Helt urladdat batteri, få igång igen?

Diskussion i 'Allmänt' startad av krilbe, 15 okt 2019.

  1. krilbe

    krilbe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2018
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    Hej!

    Har fått in lite vatten i en mobil och det verkar som att batteriet är helt dött. Förutsatt att jag får allting torrt igen, är det något särskilt jag behöver göra för att få igång batteriet igen, nu när det verkar ha blivit fullkomligt urladdat?

    Har för mig jag har läst/hört om att de behöver "kickstartas"...?

    Det som hände när jag fått in fukt i mobilen var att den kändes ljummen, som om något drog ganska mycket ström (inte het, bara ljummen). Efter ett par timmar dog telefonen, och när jag kopplar in laddaren så händer inte ett skvatt. Ingen laddindikator eller så. Heldött.
     
  2. johanruda

    johanruda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2017
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+
    Att telefonen kändes ljummen efter att den blev fuktig kan ha varit kortslutning.
    Jag skulle inte rekommendera att mixtra med ett fuktskadat batteri. Bättre att införskaffa ett nytt och allra helst skrota telefonen helt på rätt sätt.
     
  3. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    +1 på ovan. Det verkar som bäddat för katastrof att försöka mixtra med telefonen med tanke på vad som hänt.
     
  4. krilbe

    krilbe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2018
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    Hm. Med tanke på att den blev mindre varm än under normal användning med vissa krävande spel, så bedömer jag det inte som kortslutning. Läckström snarare. Särskilt som telefonen uppenbart levde i typ 3 timmar innan den dog helt. Så jag skulle inte tycka att batteriet borde vara skadat p.g.a. för stort strömuttag.

    Däremot är det förmodligen helt urladdat, vilket jag tror att mobilen inte själv tillåter - den stänger förmodligen av när det fortfarande är lite laddning kvar, just för att det ska gå bra att ladda upp igen.

    Tanken är att jag skulle öppna telefonen och se till att den får torka ordentligt först, inklusive batteriet givetvis. Sedan försöka ladda. Om det fortfarande inte går så skulle jag testa att sparka igång batteriet. Har läst om att koppla in ett 9 V-batteri en kortare stund. Värt ett test. Sådana kan inte leverera så mycket ström och man lossar så fort batteriet blir varmt. Så jag bedömer det också som hyfsat riskfritt.

    Funkar inte det så är det ju tänkbart att köpa ett nytt batteri, men bara om jag på något sätt kan kontrollera att telefonen verkar fungera i övrigt. Blir en viss nöt att knäcka, det!
     
  5. krilbe

    krilbe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2018
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    Tycker ju att det är en fördel om man kan undvika att köpa nytt om det går att reparera, inte minst av miljö- och klimatskäl. Dessutom gillar jag enheten. :-)
     
  6. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    När detta händer så brukar det räcka med att man kopplar ur batteriet från moderkortet, och sedan kopplar in det igen.
    Så om du nu ska plocka isär luren så gör det, då ser du ju även om du fått någon korrosion.
    Koppla loss batteriet, låt det hela ligga ett tag, själv har jag lagt det på en handduk ovanpå ett vanligt vattenburet element.
    Koppla ihop och testa.
    Om det är så att batteriet dragit ur helt så kan det ta ett tag innan det visar att det laddar. Tänk på att ha det hela under uppsikt när du laddar första gången, man vet ju aldrig ...

    Lycka till! Tycker du tänker rätt som vill försöka fixa! Beroende på vad det är för lur kanske det kan vara värt att beställa ett nytt batteri ändå.
     
    krilbe och Kristy gillar detta.