mina händer mest mos och blåsor...

    Semestern blev inte så lång som jag hade önskat, 2veckor försvann nästan på bröllop å besöka släkt.
    Nu börjar grabben i förskola och frugan skall börja jobba på ett schema som gör att vi bara har en gemensam helg i veckan. Så nu blir det mer kvällsjobb framöver efter jobbet om det skall hinnas göra något.

    Det var allt för tillfället, hoppas ni alla haft/har en härlig semester.
     
    Kristy, Oshotta2, Zawaq och 9 andra gillar detta.
  4. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    666
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Senaste tiden har jag hunnit göra klar staketet å grindarna. (Okej är typ 4brädor kvar på ena sida, som ej syns i ngn av bilderna).
    Grinden vid entren har en klassisk grindklinka på insidan, denna fäste jag en plast beklädd tunn vajer i, borrade igenom stolpen å co. Drog den via ett litet hjul ner till en metal pinne som jag hittade i källaren. Så drar man i den så öppnar man grinden utan att sträcka sig över grinden utifrån.
    Jag skall dock sätta en kabel kanal (som jag tappat ordet på just nu) i galvad plåt över så det bara är sista biten av vajern osv som syns utvändigt.
    20230730_054006.jpg
    20230730_054012.jpg
    Screenshot_20230730_180925_Gallery.jpg

    Provisoriskt lock till pumpbrunnen och över plåten till avlopps röret som är trasigt. Är visserligen ett 3mm plåt under som är fast murad men detta ser trevligare ut tills jag hittar en annan lösning för båda dessa. Båda av spillbitar ifrån staketet.
    IMG-20230730-WA0004.jpeg
    IMG-20230730-WA0002.jpeg

    Vedbon är byggt av mestadels spill virke ifrån staketet, reglar som blev över och annat jag hade hemma. Tror jag köpt 5reglar specifikt till vedbon allt annat är spill. Därav att det ser ut som det gör :P

    IMG-20230730-WA0010.jpeg

    Samt fortsatt mura lite med.öeca block och en jäkla massa armering för min stödmur. Som grund tanken igentligen var så skulle jag gjuta en stödmur. Men, med skyfall som kom osv å jag hade en del block hemma så började jag att mura för att det skulle gå snabbare...
    Dock med problemet att jag hade gjutit en klack å eftersom tanken var att armera en stödmur och sedan gjuta var jag inte så noga med att min dåvarande gjutning blev helt plan. Det får man betala för om man ändrar sig och gör på ett annat sätt...
    20230727_184621.jpg

    Nu hoppas jag regnet lugnar ner sig så jag kan fixa mina huvar på taket så jag slipper anlita ngn för att göra det åt mig...
     
    Kristy, Oshotta2, Zawaq och 3 andra gillar detta.
  5. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 322
    Mottagna gillanden:
    200

    MINA ENHETER

    Du har inga planer på att kunna använda garaget som garage igen? Kanske skulle vara skönt att kunna skifta mellan sommar/vinter-däck inne i ett varmt garage i stället för i yrsnö?

    m v h Henrik
     
  6. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    666
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Nope, var väldigt brant ned till garaget, bland annat så fanns en viss risk att skrapa underredet på bilen om man skulle åka ned till garaget sen de asfalterade om vägen. Så behöver en bil med bra markfrigång för det. Sedan vill jag ej ställa en elbil i garaget. Skulle det emot förmodan hända ngt med elbilen under laddning så är det rätt kört isf. Vet att det är förbjudet i vissa kommuner att ladda i garage under tex lägenheter etc pga att om batteriet får kortis under laddning så behövs riktigt bra ventilation så att det inte finns ngn risk att gaserna går in i ventilationen.

    Jag har planer i det långa loppet på att göra garaget till en riktig snickarbod där jag kan ställa upp en svarv, planhyvel å annat jag tycker är roligt att syssla med.
    I den närmaste tiden kommer det mest monteras upp en ny 14x20 dubbel dörr och mura igen resten av nuvarande garageporten.
    Det räcker för att kunna bära in byggnadsmaterial å annat som kommer förvaras där för tillfället under pågående renovering.
    Vinterdäck å sommardäck skiftar jag hos svärfar i hans garage å förvarar vinterdäcken där också.
    Svärfar är gammal mekaniker så finns det mesta man kan önska sig där :)
     
    henca gillar detta.
  7. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    666
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Inte hänt så mkt sen sist men jag uppdaterar iaf.

    Idag har jag rivit gamla garageporten, murat upp en vägg samt monterar en ny dörr till garaget.
    Är en hel del finlir kvar, putsa klart väggen. Sätta dit foder så att det blir enhetligt etc.
    Tyvärr kunde jag inte höja dörren så mkt som jag ville. Det är väldigt mkt armering ovanför gamla garageporten, väldigt ytligt tyvärr. Så den fick hamna där den hamnade helt enkelt. Så nu skall det gjutas en väldigt tunn platta utanför dörren och det "nya" utrymmet.

    20230805_091322.jpg 20230805_163656.jpg

    Skorstenshuven monterade jag häromdagen också.
    20230804_153714.jpg

    En dag gick åt till att hugga ved i veckan. 20230802_153440.jpg

    Nu behöver jag virke så jag kan göra klart runt dörren och murbruk så jag kan putsa klart med mera. Kanske nästa vecka om jag inte får massa larm då det är jour igen.
     
    Last edited: 6 aug 2023
    Kristy, Oshotta2, Zawaq och 3 andra gillar detta.
  8. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    666
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Screenshot_20230809_094431_Drive.jpg

    Fick nyligen besked av kommunen att min installation av insatsen är godkänd å jag kan börja elda i den.

    En lättnad att man inte fyllt i papper felaktigt eller det var något annat problem. Samt smidig handläggning av insatsen ifrån kommunens hemsida.
     
    henca, aikelo och Heleg gillar detta.
  9. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    666
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Nu är det foder på plats runt nya dörren, sektionen som är igenmurad av fd garageporten är nu grundad å målad. Både invändigt å utvändigt.
    IMG-20230811-WA0008.jpeg
    20230815_052020.jpg

    Gjöt också lite smått en första vända för att få en fast plattform utanför och inte massa grus.
    Sen var det bara ställa sig å bila bort den övre sektionen av den gamla plattan, det var inget vidare roligt arbete skulle jag påstå.
    20230812_104652.jpg
    20230814_170257.jpg

    Sedan gjöt jag en andra vända efter jag lagt ner armering. Gjöt innifrån hörnet och ut. Skrapade av och vattnade. Försökte få det så slätt som jag kunde...
    Men jag såg ett hörn längst in som jag missade. Klättrade upp på lilla muren å försökte komma åt det med en hemmagjord förlängning till min lagom stora för ändamålet murslev...
    Men jag tappade fotfästet när jag skulle ta ett steg. Trillade ner i betongen och slog i skinkan så lagom gött så att jag idag inte kan sitta ner.
    Vilket också gjorde att jag fick väldigt raskt bestämma mig för att borsta betongen istället. Så borstad betong it is...
    20230815_164809.jpg
    20230816_152428.jpg

    Dagens jobb har varit att montera ihop ett keter skjul som för tillfället skall husera lite trädgårdagrejer som gräsklippare etc.
    Samt att mina två Mitsubishi mini FTX ventilationer kom så den som skulle monteras i källaren av de två är färdig. Den andra skall vara ovanför köksbordet och monteras imorgon.
    20230816_143830.jpg 20230816_143717.jpg IMG-20230816-WA0009.jpeg

    Utvändigt ser det för tillfället ut såhär.
    20230816_152442.jpg

    Vid inflytt såg det ut såhär på denna sidan av huset:
    20220708_122315.JPG 20220708_122303.JPG


    Fick besök i pumpbrunnen också under tiden jag grejar på vid dörren å co. så var bara lyfta upp honom å gå ner till ån som ligger i närheten...
    20230813_081132.jpg

    Nya tag imorgon :D
     
    Last edited: 16 aug 2023
    Kristy, Oshotta2, Zawaq och 4 andra gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    41 088
    Mottagna gillanden:
    45 249
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Börjar arta sig! Har du lutning eller någon dränering vid betongplattan, så det inte samlas massa vatten där? Är ju alltid en risk annars, så man inte får isbana på vintern.
     
  11. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    666
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jodå, det är lutning ifrån dörren ner emot muren. Där det även är en liten "ränna" i betongen som går ner till pumpbrunnen som pumpar bort vatten. Eftersom jag trillade ner i betongen å fick borsta den istället så hoppas jag att jag inte förstörde denna lutningen för mkt eller råkade få ngn ficka någonstans på olämpligt ställe.
    Tanken är iaf att om det kommer in vatten skall det rinna ner i pumpbrunnen så får den ta hand om det. I pumpbrunnen går även dräneringen för muren och min lilla betongplatta ner så den pumpar bort det :)
     
    bernard gillar detta.
  12. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 072
    Mottagna gillanden:
    2 155
    De är hopplösa och kommer ofta tillbaka...
     
  13. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    666
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ett litet tag sedan senaste uppdateringen, Hänt lite iaf.

    Murstocken är numera målad och färdig (typ iaf, bara fixa plåt runt själva insatsen för att få bort öppningar/få det att se mer enhetligt ut)

    20230627_121558.jpg 20230827_201134.jpg

    Jag har slipat ner väggarna och golven i 2 rum + hallen i källaren och grundat, målat etc.
    Matkällaren är numera klar, det andra rummet skall få lite hyllor vid tillvälle så ytterkläder etc så blir det ett klädförråd mm.
    Även med mask/dammsugare kopplad till vinkelslipen med diamant slip så blir det dammigt.

    Klädförråd innan - efter.

    20230819_152032.jpg 20230824_154205.jpg 20230826_111854.jpg 20230826_180323.jpg

    Matkällare innan - efter;
    IMG-20230901-WA0012.jpg 20230904_163730.jpg


    Huvarna på taket är bytta nu, så nu kan jag gå på med mögelmedel å borsta på råspånten runt där de nya sitter, då det var lite påväxt där. Även expansionskärlet för vedpannan är borta på vinden. Skall den användas igen så får jag sätta ett slutet kärl i källaren istället. Jag har ingen smidigt åtkomst till så mkt ved, är om man bygger om till pellets isf, men det är inte så billigt det heller nuförtiden.

    Kökshuven innan - efter;
    20230827_075924.jpg 20230830_172742.jpg

    Badrums självdrag/avlopsventilationshuv innan - efter;
    Screenshot_20230831_072456_Photos.jpg 20230830_174607.jpg

    Huvarna som satt där var ju inte riktigt i så bra skick om man säger så (fortfarande en gåta att man byter tak 2021/2022 och låter sånna saker sitta kvar som är så dåliga.
    (en exempel bild)
    20230830_155235.jpg

    Iom att källaren börjar ta lite små fart och huvarna är bytta så har jag också plockat bort all eternit som fanns i huset och slängt på soptippen. 90kg blev det i ventilationsform. Så det kommer inte vara något man behöver tänka mer på i framtiden.

    För att säkra upp vinden så har jag satt upp belysning och igår kväll monterade jag en avfuktare för vinden på ena gaveln. Nu är det montaget inte helt klart. Blir så när man vill få upp grejerna snabbt så de börjar jobba lite men inte har alla grejer man vill ha hemma för att få det ordentligt gjort. Så några timmars mer jobb där men behöver beställa lite material först.
    20230903_114045.jpg 20230905_182217.jpg
     
    Kristy, milky81, Zawaq och 2 andra gillar detta.
  14. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    666
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Tjena, nu jobbar frugan så svårt att få lika mkt tid över å greja med huset. Så hinner inte så mkt längre som jag brukar direkt.

    Men lite har jag fått gjort.
    Mest grejat i källaren för tillfället.

    Inflytt och efter:
    IMG20230522165002.jpg 20230916_131019.jpg
    Klädkammaren är numera klar.

    Inflytt och efter:
    20220816_203923.JPG 20230910_115653.jpg
    Ett förråd blev ett extra hobby/tv rum med möbler å annat som har blivit över. När vi byter ut en tv uppe så åker den upp här nere istället osv. Nog inget rum man är i så länge på vintern då källaren och plattan är isolerade. Men kan gå ner å kolla ngn film eller så om resten av familjen sover.

    20230921_134124.jpg 20230930_125125.jpg 20230930_125122.jpg 20230930_163601.jpg
    Installerat ett kolfilter på vattnet för att få bort lite smak på vattnet. Frugan uppskattade det

    Halkskydd monterat i trappen och en kom ihåg att tvätta händerna skylt på toaletten i källaren... För jag tyckte den var lite rolig.
    20230920_120945.jpg 20230920_120921.jpg

    Inflytt och efter:
    Screenshot_2023-02-11-19-33-52-80_e2d5b3f32b79d.jpg
    20231010_162441.jpg
    Samt målat ett golv i ytterligare ett till rum i källaren.

    Det är garaget som är på tur att få golvfärg och ny färg på väggar å tak.
    Sen kommer tvättstugan och toan. Då blir det ny komod, toalett och vattenledningar till toan.
    Men färg och arbetskraft är billigt så det blir först.

    Viktigt med korrekt färg när man målar i en källare utan isolering och med oisolerad platta. Det har inte den tidigare ägaren tänkt på, så mkt slipande för min del.. Med min lilla vinkelslip med diamant slipskiva på och dammsugare kopplad till. Eftersom jag inte planerat att isolera utifrån i någon speciell närtid iaf så är resonemanget bara "det är en källare man ej bor i, så det skall bara vara korrekt utfört sen kanske det inte ser perfekt ut.. Det gör inget" med andra ord. Behöver inte vara så petig :P
     
    Last edited: 14 okt 2023
    milky81, Baggen, Zawaq och 3 andra gillar detta.
  15. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 072
    Mottagna gillanden:
    2 155
    Jag monterade en IKEA-kommod under handfatet i vår lägenhet, på bilden på IKEAs hemsida ser det för jävligt ut med en stor jäkla glipa mellan överdelen av kommoden och handfatet (inte samma som på bilden).
    [​IMG]
    Undertill har vårt skåp plastskruvar som är alldeles för korta med någon udda gänga som med hjälp av denna app så hittade jag (nästan) rätt gänga så jag beställde skruvar från en motorcykelfirma som har UNC-skruvar och satte dit dem istället så kommoden ligger dikt an mot underkanten på handfatet (skillnaden mellan den korrekta gängan och den jag köpte löste jag med isoleringstejp).
     
    milky81 gillar detta.
  16. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    666
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Hinner inte så mkt längre som det märks.
    Men nu har jag fixat iordning toan i källaren.
    Handfatet läckte, toan fungerade inte. Å sen såg det ja... Inte så trevligt ut.
    Eftersom det var våtrumstapet så har jag bara målat å lagat det som varit trasigt.
    Golvet var målat med en gammal variant av epoxy, det skall det ju inte vara på oisolerad platta så det fick jag slipa bort allt. Grunda och sedan måla.

    Screenshot_20231116-182008.png

    Ut med allt, kapa gjutjärnsröret och slipa..
    PXL_20231115_115253231.MP.jpg
    När det var betong rent så djupgrundade jag golvet, dagen efter målade jag en vända med 1k. färg som är diffusions öppen.
    PXL_20231115_170108021.jpg
    Montera nytt handfat, toa, rör etc...
    Å passa sig då matningen till huset går i denna väggen, ej i skyddsrör. Många mått togs där den gick in och ut på andra sidan väggen innan det borrades i väggen vill jag lova... Hoppades bara de hade dragit den i en rak linje mellan in och utgång... Så lite färre infästningar för kopparrören än jag hade velat men det sitter iaf.
    PXL_20231116_114612705.jpg

    Rören som går uppåt längst bort i bild kommer jag dra upp genom trappen sedan och in i det riktiga badrummet.

    Jag gillar utanpåliggande vattenrör så jag enkelt kan kolla eventuella läckor osv. Så jag offrar gärna en kort bit av ett trappsteg för att enkelt kunna dra nya ledningar.

    För de nyfikna så räknade jag på allt som gick åt för denna snabba renoveringen av badrummet.
    Färgen hade jag hemma, penslar, roller lika så.
    En blandare hade jag liggande. Å de mesta av rören. Fick köpa ett rör, en del kopplingar, handfat och en toastol (locket var slutsålt på mitt byggmax så får ta det sedan). Allt som allt gick kalaset på 2800:-

    Samt installerat en Schneider mätare i elskåpet.
    Så nu får jag elförbrukning direkt i telefonen utan att behöva kolla mina andra elmätare jag skruvat in.
    Har ju dock en separat för luftvärmepumparna så den får jag kolla separat om jag inte skaffar en till sån här å trycker in om de fungerar bra.
    (Jag besparar er bilden av elskåpet, ser ut som ett råttbo när alla kablar kommer in bakom alla säkringar å det är trångt å trassel...)

    Screenshot_20231116-182955.png


    Nästa gång jag får tid över skall jag göra klart garaget.
    Sen byta diskho i köket då frugan vill ha en dubbel, sen skall jag upp på vinden å dra mer kablar och installera en fläkt å programmera en styrning till den för att sänk tempen på vinden under sommaren = svalare inne samt dra in torrare luft ifrån utsidan om det är torrare ute än inne för att minska risken för mögelpåväxt.
    De är väl de små projekten jag har liggande för tillfället.
     
    Last edited: 16 nov 2023
    Kristy, milky81, Page03 och 4 andra gillar detta.
  17. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 064
    Mottagna gillanden:
    888
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Vad kör du för färg på källargolven? vi har tänkt piggare upp dom råa källargolven lite och få en lite mer inbonad känsla med lite färg. Har lagt nålfiltsmatta i ett källarrum det gör mirakel för kylan men funkar inte i en tvättstuga med golvbrunn ;)
     
  18. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    666
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Om jag hade haft isolerad platt hade jag kört med 2komponents epoxy är så otroligt mkt lättare att städa å hård fin yta.
    Men iaf, jag har använt epodex 1k. Betong färg i de flesta rummen på golvet. Köpt på Amazon (Amazon.se) då de var billigare på färgen än direkt ifrån epodex men ändå skickas direkt ifrån epodex. Finns i mängder olika färger så kolla in där. Just denna färgen på toa har jag blandat två olika pigment jag hade ifrån epodex för att få fram den nyansen.

    Hoppas du hittar ngn fin färg som passar om du köper ngt där. Posta gärna bild sen om/när du målat :)

     
    Last edited: 17 nov 2023
  19. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 064
    Mottagna gillanden:
    888
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Toppen! Har kollat in den färgen tidigare. Problemet nu blir att välja vad man ska ha för färg fanns ju herrans många att välja på. Kanske kan bli en lite roligare färg då en betonggrått ;)
     
    Kristy gillar detta.
  20. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    666
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Det lilla jag hunnit med, har ytterväggen kvar emot fd garage porten att måla och taket. Men jag vill få lite spill på golvet så det blir lite vitt som livar upp lite. Antracit var den färgen jag hade kvar.
    Inte den bästa färgen med damm osv, kommer se smutsig ut på en gång :neutral: tänkte inte på det...
    Märkte det i ett annat rum jag hade målat med den färgen med.

    För tillfället
    IMG-20231204-WA0012.jpg IMG-20231204-WA0011.jpg

    Innan;
    IMG-20231204-WA0013.jpg
    Slipat golv, yttervägg, plockat bort elementet, tagit bort garage dörren å satt in en mindre pardörr med 140cm öppning. Etc. Ser iaf trevligare ut nu. :P
     
    Exxpert, milky81, Baggen och 1 annan gillar detta.